Varmtvannbereder - Får strøm av karet

LARSER: Elementet har ikke blitt modifisert eller fått noen skader. Det er bare silikon 300+ som ligger der for å gjøre det tett så ikke vann/vørter kan komme til.

ODDVAR DEMMO: Det er ingen skader på den blå ledningen.
Jordingen er kanskje ikke den beste, men det er for og teste. Skal sveises på en mutter der som det skal festes skikkelig med.

BJØRNAR AA: Sjekke om det er spenning mellom jord i stikk og betong? Også slå på utstyret og sjekke fra tank til betong?
Skal ta en test etterpå, men kan bli vanskelig pga stikket er i taket.
 
ok,letteste nå er å måle elementet,koble av ledningene fra elementet og ohm melom gods på berederen din og en polskru,det skal ikke være forbindelse overhode
 
Frodejo skrev:
LARSER: Elementet har ikke blitt modifisert eller fått noen skader. Det er bare silikon 300+ som ligger der for å gjøre det tett så ikke vann/vørter kan komme til.

ODDVAR DEMMO: Det er ingen skader på den blå ledningen.
Jordingen er kanskje ikke den beste, men det er for og teste. Skal sveises på en mutter der som det skal festes skikkelig med.

BJØRNAR AA: Sjekke om det er spenning mellom jord i stikk og betong? Også slå på utstyret og sjekke fra tank til betong?
Skal ta en test etterpå, men kan bli vanskelig pga stikket er i taket.

Forleng evt måleledning med en egnet ledningsstump, PN RK eller lignende om du har.
 
Ja ja... Da trenger jeg ikke måle lenger. Jeg fant nettopp ut av hva som skjer når et 4500W Camco element kjøres på bånn gass uten vann i karet.
Glemte meg litt før jeg skulle begynne å måle igjen.

Det kom et heftig smell, en røyk sky og en titt i gryta konstaterte et element som så ut som en lyspære  :skitbra:

Ja ja.. Da er det tilbake til eBay og bestille mer utstyr.

God Jul

2a5cbv4.jpg
 
Er ikke jorforbindelsen bra nok får du ikke jordfeilbryteren til å løse ut som kanskje i dette tilfellet med for lav spenning mellom jord og fase, selv om du kjenner litt til det, fikk erfare dette i praksis under en demostrasjon av JFbryter.
 
Når jeg måler mellom fase og jord. Hva skal jeg få, eller ikke få da?

Hvis du har 230V mellom fasene skal du ha 230/rot3=132,8V mellom fase og jord hvis anlegget er riktig jordet.
 
Hvis du måler mellom fase og jord på et IT anlegg så får du summen av alle jordfeil på den fasen hos alle som har samme trafo ute i gata. sier egentlig ingenting, bortsett fra at det er sprøtt at man frem deles setter opp IT anlegg.
 
nordtvedt skrev:
Hvis du måler mellom fase og jord på et IT anlegg så får du summen av alle jordfeil på den fasen hos alle som har samme trafo ute i gata. sier egentlig ingenting, bortsett fra at det er sprøtt at man frem deles setter opp IT anlegg.
Bare norge og romania som bruker systemet mener jeg :)
Men teoretisk stemmer det med nettspenning/roten av 3 (1,73)
Jordfeil er mer regelen enn unntaket her i landet :)
Har man jordfeilbryter ungår man strømgjennomgang til jord over 30ma, men spenningen mot jord kan likevell være på bærtur :)
 
magne1972 skrev:
nordtvedt skrev:
Hvis du måler mellom fase og jord på et IT anlegg så får du summen av alle jordfeil på den fasen hos alle som har samme trafo ute i gata. sier egentlig ingenting, bortsett fra at det er sprøtt at man frem deles setter opp IT anlegg.
Bare Norge og romania som bruker systemet mener jeg :)
Men teoretisk stemmer det med nettspenning/roten av 3 (1,73)
Jordfeil er mer regelen enn unntaket her i landet :)
Har man jordfeilbryter ungår man strømgjennomgang til jord over 30ma, men spenningen mot jord kan likevell være på bærtur :)
det han sa :skitbra: uansett er det lite vits å måle seg frem til jordfeil når en fyr får strøm ved å ta i gods,da er det konstatert jordfeil,,,uansett er elementet oppbrent og tenker feilen retter seg med nytt element :yes:
 
Dette Camco elementet hadde jo fått seg en liten knekk i frakten også fra USA. Kan være det var det som har skapt en liten lekkasje.
Har jo et ekstra 3000w element fra Kina. Få slenge det inn i dag å se hva som skjer.
 
tenker feilen er der ja :skitbra: men du bør få installert jordfeilbryter på kursen din,det er mye strøm det er snakk om når elementet står på samt mye væske med sukker i som leder ganske bra,vi skal ikke brygge livet av oss heller
 
magne1972 skrev:
nordtvedt skrev:
Hvis du måler mellom fase og jord på et IT anlegg så får du summen av alle jordfeil på den fasen hos alle som har samme trafo ute i gata. sier egentlig ingenting, bortsett fra at det er sprøtt at man frem deles setter opp IT anlegg.
Bare Norge og romania som bruker systemet mener jeg :)
Men teoretisk stemmer det med nettspenning/roten av 3 (1,73)
Jordfeil er mer regelen enn unntaket her i landet :)
Har man jordfeilbryter ungår man strømgjennomgang til jord over 30ma, men spenningen mot jord kan likevell være på bærtur :)

Ja det er vanskelig/umulig å si hva det skal være med svevende jord, mye varmekabel på ene fasen drar den ned mot jord og får også jordfeilbrytere til å løse ut selv om det ikke er feil, et eksempel fra reallife, slik sett er alt mellom 0 og 230 volt rett, og grunnen til at vi må ha jording. Har vi et annlegg som er iorden er ikke dette noe å bekymre seg for, heller ikke jordfeilbryter som jeg selv ikke ønsker pga. feilutløsning, men det er meg da.
 
Tilbake
Topp