Spørsmål om Whitelabs

Heisann

Hvorfor står det på WLP sine gjær beholdere at et rør holder til 5 gallon. De anbefaler starter hvis OG skal over 1.070 eller hvis gjæren har gått ut på dato...
De anbefaler også at gjæringen skal skje mellom 21 grader celsius og 24 grader celsius...

Her inne og i bøker om brygging står det at man bør gjære Ale mellom 18-20 grader celsius, Mr Malty anbefaler stort sett alltid en starter på mellom 2 og 3 liter til en ale rundt
1.065 OG...

Jeg setter starter og gjærer ved 20 grader, får godt øl og ikke hatt noen problemer, men hvem har rett? Ikke at det betyr så mye men det er jo rart at en produsent trykker info som ikke skulle funke og gi godt øl...

Gode forklaringer tas imot med takk!

Olaf
 
Hvorfor gjærprodusentene skriver slikt på emballasjen er vanskelig å si -- det har vel noe med reklame å gjøre.

Som du selv skrev sier "alle" (bortsett fra gjærprodusentene) at du trenger flere gjærceller enn det som finnes i et rør, og for all del trenger du levedyktig, fersk gjær. Dette oppnår du bare ved å lage en gjærstarter.
 
Vel, som Jamil vel har sagt: Du lager OK øl ved å pitche direkte, men for å lage GODT øl hjelper du gjæren veldig ved å lage en starter :)
Chris White er vel stort sett enig med Jamil i dette, noe som har kommer fram i flere TBN-episoder, samt i boka de har skrevet sammen.
 
Heisann

Jeg er enig i at det blir godt øl av å lage starter:) Alikevel er det rimelig store avik mellom det som står på røret og hva du får med en 2,6 liters starter slik jeg lagde i går. Så er det temperaturen...den er jo også veldig høy i anbefalningen på rørert...

Men ble nyskjerrig på hva TBN var? Finner jeg de på nett?

Jeg lager starter og gjærer på 18-19 grader som før...
 
Tilbake
Topp