Temperaturkontroll i mesken.

Jeg har tydeligvis problemer med å få ønsket temperatur på mesken. Måler med forskjellige innretninger direkte i mesken men kommer tydeligvis alltid lavere enn jeg har tenkt. Målte en Mild som har stått ei uke på Wyeast 1968 og den har også ramla ned på 1.010 på tros av at jeg mener jeg mesket på 68 grader og nokså mye spesialmalt..
Mesker nå i kjølebag med sirkulering ved behov.  (gjæra trives tydeligvis i hvertfall)

Kan sakkyndige personer som lykkes med å nå sitt mål skrive litt om hvordan de går fram for å få riktig temperatur i mesken , hva du måler med hvor osv ?
 
Meskekjelen min står på en PID-kontrollert kokeplate. Jeg sirkulerer vørteren gjennom en silbunn og tilbake til toppen med en pumpe, og temperaturføleren sitter i returpunktet.
 
Jeg pleier aa tappe av en liter i en mugge og maale den. Foeler jeg faar forskjellig resultat om jeg maaler i malten?  (lavere).

Ellers liker jeg aa sirkulere endel for aa faa jevn temperatur.
 
Gammelt bryggerord:
Er ikke temperaturen riktig, flytt temperaturføleren.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Du vil alltid få litt temperaturfall om du mesker i kjøleboks, så du kan jo prøve å sikte litt høyere enn du hadde tenkt.

1010 på en mild er vel forresten bortimot perfekt, så kanskje det heller var planene dine det var noe galt med.
 
Tilbake
Topp