Noen spørsmål fra en nybegynner!

AKA skrev:
Hvis du "vokter" kjelen og passer på å skru opp varmen når tempen detter litt er det ingen problem å holde det innenfor ± 1 grad fra måltemperatur. Ellers mister vel kjelen 2-3 grader på ca en time. Jeg pleier å røre i mesken minst en gang hvert 20. min, og kan da varme opp litt ved behov. Kombinert med plata på det laveste holder jeg da tempen bra stabil gjennom meskinga.

Supert! Takk for svar!
 
Jeg har tenkt å investere i utstyr i morgen, og går da for en BIAB løsning. Jeg tenkte videre å ta et kurs i BIAB allgrain ved Vestbrygg, men regner ikke med det er noen kurs før neste år. Når jeg blir ivrig så skulle ting aller helst vært gjort i går, så jeg vet ikke om jeg klarer å vente med å brygge inntil jeg har vært på kurs! ;D Jeg lurer derfor på:

- Jeg har lest meg litt opp på BIAB metoden, og sett litt videoer på youtube. Vil jeg klare å få til et øl som smaker greit uten kurs i forkant? Jeg skal uansett ta kurset, men vet ikke om jeg klarer vente med å brygge :) Kanskje er det en fordel å ha brygget en gang i forkant av kurset også sånn at man vet litt mer hva man skal følge med på / hvilke spørsmål man skal stille?
- Det neste jeg lurer på er gjæring. Skal jeg sette ett brygg så blir det nå til helgen. Så drar jeg på juleferie. Det vil i så fall stå fall bli stående litt over tre uker på gjæringstønnen før jeg får tappet det på flaske. Det blir kanskje for lenge? Temperaturen i leiligheten vil da ligge på et sted mellom 10-15 grader (kommer ikke til å ha på oljeovnen når jeg er borte så lenge). Det begrenser kanskje muligheten litt også?
 
10-15 innetemp er helt fint for de fleste overgjær-typer. Blir litt varmere i karet uansett, så don't worry.

Kjør på, prøv deg frem og ta en sjanse, øl blir det uansett, og jeg tipper du blir happy :)
 
Kanskje litt lenge å la det stå tre uker til primærgjæring uten å stikke om til nyt (ettergjærings-)kar??  :jaha:
 
nonshaugen skrev:
Kanskje litt lenge å la det stå tre uker til primærgjæring uten å stikke om til nyt (ettergjærings-)kar??  :jaha:

Det skal absolutt gå fint. Jeg, og mange andre, har gjort det flere ganger.
 
jeg gjorde et eksperiment med en kruttsterk ipa,12 uker på kaka,ble helt ok den,finner hvertfall ut om det er en mindre infeksjon da ;D
 
Jørn Hammerud skrev:
nonshaugen skrev:
Kanskje litt lenge å la det stå tre uker til primærgjæring uten å stikke om til nyt (ettergjærings-)kar??  :jaha:

Det skal absolutt gå fint. Jeg, og mange andre, har gjort det flere ganger.

Supert! Så konklusjonen på mine spørsmål blir da at det er bare å kjøre på uten å ha blitt "kurset", og at det ikke er noe stress å la ølet stå til gjæring i litt over tre uker før jeg tapper det over på flaske :)
 
Noen som forøvrig vet om en fin oppskrift å starte med? Jeg har lest litt om gjær og det å lage en starter. Vet ikke om jeg rekker det før helgen, så det enkleste er kanskje noe med tørrgjær.

Jeg tenkte å lage en liten batch til å begynne med i tilfellet resultatet ikke blir så bra de første gangene. Et sted mellom 5 og 10 liter til gjæring.
 
Det er jo bare å velge og vrake i arkivet for prisbelønede oppskrifter. Personlig så synes jeg at det enkle er det beste, så når jeg brygget mitt første brygg så gikk jeg for 100% pale ale malt og simcoe humle. Tok humeskjema fra en IPA i oppskriftsavdelingen. Det ble helt knall. Anbefaler Safale sine tørrgjær, kan gå god for US05 og T58 i hendholdsvis amerikanske og belgiske stiler.

Ellers flott med en ny brygger i nabolaget.
 
Det kan være greit å starte med en single hop IPA. Humlen kan fort dekke over smårusk i maltsmaken, samtidig som at du kan bli kjent med hva en bestemt humle tilføyer av smak. Er personlig svak for cascade single hop.
 
oyvindtveit skrev:
Det er jo bare å velge og vrake i arkivet for prisbelønede oppskrifter. Personlig så synes jeg at det enkle er det beste, så når jeg brygget mitt første brygg så gikk jeg for 100% pale ale malt og simcoe humle. Tok humeskjema fra en IPA i oppskriftsavdelingen. Det ble helt knall. Anbefaler Safale sine tørrgjær, kan gå god for US05 og T58 i hendholdsvis amerikanske og belgiske stiler.

Ellers flott med en ny brygger i nabolaget.

Jeg har brukt brewmate og forsøkt og satt sammen en oppskrift. Ikke helt sikker på om jeg har gjort det riktig, men kunne noe sånt funket?

New Recipe (American IPA)

Original Gravity (OG): 1.056  (°P): 13.8
Final Gravity (FG):    1.014  (°P): 3.6
Alcohol (ABV):        5.50 %
Colour (SRM):          4.1  (EBC): 8.1
Bitterness (IBU):      54.1  (Tinseth)

100% Pale Malt

1.5 g/L Simcoe (11.9% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
0.7 g/L Simcoe (11.9% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
0.9 g/L Simcoe (11.9% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)


Single step Infusion at 67°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 15°C with Safale US-05


Recipe Generated with BrewMate
 
Tilbake
Topp