Flasking, hevert eller kran?

Skal flaske vårt første brygg i morgen. Det står på et gjæringskar med tappekran et par centimeter over bunnen. Tenker å ikke stikke om, men karbonere med en sukkerbit rett i flaska. Har brukt kran på karet til å tappe av for å sjekke gravity. Virker som det kommer litt bunnfall med ut. Vil det være bedre å flaske med en hevert som man gradvis flytter nedover, slik at man får med så lite bunnfall som mulig? Hva gjør folk?
 
Jeg har, med hell, flasket direkte fra krana. Tømmer ut en 0,5-1 ltr først, så tapper jeg på flasker. Det skal sies at det var lite humle og liten gjærkake da jeg gjorde dette sist.


Husk å bruke tappestang!
Dette gjør flaskingen til en lek!
 
Jeg ville ha kjøpt et gjæringsspann til med kran. Da kan du tappe over vørteren fra det ene spannet til det andre for så å la det stå i stille til gjær etc har lagt seg i bunnen av det nye spannet. Da får du med minimalt av bunnfall når du tapper i flasker.

I stede for å putte en sukkerbit i hver flaske ville jeg heller ha laget en sukkerlake som jeg helte i det 2. spannet før vørteren tappes over. Da får du fordelt sukker i alle flasker, samt at sukkerlaken er kokt (fri for bakterier) og det blir billigere.
 
Fase 1:  eg set gjæringskaret  på ein benk i eit kaldt rom i nokre dagar.  det hjelper på å få klart øl.
Fase 2:  eg tappar om med autohevert til eit nytt sterilt gjæringkar.   det nye karet har plastkrane.
Fase 3:  eg lagar sukkerlake og rører denne godt ut i det nye karet.  det nye karet plasserar eg på ein stol oppå kjøkenbenken.  så har eg flaskene ståande klar i vasken ved sida av (sterilisert).  
Fase 4:  eg koblar til ein silikonslange til plastkranen.    I andre enden av silikonslangen har eg ein vanleg 1/4" krane med slangeniplar i begge endane - denne kranen brukar eg til å kontrollera tappinga - (eg synes det er litt for dillete å bruka plastkranen på dunken til å kontrollera tappinga) .   Den eine enden koblar eg til silikonslangen og den i den andre enden har eg ein stivare plastslange - greit at denne er stivare for då er det lettare å føra den ned i botnen av flaskene.
Fase 5: tapping som då går som ein leik.  

Metoden gjev god arbeidsstilling sidan eg kan stå oppreist.  Lite grums følgjer med - autoheverten set eg berre ned i botnen av gjæringskaret eg tappar frå.  Om eg skulle søla så foregår det i ein vask og det går jo då  greit.  Eg brukar plastflasker med skrukork og skrur på kork med eine handa medan den andre heldt på å fylle ei ny flaske (2 ting samstundes!!).  Til slutt teitar eg til flaskekorkane og kan så skylla av flaskene - litt søl vert det alltid når plastslangen vert ført frå flaske til flaske.  

I staden for 1/4" kranen går det sikkert også an å kobla ei tappestang direkte til silikonslangen.  Tappestanga har jo ein ventil som vert opna når du trykkjer tappestanga i botnen av flaska så den er nok praktisk slik.     Sidan eg har ein silikonslange frå plastkranen på karet slepp eg å flytta flasker - eg flytta fylleanordninga i staden - det er enklare og raskare.
 

Vedlegg

  • tapping.jpg
    tapping.jpg
    272,3 KB · Sett: 806
  • tapping2.jpg
    tapping2.jpg
    115,6 KB · Sett: 791
Niklas76 skrev:
Skal flaske vårt første brygg i morgen. Det står på et gjæringskar med tappekran et par centimeter over bunnen. Tenker å ikke stikke om, men karbonere med en sukkerbit rett i flaska. Har brukt kran på karet til å tappe av for å sjekke gravity. Virker som det kommer litt bunnfall med ut. Vil det være bedre å flaske med en hevert som man gradvis flytter nedover, slik at man får med så lite bunnfall som mulig? Hva gjør folk?

Jeg har gjærdunk som deg med tappekran på bunn, og jeg stikker ikke om før jeg flasker. Jeg bruker ikke hevert da jeg utelukker så mange smittekilder som mulig.
Siste batch var en singel hop Citra fra bryggselv, og der ble det så stor gjærkake etter alle partiklene hadde sunket og etter tørrhumlinga! Det lå bunnslam helt opp til tappekrana. Men jeg bare tappet ut to halvlitere og kastet de, så flasket jeg de med mellom 1/2-1 ts sukker i hver flaske, og det ble 42 herlige halvlitere.

Ølet har blitt en slager blant venner og familie og har fått bestilling om å lage mer!

Det jeg egentlig vil frem til er at jeg går god for Tappekrana! hehe :)
 
Takker for mange bra innspill! Vi har valgt å ikke stikke om og bruke sukkerlake for å minske risikoen for oksidering og infisert øl. Likte patenten til katla. Blir nok til at vi bruker tappekrana denne gangen, så får vi modifisere etterhvert  :biersmile:
 
Niklas76 skrev:
Takker for mange bra innspill! Vi har valgt å ikke stikke om og bruke sukkerlake for å minske risikoen for oksidering og infisert øl. Likte patenten til katla. Blir nok til at vi bruker tappekrana denne gangen, så får vi modifisere etterhvert  :biersmile:
Dere reduserer nok oksideringen med å unngå å stikke om, men jeg regner med at dere øker risikoen for infeksjon ved å bruke sukkerbiter i stedet for å blande inn kokt sukkerlake.
 
Niklas76 skrev:
Takker for mange bra innspill! Vi har valgt å ikke stikke om og bruke sukkerlake for å minske risikoen for oksidering og infisert øl. Likte patenten til katla. Blir nok til at vi bruker tappekrana denne gangen, så får vi modifisere etterhvert  :biersmile:

Selv har jeg god erfaring med Coopers karboneringsdrops. Putter 2stk i en halvlitersflaske. Da slipper jeg omstikking og reduserer infeksjonsfare.
 
Hva om man kjører sukkerbitene i stekovn på 120 grader en stund? Funker det? Sukker skal smelte ved 160 grader.
 
katla skrev:
Fase 1:  eg set gjæringskaret  på ein benk i eit kaldt rom i nokre dagar.  det hjelper på å få klart øl.
Hva er årsaken til denne effekten? Er det at grumset synker mer? Og hvilken temperatur snakker vi om?
 
Mats-87 skrev:
Niklas76 skrev:
Takker for mange bra innspill! Vi har valgt å ikke stikke om og bruke sukkerlake for å minske risikoen for oksidering og infisert øl. Likte patenten til katla. Blir nok til at vi bruker tappekrana denne gangen, så får vi modifisere etterhvert  :biersmile:

Selv har jeg god erfaring med Coopers karboneringsdrops. Putter 2stk i en halvlitersflaske. Da slipper jeg omstikking og reduserer infeksjonsfare.

Karboneingsdrops kan tenkes å øke infeksjonsfaren siden dropsene kan inneholde mye rart, dessuten er gjerne dropsene i kontakt med fingre og andre gjenstander som ikke er desinfisert før de havner i flaskene.

Selv koker jeg sukkerlake, da er sukkeret desinfisert. Andre fordeler er at det er mulig å justere karboneringen og at det er mye billigere.
 
Jeg vil på det varmeste anbefale en flaskefyller/tappestang, f.eks. en slik. Da slipper man å skru på/av en kran for hver flaske. Man stikker stanga i bunnen av flaska slik at ventilen åpnes, flaska fylles opp, og så løfter man stanga opp når flaska er full slik at ventilen stenges. Repeter i neste flaske :)
 
kortulf skrev:
katla skrev:
Fase 1:  eg set gjæringskaret  på ein benk i eit kaldt rom i nokre dagar.  det hjelper på å få klart øl.
Hva er årsaken til denne effekten? Er det at grumset synker mer? Og hvilken temperatur snakker vi om?

Grumset synker til bunn og fester seg der. Jeg setter alltid gjæringskaret et par tre dager i kjøleskap, helt ned mot null grader

Når det gjelder spørsmålet til trådstarter så gjør jeg som flere andre her, tapper til nytt kar med hevert og tilsetter sukkerlake. Deretter tapper jeg med flaskefyller festet til krana på karet.
Fungerer strålene. Infeksjon er jeg ikke redd for, men god rengjøring og en dose starsan er viktig
 
GeirH skrev:
Jeg vil på det varmeste anbefale en flaskefyller/tappestang, f.eks. en slik. Da slipper man å skru på/av en kran for hver flaske. Man stikker stanga i bunnen av flaska slik at ventilen åpnes, flaska fylles opp, og så løfter man stanga opp når flaska er full slik at ventilen stenges. Repeter i neste flaske :)
Flaskefyller må definitivt anskaffes!
Har lest et eller annet sted på forumet her at sukker er bortimot "selvdesinfiserende" på linje med salt, slik at infeksjonsfaren ikke er stor ved å bruke sukkerbiter. Noen som har meninger om dette? Er forøvrig masse bra informasjon på forumet, masse hjelp å få. Problemet er vel at endel ting blir vel komplisert for en nybegynner. Skjønner jo at det ikke er bare tilfeldigheter som skiller et godt øl fra et drikkendes øl. Første pri blir å lage et drikkendes øl, så skal det bli skikkelig bra øl etter hvert  :biersmile:
 
Sukkerbita er bra det. Vil du vere sikker på å unngå infeksjon, kan du legge dei på et fat og kjøyre dei et minutt i microen.
Har aldri hatt infeksjon ved bruk av sukkerbita (bank i bordet). :)
 
Tilbake
Topp