OG 1.055 en dag, 1.040 en annen

Heisann,

Jeg satte en Blond i går, og kom over noe merkelig som sikkert noen kan svare ut her. Jeg skulle egentlig satt den til gjæring mandag, men midt i meskingen våkna barna opp, så jeg måtte avslutte hele greia. Tenkte jeg bare mesket ferdig, og lot den stå til dagen etter. Ikke veldig optimalt sikkert, men alternativet var å kaste alt. Uansett, jeg målte da OG til 1.055. I følge beersmith skulle det bli 1.054 så jeg traff jo bra der. Så i går kokte jeg ferdig og skulle ta en ny måling. Da måler jeg 1.040. Har det vært hagenisser i kjelen og  spist sukker?
Jeg går ut i fra at ikke whirlfloc har noe å si, så dette skjønte jeg ikke så mye av.  Med mindre jeg har fått noe gjester som har forsynt seg litt da. Kjelen har stått med lokk over natta, men det er jo ikke helt forseglet.

Noen som har vært borti tilsvarende og kan forklare litt? :)

Ingen krise for min del, skal klare å nyte øl med lav alkohol også jeg, men jeg ble veldig nysgjerrig.



Sent from my C6903 using Tapatalk
 
Jeg har også opplevd lavere SG etter kok ift før kok (riktignok maks 5 SG) . Teori: Kan det ha hopet seg opp noe malt /sukker når vi måler før kok? Eller at sukkeret er ujevnt? Sukker er vel tyngre enn vann.
 
Kan muligens ha med temperaturen å gjøre. Det er viktig at vørteren har 20grader (eller 15, det står gjerne på Øchslevekta). Hvis vørteren er litt for varm, vil vekta synke lengre ned i løsningen og du leser av for lav verdi. Motsatt hvis den er for kald.
 
Dette har vi klødd oss i hodet av selv etter å ha delt bryggedagen i to slik du beskriver og fått slike målinger hver gang, målt på akkurat samme temperatur. Etter å ha gjort noen enkle undersøkelser tror jeg forklaringen er så kjedelig og enkel som dette: før koking er vørteren ikke godt nok blandet. For oss som mesker i silkorg i stor høy kjele er vørteren nær bunnen laaaaaaaaangt søtere enn vørteren i overflaten. - Den avsluttende skyllingen har naturligvis skyld i dette. Under koking blandes og sirkuleres alt sammen, og OG etter kok gir derfor det sanne bildet av sukkerinnholdet. Tidligere, da vi brukte meskekar og partiskylling med avtapping i flere omganger var vørteren i større grad blandet da vi tok vår "før-kok-måling", og OG ble derfor alltid høyere enn SG.
 
Vi brygget en Belgisk Wit i dag og opplevde å ha SG på 0,059 målt med øchselvekt og 0,056 målt med optisk refraktomter. Vi hadde 4 kg. pilsner og 4 kg. hvetemalt, og oppskriften var en oppskalert versjon av "Wit Brud" fra Kristianiastudentenes håndbyggerlaug som var hentet fra boken "Fra hånd til munn". Vi var positivt overasket over målingene, men når noe er for godt til å være sant, er det ofte det.

Målingene ble tatt etter å ha tappet ca. 4 liter fra meskekaret (uttaket er fra bunnen) til kokekaret. Totalt kokevolum var 43,5 liter med et mål om å nå 36 liter ren vørter på gjæringsfat. Etter koking tok vi flere målinger, alle viste 1,041 - 1,043 på både øchsel og refratometer.

Dette klødde vi oss lenge i hodet for å få svar på, men endte opp med å dele en Wit til fra forrige batch uten å finne logikken. Svaret må være som Werner D skriver, sukker er tyngre enn vann og å ta en prøve fra slangen som tappet fra bunnen på meskekaret ga for høye verdier i forhold til snittet i batchen. Neste gang skal vi ta en SG før kok etter at alt er tappet i kokekaret og en lett omrøring er utført.

Det positive med dagens økt var at vi fikk en renere vørter enn vi noen gang har fått. Vi fikk et litt stort tap på trub i kokekaret og kun ca 31 liter på gjæringsfat, men vi hadde kunnet fått noen liter til om vi hadde ventet 20 min lenger før vi tappet på fat.

Alt-i-alt en god bryggerdag, og nok noe mer erfaring som kan brukes til forbedring til neste batch.

Dette har vi klødd oss i hodet av selv etter å ha delt bryggedagen i to slik du beskriver og fått slike målinger hver gang, målt på akkurat samme temperatur. Etter å ha gjort noen enkle undersøkelser tror jeg forklaringen er så kjedelig og enkel som dette: før koking er vørteren ikke godt nok blandet. For oss som mesker i silkorg i stor høy kjele er vørteren nær bunnen laaaaaaaaangt søtere enn vørteren i overflaten. - Den avsluttende skyllingen har naturligvis skyld i dette. Under koking blandes og sirkuleres alt sammen, og OG etter kok gir derfor det sanne bildet av sukkerinnholdet. Tidligere, da vi brukte meskekar og partiskylling med avtapping i flere omganger var vørteren i større grad blandet da vi tok vår "før-kok-måling", og OG ble derfor alltid høyere enn SG.
 
Tilbake
Topp