Muddy beer

udyja3az.jpg


Vi har forsøkt oss på en "Pliny the leder hack" tilsatt multeekstrakt ( 800 gram multe kokt og silt før vesken ble tilsatt vørter).

Vi brukte kjølespiral så tror ikke det er chill haze - noen som har forslag til hvorfor denne ble så fantastisk schtøgg? Aroma og smak er tross søpleutseende helt magisk.....
 
Pektin fra bærene?

Kjøletåke kan det likevel godt være. Rask kjøling av vørteren er som regel ikke nok til å bli kvitt all tåke.

Får du gjærrester med i ølet?
 
Kan være pektin men saften fra 750 gram multe i 30 liter øl burde ikke utgjøre så mye. Det er nok litt gjær men lot den stå to uker ekstra på dunk da vi så hvor gjørmete den var etter 14 dager så mye gjær er det neppe. Har ikke opplevd dette eller liknende tidligere så om det er gjær vil det overraske meg...

Og vel glemte vi wirlflock men læll a gut.....
 
Whirlfloc vil bety en del, kjøletåke har du garantert hvis du ikke har brukt noen form for klaringsmiddel, pektin spiller inn, og man får som regel alltid med litt gjær. En kombinasjon av alle faktorene, og, voila!, man har grumsete øl.:)

EDIT: Og multer heter vel ikke "cloudberries" for ingenting! ;D
 
Ringsvold skrev:
Noen tips til hvordan vi kan hindre pectin-haze ved neste gangs forsøk? La multa trekke uten å koke?

Har ikke prøvd selv, men pectinase er et enzym som bryter ned pektiner. Tror du kan få tak i det i bryggebutikker.

Ellers stemmer det vel at pektinet ikke aktiviseres før det varmes opp, men her er jeg på tynn is. Det er mange som desinfiserer frukt ved å fryse den i stedet for å koke. Mulig det gir mindre pektiner, det gir i alle fall friskere fruktsmak, så vidt jeg har forstått.
 
Du tenker her altså bær rett fra frysen og opp i gjæringsdunk for å avgi smak? Vil man ikke da måtte ha sykt mye bær for å få noen effekt?

Eller tenker du tine, knuse og ha i saften?

Veldig lyst til å få til det her altså for på smak er denne IPA'n en real killer! Må bare gjøre den mindre schtøgg ;-)
 
Skal brygge denne igjen og hadde satt stooor pris på tips for reduksjon av pektiner.

A) Koke ut multeekstrakt og så tilsette Pectinase (?)

B) tilsette frossen multe som "tørrhumle" i gjæringskar (knuses før frysing og tilsetting I guess?)

Noen som har erfaring med A/B? @hannaas?
 
Har ikke erfaring å dele dessverre, kun teori fritt etter hodet...  :bank2:

Sikkert noen andre som har prøvd enzymer her inne...
 
Gahr skrev:
B. Unngå å koke bærene. Bruk bær rett i sekundærkaret.

Enig med Gahr - jeg har gjort det med bringebær, multer og bjørnebær uten å få grumsete øl. En gang kokte jeg saft på bringebær med saftkoker og tilsatte dette, det er også en mulighet.
 
Mulig det ville hjelpe å fryse bærene før bruk også. Jeg fikk beskjed om at det var det jeg skulle ha gjort da jeg en gang laget plommevin. Den så ut som misfarget skummetmelk (men ble klar etter tilsetting av et eller annet).

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
Takk for tips....

Når dere "tørrhumler frosne bær" er dette da i bærs form eller knuser dere bæra før frysing for bedre opptak av smak?
 
Jeg pleier å varme opp frukt/bær til ca 70 grader i litt vann før tilsetting til gjærspann. (for å redusere evt. bakteriemengde).
Så tilsetter jeg pektolase i gjærspannet (enzym for å bryte ned pektin, fås på europris for 10-15 kr pr pakke).
Har inntrykk av at det ofte hjelper på klaring, men effekten er ikke alltid forutsigbar.  Det har sikkert med sammensetningen i ulike frukter/bær å gjøre også.
 
Tilsett frukt og bær i sekundær, dvs. etter hovedgjæringen er over. Da vil alkohol og lavere pH hjelpe mot bakterier, og mindre av fruktaromaen vil blåses ut av CO2-aktiviteten under gjæringen.
 
Tilbake
Topp