Hvor er det dere bestiller camco elementer fra?

Jeg har funnet det jeg trenger, men på amazon.com så er frakten tre ganger så dyr som det elementet koster. $10 for elementet og $30 for frakten. Finnes det billigere valg?
 
Bestilte fra samme selskap. Kjapp levering, men prisen for frakt er litt stiv. Men prisen for totalen er så lav uansett.
Anbefales
 
Da går jeg for de jeg og.  Totalen er ikke kjempemye nei, men er bare litt irriterende at frakten er tre ganger så mye som varen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Er det noen som vet hvis det går greit å trekke ca 10.5A på en 10A keramisk sikrings-kurs?

Jeg har et 10A stikk i kjelleren. Har funnet camco-element 2k5kW @ 240V så det blir nærmere 10.4A hjemme hos meg.. Dette er til HLT, så den blir jo stående på ganske lenge om gangen når jeg varmer opp vannet.
 
Det tror jeg går fint, men jeg er ikke elektriker.

Mener de gamledagse "trege" skrusikringene skal tåle den oppgitte amperestyrken ganger er faktor på 1, 9 i en time før de ryker. På automatsikringer skal faktoren være 1, 45.  Er usikker på dette, men husk at det ved et sikringsbrudd som skyldes svak overbelastning av denne typen over lang tid (og ikke kortslutning) så vil det være varmen som til slutt gjør at sikringen ryker. Denne varmen genereres først over noe tid, og først over veldig lang tid ved så lite overbelastning. Her må nødvendigvis produsenten av sikringen ha lagt inn noe margin, slik at ikke sikringen skal ryke hvis det er dårlig lufting i sikringskapet eller høy temperatur der av andre grunner.
 
Miguel skrev:
Er det noen som vet hvis det går greit å trekke ca 10.5A på en 10A keramisk sikrings-kurs?

Jeg har et 10A stikk i kjelleren. Har funnet camco-element 2k5kW @ 240V så det blir nærmere 10.4A hjemme hos meg.. Dette er til HLT, så den blir jo stående på ganske lenge om gangen når jeg varmer opp vannet.

Dersom du har lavere spenning enn 240V (mange har vel nærmere 230V i kontakten), så blir reell effekt noe lavere.
 
Miguel skrev:
Er det noen som vet hvis det går greit å trekke ca 10.5A på en 10A keramisk sikrings-kurs?

Jeg har et 10A stikk i kjelleren. Har funnet camco-element 2k5kW @ 240V så det blir nærmere 10.4A hjemme hos meg.. Dette er til HLT, så den blir jo stående på ganske lenge om gangen når jeg varmer opp vannet.

Har du bare 225 volt som er normalt når du ikke 10 A, men uansett vil du ikke plages, bare husk å bruke kvikke sikringer og ikke la deg lure til å bruke trege, og ja du leser rett og jeg skriver ikke feil. :)
 
Jeg tok utgangpunkt i "vanlig" nettspenning. 230. Har inne målt. Derfor jeg kom frem til 10.4A. 240V som elementet er oppgitt til ville jo vært litt mer Ampere.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Her må man tenke på flere ting.

Vet du at bryggeriet er det eneste som går på kursen?

Du har en 10 A skrusikring installert på kursen som kan overbelastes en del før den får termisk utkobling. For porselen skrusikringer stemmer det at denne kan belastet noe over før den kobler ut. Dette rent teoretisk. Itillegg må man tenke på reduksjon grunnet varme i sikringskap etc.

Ikke en heldig situasjon, jeg ville nok ha oppgradert til en 16A. Kanskje dette kan gjøres uten å gjøre noe med kabelnettet, hvilken kabel er forlagt? Eller så vil løsningen være å kjøpe en effektregulator slik at du ikke overbelaster kursen unødig.


EDIT: fjernet feil info.. Ikke bra..
 
Vi leier huset, så jeg er stuck med det som er tilbudt. Jeg har kartlagt det som går på kursen ifht det som står i  sikringsskapet. Kablene ser ut som 1.5, så å sette inn en 16A hadde uansett vært uaktuelt.

Er ikke en effektrefulator bare en spenningsregulator?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
For å legge til litt info. Jeg har en 16A kurs og nevnte 10A kurs. 16 kursen tenkte jeg å bruke til kokekjelen og herms elementet, siden de ikke kommer til å stå på samtidig. Men HLT og kokekjel w n kommer til å stå på samtidig, derfor jeg tenkte å fordele det slik at HLT får 10A kursen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Men der du sier at et elemetr vil prøve å trekke oppgitt effekt kan jo ikke stemme.

P'en i formelen er vel oppnådd effekt ut i fra tilgjengelig spenning. Ikke at effekten blir oppnådd uansett hva. Ingen spenning ingen strøm. Denne regelen må jo gjelde forbi 0 volt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Må korrigere meg selv litt.

Spenningen i Norge er relativt fast (220-240V, denne kan variere 10 % innenfor 230V).
Et varmelement er egentlig bare en fast resisitiv last, et element på 2500W tilsvarer ca 23,04 ohm. (oppgitt 2500W ved 240V).
Ved spenning på 230V vil man da ha I=U/R=230/23,04= 9,98A, noe som er innenfor. Men endres spenningen til 230V pluss 10% går det galt.

Så er man sikker på at det ikke er annet på kursen er dette innafor.

Effektregulator er som du sier noe som regulerer spennigen slik at du er sikker på at du er under 10A
 
fjerdrum skrev:
Et element som er merket med 2,5kW vil prøve å hente 2,5kW fra nettet uansett spenning. Den vil prøve å kompansere med mer strøm hvis spenningen er lav og omvendt. Effektformelen gir en god klarhet her P=U*I (effekt=Spenning * Strøm)

Alvorlig missforståelse av elektroteknikken, strøm og effekt er ikke inntelligent, det er noe som kommer pga. du setter på en spenning.

EDIT:  Så litt for sent at det ble tatt i bruk store påhengsmotorer her :)
 
Jeg klarte faktisk å regne feil, regnet med 240. Men ja som du sier så blir strømmen ved 230V 10A. Nå kom jeg på at lys er på det samme stikket så får vel hive på en regulator.
 
Tilbake
Topp