Varmtvannbereder - Får strøm av karet

Tok en liten test av oppsettet i dag, men fikk en ubehagelig opplevelse. En kompis kom innom når jeg testet utstyret, han tok på karet og fikk strøm i seg. Ikke mye, men litt forsiktig pirring i fingrene. Han sto på sokkelesten på betongen og tok på karet. Jeg på sko merker ingen ting. Det skal også sies at han sto på fuktige sokker, men tørt gulv.

Jordet stikk-kontakt, jordet ledning helt frem til element og jordingskabelen er festet i karet.

Tør ikke bruke dette før jeg skjønner hvorfor det skjer.
 
Jordfeilbryter er på plass?
Det kan selvfølgelig være feil på elementet også.
Det kan også være at du har jordingspotensial forskjellig.
Ta et voltmetet, og mål mellom fase og jord på begge faser. Både med element innkoblet og utkoblet.
 
Jeg skal ta en sjekk når jeg kommer hjem i dag. Synes dette er rart siden vi har nytt anlegg (i gammelt hus) og denne kontakten ble lagt opp for ganske kort tid siden av elektriker.

Når jeg måler mellom fase og jord. Hva skal jeg få, eller ikke få da?
 
Frodejo skrev:
Jeg skal ta en sjekk når jeg kommer hjem i dag. Synes dette er rart siden vi har nytt anlegg (i gammelt hus) og denne kontakten ble lagt opp for ganske kort tid siden av elektriker.

Når jeg måler mellom fase og jord. Hva skal jeg få, eller ikke få da?
kan være så enkelt at han hadde ullsokker og subber litt når han går :)))
 
Frodejo skrev:
Jeg skal ta en sjekk når jeg kommer hjem i dag. Synes dette er rart siden vi har nytt anlegg (i gammelt hus) og denne kontakten ble lagt opp for ganske kort tid siden av elektriker.

Når jeg måler mellom fase og jord. Hva skal jeg få, eller ikke få da?

Teksten glapp vist. Prøver igjen...

Du skal ha halve nettspenninga og det skal vere symmetrisk.  Dette om du har IT-nett. Har du 400v inn i huset blir det vel eine fasen som skal ha 230v mot jord og den andre 0v mot jord.

Uansett skulle du hatt ein forrankobla jordfeilbrytar som kobla ut spenningen når ein får straum i seg.
 
Har du et måleinstrument,  kan du måle spenningen mellom metallet på karet,  og bort til et vannrør eller noe sånt i rommet.  Hjelper lite med nytt sikringsskap eller El anlegg i huset om ikke jordingen til huset er i orden. Hvis de gamle vann og avløpsrørene i metall i huset nylig også er byttet ut med nye plastrør kan det være at du ikke har et godt nok jordet anlegg.  Men det er strengt tatt noe den som byttet ut El anlegget ditt burde sett.....
 
Etter en samtale med elfag her på jobben, så tror jeg at jeg vet hvor feilen ligger. Til det ene stikket som ble satt opp til kun brygging, der ble det brukt en jordledning som går ned i gulvet ved siden av husets varmtvannsbereder. Sliten gammel sak.
 
Da har du en reklamasjons sak mot elektrikern din.  Om han hadde gjort jobben sin når han monterte kontakten,  skulle han målt kontinuiteten i jordinga på bryggestikket og isolasjonsmotstanden på kursen.  Da hadde du ikke fått de problemene du har nå......
 
Har nå snakket med firma som utførte jobben. Dette skulle de sjekke med en gang, og en viss elektriker skulle få seg en strekk hvis det var tilfelle at de hadde gjort en så grov feil i et våtrom :)
 
Å legge jord til ett jordet stikk fra et eller annet jordet punkt er så 60-70 talls, elektrikeren må være nær pensjonsalderen.
 
Oddvar Demmo skrev:
Å legge jord til ett jordet stikk fra et eller annet jordet punkt er så 60-70 talls, elektrikeren må være nær pensjonsalderen.
mulig huset er så gammelt det ikke har jordingspunkt i kjellern,hadde noe lignende i mitt gamle hus til vaskemaskina,men jordingspyd burde fungere fjell det da
 
larser skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Å legge jord til ett jordet stikk fra et eller annet jordet punkt er så 60-70 talls, elektrikeren må være nær pensjonsalderen.
mulig huset er så gammelt det ikke har jordingspunkt i kjellern,hadde noe lignende i mitt gamle hus til vaskemaskina,men jordingspyd burde fungere fjell det da

Nytt anlegg i gammelt hus sier han, da burde det være ett jordingspunkt.
Ang. jordingsspyd så er jeg selv ikke oppdater så jeg vet om det er nok.
Men er du barfot på betongdekke og har sår på hendene så kan 3 volt kjennes godt og det er langt under de lovlige 50 volt.
Uansett er det et felles punkt for vann, avløp, fundament osv  bruker spenningen ligge ned mot 0 volt.
 
Det er riktig at maksimal berøringsspenning i forskriftene er 50v. Men om elektrikern har gjort jobben riktig,  er denne spenningen tilnærmet lik 0v.
Poenget er at jordforbindelsen mellom utstyret og sikringsskapet skal være så bra at en evt jordfeilstrøm uansett vil følge kobberledningen tilbake til jord og ikke kroppen til bryggeren via fuktige sokker via betonggulv og ut i jord.
Og har du en Jordfeilbryter,  vil denne feilstrømmen uansett begrenses til maks 30mA. Forutsatt at fundamentjorda til sikringsskapet er bra nok. 
 
Tok en sjekk nå fra fase til jord. Gjorde et lite opptak og la ut på youtube.
Testet begge ledningene ned til jord i karet.

http://www.youtube.com/watch?v=lY2_y9YaQ50
 
du har nok noe krypstrøm,defekt element eller lugubre koblinger en plass,hvordan er ledningene koblet til varme elementet ditt?
 
70yj4g.jpg

1h4d1f.jpg
 
har bakdelen av det varmeelementet blitt "bearbeidet på noe vis?på bildet ser det ut som metallet rundt den sorte plasten er veldig nærme strømledningene,eller lyver bildet?
 
siden det var betonggulv hadde jeg trykt den ene pinnen ned i betongen og satt den andre mot jord i stikken du bruker, måler du da spenning uten at du har bryggetanken  tilkoblet er det feil på anlegget, er denne lik null og du måler spenning mellom betongen og og tanken når denne er tilkoblet så må du sjekke utstyret.
 
Tilbake
Topp