86% utgjæring

Brygget en sak som gikk fra 1070 til 1020 på 5 dager og så til 1009 de neste 9 dagene. Er ikke det litt muffins, eller kan det skyldes sinnsykt mye gjær siden jeg helte rett på ei wlp007-gjærkaka?

Brukte 18 kg malt og måtte dobbeltmeske. Først halvparten i en time på 64 grader, skyldte som vanlig og mesker så videre med de siste 9 kg. Etter en halvtimes mesking oppdaget jeg noe jeg burde tenkt på: tempen i mesken hadde økt fra 64 til 70 grader pga skyllingen. Talentløst!
Så, jeg forventet dårlig utgjæring, men det er snarere motsatt. Hva er det som foregår!
 
Smaker god, lukter godt og ser godt ut. Hvorfor bekymre seg? Om noe ser ut som ei and, høres ut som ei and og går som ei and, ja, da er det som regel også ei and (T. Hegnar et intervju om pyramidespill)!

Men siden gjæren normalt skal ha max att. på 80% blir jeg litt i stuss...
 
Borgar skrev:
Men siden gjæren normalt skal ha max att. på 80% blir jeg litt i stuss...

Når Chris White blir intervjuet og spurt om slike spesifikasjoner så ender det stort sett i "well, it depends" ;D Det er med andre ord så mange variabler inne i bildet her at utgjæringstallene fra produsentene ikke akkurat kan brukes direkte. Men til å sammenligne egenskapene til forskjellige gjærtyper fungerer det ok.
 
Tilbake
Topp