Edit: Gjærlås og star san desinfisering

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Holder på å sette min første batch noen sinne i dag med BIAB. Jeg holder på å vaske og desinfisere utstyr og kom da på et spørsmål jeg har om gjærlåsen. Jeg har en med tre "bobler" på begge sider, om det gå noen mening. Kan ikke se at det er markert noen strek for hvor mye star san oppløsning jeg skal ha opp i. Skal jeg fylle opp begge de to første boblene, eller opp til og med andre eller tredje?

Litt knotete forklart dette, men...
 
Starsan har en tendens (i det minste hos meg) til å tørrlegge gjærlåsen ved at vannet bobler ut. Reint, kaldt vann fungerer fint. Men hvis du vil prøve med starsan så bruk kaldt vann :)
 
Bjarte H skrev:
Starsan har en tendens (i det minste hos meg) til å tørrlegge gjærlåsen ved at vannet bobler ut. Reint, kaldt vann fungerer fint. Men hvis du vil prøve med starsan så bruk kaldt vann :)

Takk. Blander i kaldt vann når jeg skal desinfisere utstyr før bruk og? Etter vask i varmt vann..
 
Jeg har editert emnet litt, og spør i samme tråd om desinfisering.

Jeg har gjort følgende i forbindelse med desinfisering:

Blandet 15 ml starsan i gjøringsbøtta sammen med 10 L vann for å rense bøtta. Denne skal jeg bruke til å ha skyllevann i og til å legge BIAB posen i etter den opprinnelige meskingen. Mulig jeg ikke behøver å desinfisere denne, men gjorde det nå likevel.

Planen var videre å helle blandingen over i gjæringskaret øllen skal stå på å gjære, og å legge ting jeg skal benytte senere oppe i dette karet, slik at de er ferdig desinfisert. Da tenkte jeg at jeg kan riste bøtten, og helle ut starsan løsningen før jeg tapper øllet over på gjæringskaret.

Når jeg prøvde dette ser jeg at det blir ekstreme mengder skum. Hvordan forholder jeg meg til dette? Gjør det noe om det er en del skum i bøtten jeg bruker til skylle vann og BIAB posen? Og tilsvarende, gjør det noe om at det er en god del skum i den bøtten øllet skal gjære i når jeg heller det over dit?
 
Holder på å meske nå på min komfyr med induksjonsplate. Stengene for varme går fra 1-9. Jeg merker at temperaturen har senket seg ganske raskt fra 66 grader og ned til 64, og jeg klarer ikke å holde den opp helt der jeg vil selv med en varme på trinn 3. Jeg vet ikke om jeg tør å kjøre på med noe mer varme i frykt for at det skal svi seg.

Går det greit om temperaturen faller litt, eller bør jeg kjøre på med mer varme?
 
De sier dont fear the foam, men det føles pokker med ikke riktig  ;D

Jeg pleier noen ganger å fylle starsan i gjærlåsen og andre ganger rent vann. Pass bare på å sett dunken dit den skal stå før du setter på gjærlåsen  ;) Ellers forsvinner hele innholdet glupsk rett ned i ølet, det er nok derfor mange fyller starsan i den. Fyll den halveis opp.
 
kintii skrev:
De sier dont fear the foam, men det føles pokker med ikke riktig  ;D

Jeg pleier noen ganger å fylle starsan i gjærlåsen og andre ganger rent vann. Pass bare på å sett dunken dit den skal stå før du setter på gjærlåsen  ;) Ellers forsvinner hele innholdet glupsk rett ned i ølet, det er nok derfor mange fyller starsan i den. Fyll den halveis opp.

Takk for tips!
 
Tilbake
Topp