Oppskrift på Nøgne Ø Mandarina IPA?

Waltz

 
Smakte denne på Bryggerifestivalen i Trondheim og fikk lyst til å prøve den selv..
Noen som har oppskrift på denne?
 
Har du lyst til å dele hvordan du fikk fatt i den?  Har forgjeves forsøkt, og nå har det blitt en besettelse…. :)
 
Rutof får inn 20 kilo før jul så .. er bare å vente til det dukker opp i nettbutikken..
 
Laegreiden skrev:
Hvilken humle og hvilken oppskrift?

Ja takk begge deler    :yes:
Mandarina er en tysk humle (Huell) som er krysset med Cascade. Kraftig aroma og sitrussmak  og forholdsvis søt i smaken. Ølet har vært forbeholdt ølfestivaler i høst, men kan godt tenkes å bli lansert litt bredere etterhvert.
 
[/quote]
Mandarina er en tysk humle (Huell) som er krysset med Cascade. Kraftig aroma og sitrussmak  og forholdsvis søt i smaken. Ølet har vært forbeholdt ølfestivaler i høst, men kan godt tenkes å bli lansert litt bredere etterhvert.
[/quote


Er tanken å lage en singel hop ipa med denne humlen?
 
Spør man Nøgne så får man svar vistnok.. :)  :amen:

Jeg fikk en liten rettesnor på oppskriften og ikke fullstendig da.. ser at IBU skal være på 50 og ABV 7.5 på ratebeer og prøver meg ut fra det..
Jeg kommer frem til en halv kilo humle ut fra dette skjemaet på en 56 liters batch.. hørtes mye ut men men.. blir jo aldri for mye humle..  :ilike:

Legger med beersmith-fila om noen kan se om det ser greit ut.? ? ?


Dette er svaret:

Her er en grei rettesnor:
Malt
Maris Otter: 91%
Crystal Malt: 9%
Mesk: 1 time på 65 grader, 15 min på 72 grader.
Humle:
Mandarina 90 min (ca 10% av totalmengde), 15 min (ca 10%), 5 min (ca 10%), WP (ca 35%), DH (ca 35%)
Gjær: WLP007
20 grader i 10-14 dager
 

Vedlegg

  • NogneMandarinaIPA.bsmx
    15,8 KB · Sett: 212
Waltz skrev:
Spør man Nøgne så får man svar vistnok.. :)  :amen:

Jeg fikk en liten rettesnor på oppskriften og ikke fullstendig da.. ser at IBU skal være på 50 og ABV 7.5 på ratebeer og prøver meg ut fra det..
Jeg kommer frem til en halv kilo humle ut fra dette skjemaet på en 56 liters batch.. hørtes mye ut men men.. blir jo aldri for mye humle..  :ilike:

Legger med Beersmith-fila om noen kan se om det ser greit ut.? ? ?


Dette er svaret:

Her er en grei rettesnor:
Malt
Maris Otter: 91%
Crystal Malt: 9%
Mesk: 1 time på 65 grader, 15 min på 72 grader.
Humle:
Mandarina 90 min (ca 10% av totalmengde), 15 min (ca 10%), 5 min (ca 10%), WP (ca 35%), DH (ca 35%)
Gjær: WLP007
20 grader i 10-14 dager


Klarer du å legge ut denne filen i et format for oss som ikke har beersmith?
 
Waltz skrev:
Spør man Nøgne så får man svar vistnok.. :)  :amen:

Jeg fikk en liten rettesnor på oppskriften og ikke fullstendig da.. ser at IBU skal være på 50 og ABV 7.5 på ratebeer og prøver meg ut fra det..
Jeg kommer frem til en halv kilo humle ut fra dette skjemaet på en 56 liters batch.. hørtes mye ut men men.. blir jo aldri for mye humle..  :ilike:

Legger med Beersmith-fila om noen kan se om det ser greit ut.? ? ?


Dette er svaret:

Her er en grei rettesnor:
Malt
Maris Otter: 91%
Crystal Malt: 9%
Mesk: 1 time på 65 grader, 15 min på 72 grader.
Humle:
Mandarina 90 min (ca 10% av totalmengde), 15 min (ca 10%), 5 min (ca 10%), WP (ca 35%), DH (ca 35%)
Gjær: WLP007
20 grader i 10-14 dager


Ser på oppskrifta at det blir en del humle??

Stemmer det at det blir totalt 444g humle ved koking, og 234g ved tørrhumling??

Totalt  674 gram  ??
 
Er jo humle til 56 liter..
Ser til sammenligning på 56 liter Pliney the Elder at det er over en kg.. så er nok riktig ja..
Mandarinaølet var jo en smakseksplosjon uten like da jeg smakte den.. mmmm...
 
Reagerte ikke nevneverdig på humla...
Laget en single hop med cascade i sommer med omtrent like mye. Hvertfall hva gjelder DH. Fantastisk god!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Waltz skrev:

Hei.

Jeg lurer på en ting:  I følge oppskriften skal det humles følgende:

mt  Name  Type  #  %/IBU
70,27 g Mandarina Bavaria [9,00 %] - Boil 90,0 min Hop 3 26,1 IBUs
70,27 g Mandarina Bavaria [9,00 %] - Boil 15,0 min Hop 4 12,1 IBUs
70,27 g Mandarina Bavaria [9,00 %] - Boil 5,0 min Hop 5 4,9 IBUs
234,24 g Mandarina Bavaria [9,00 %] - Boil 2,0 min


Lenger ned står det tørrhumling med 234.24g Mandarina.  Kommer dette i tilegg tildet som er nevnt over??  Eller vil dette bli det samme som 2 min kok??  Bare lurer, da det kom litt uklart frem i oppskriften.

Har 2 kg Mandarina Humle på veg, så det skal bli humle i susen når den kommer.  :)
 
Tilbake
Topp