sprinkling i åpen gjæring...

Prøvde en samuel smith's nut brown ale denne uka.
Leste litt på flaska og så et bilde som viser at de sirkulerer og sprinkler under gjæring i åpen tank...
For en som har lest seg til infeksjonstvangstanker og fobi på diverse forum, så var dette frisk lesning..
 

Vedlegg

  • 20131125_215305.jpg
    20131125_215305.jpg
    771,9 KB · Sett: 654
  • 20131125_215248.jpg
    20131125_215248.jpg
    700,9 KB · Sett: 669
Asle S skrev:
Beklager sidelengs bilder.. vet ikke hvordan man snur de. Det var forøvrig en god brown ale.
I laboratorier er det vanlig å installere et ventilasjonsanlegg med filter som stopper luftbårne patogener, noe jeg tar for gitt at dette bryggeriet har siden de produserer med åpen gjæringsprosess. Det å ikke ha kontroll på dette medfører at de må tømme ut hele batcher som blir infisert, å dette er penger rett ut vinduet. Hele rommet gjæringskaret befinner seg i fungerer da som "lokk", og det er strenge regler for adgang til rommet og prosedyrer for å gå inn og ut av rommet med åpne gjæringskar.
 
Sam Smith bruker en gjæringsmetode som var relativt vanlig i Storbritannia tidligere. Gjæren er svært flokkulent, og dette gjør at den trenger agitasjon og en vissulifttilførsel underveis. Dette gjøres dog ikke kontinuerlig, men med bestemte intervaller. Åpen gjæring (uten agitasjon) er fortsatt relativt vanlig.
 
Åpen gjæring er ikke noe hokus-pokus. Fint lite å være redd for, egentlig.
 
Vil absolutt anbefale denne, "Yeast. The Practical Guide to Beer Fermentation" av Jmil Zainasheff og Chris White: http://www.amazon.com/gp/aw/d/0937381969/ref=mp_s_a_1_1?qid=1385937101&sr=1-1&pi=AC_SX110_SY165_QL70
 
Og for å legge til så har mange bryggerier de åpne gjæringskarene sine i et rom med overtrykk, så basilusker ikke kommer inn utenifra.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Og for å legge til så har mange bryggerier de åpne gjæringskarene sine i et rom med overtrykk, så basilusker ikke kommer inn utenifra.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Ganske mange har IKKE dette også. Men man er selvsagt forsiktig og pertentlig med renhold. Som hjemmebrygger har jeg praktisert åpen gjæring i mange år. Fungerer utmerket, men renholdet er selvsagt viktig. Unngå støv.
 
Gahr sier: Som hjemmebrygger har jeg praktisert åpen gjæring i mange år.

Finnes det noen fordeler med åpen gjæring (har lurt litt på dette)?
 
Konge! Slo til på den og en i samme serien som omhandlet humle..
Noen som vet om man også kan finne en god bok om byggmalt og annet korn?
 
Jeg gjærer i åpne kar alltid jeg. Dvs. pilsen har jeg lokk og lås på.
Men - aldri opplevd at infeksjon har kommet inn i karet av dette. (ennå :) )

Kjører litt oldchool, øser ut litt øl av og til for sjekk av SG - ikke noe problem så langt. Men - renhold! av alt som skal opp i karet, hender, pust.... Går en del Sterkrens.... og rolige bevegelser.
 
Tilbake
Topp