Oppbygging av gjærkultur/-mengde til pilsner øl (undergjæret)

Fersk som jeg er, tenker jeg å ta skrittet over til fersk gjær i min brygging av undergjæret øl.
Har lest Gahr sin gode artikkel om gjærstarter, men har fortsatt noen spørsmål.

Jeg tenker meg en batch med 70 liter vørtel til gjæring, OG 1052. Mr. Malty sier da at jeg trenger hele 1345 billion gjærceller.
Om jeg forutsetter at gjæra er ca. en måned gammel (viabilitet på ca 76%), så sier Mr. Malty at jeg må ha;
uten starter; 17,7 pakker/rør
med starter (med magnetrører); 6 pakker/rør - med et startervolum på 7,96 liter.

Dette er jo for det første relativt mange pakker/rør.. og et stort startervolum (jeg har i utgangspunktet en Erlenmeyerkolbe på "kun" 2 liter).

Kan noen gi meg tips her - hvordan blir regnestykket og oppsettet dersom jeg alternativt kjører to eller tre etterfølgende runder med gjærstarter for å bygge opp antall gjærceller på denne måten.
Kan jeg da eksempelvis klare meg med 2 pakker/rør og evt. holde meg innenfor begrensningen min gitt av kolbevolumet på 2 liter?
Eller må jeg uansett opp på antall pakker/rør som Mr. Malty her skisserer - og må jeg finne meg en annen kolbe her med større volum.

På forhånd takk for hjelpen.
 
Det er i praksis "umulig" å oppnå så mye gjær med bare en 2L kolbe. Du trenger minst en 5L for en slik mengde gjær, helst litt mer. Nok celler i 2 liter startervørter gir 673 millioner celler per ml... Du kan klare det ved å bygge opp, helle over på egnet beholder, bygge opp nytt, helle over osv. Hva med å bruke tørrgjær?
 
Bruk yeastcalc.com: Med dine stats får jeg eksempelvis at trestegs starter, hver på to liter (hvis du har plass til det?), gir deg ca 867 milliarder celler. Det er fortsatt for lite, som du sier trengs omtrent 1350 milliarder. Du trenger en større kolbe, for selv med seks steg vil du ikke ha nok gjær. Dette skyldes at vekstfaktoren etterhvert avtar veldig mye på grunn av den store tettheten av celler i vørteren allerede. Du vil slite veldig med å dyrke mer enn 1000 milliarder celler i en to liters kolbe...

(antok at du bruker magnetrører...)
 
Beant skrev:
Det er i praksis "umulig" å oppnå så mye gjær med bare en 2L kolbe. Du trenger minst en 5L for en slik mengde gjær, helst litt mer. Nok celler i 2 liter startervørter gir 673 millioner celler per ml... Du kan klare det ved å bygge opp, helle over på egnet beholder, bygge opp nytt, helle over osv. Hva med å bruke tørrgjær?

Kan ikke du Børge som medforfatter av artikkelen lage et oppsett for eksempelet til bulleland, da med egnet kolbe(r), som seff passer meg også i dette tilfellet sniken jeg er, pleeeeas :)

God Jul.
 
OK, Oddvar:

Dersom du skal prøve deg vil jeg foreslå følgende:

Sett opp den pakken du har i 2 liter. Når den er ferdig, del den i 3. Sett opp 3 ganger 2 liter av disse. Du vil da oppnå ca 1100 milliarder celler, close enough vil jeg tro  ;)

Edit: Det ville gitt 2 steg ved stor nok kolbe, eller som vi gjør: bruker 2 kolber.

God jul  :yes:

Edit2: Gjelder ved bruk av magnetrører.
 
Takker til alle for særdeles gode svar!!  -- og utrolig raske svar..

Jeg registrerer at jeg for alle praktiske formål da må opp i volum her.
Min magnetrører er oppgitt til å klare å røre i 5 liter. Neste utfordring blir da å finne en leverandør med egnet kolbe til dette.

Mvh Bent
 
Takket være disse svar, og linken til yeastcalc.com, så fikk jeg endelig en a-ha opplevelse her. Nå forstår jeg dette.
Ser også at bl.a. bryggselv.no har Erlenmeyerkolbe 5000 ml.

Takk igjen bryggekompiser.  :)
Supert forum!

Mvh Bent
 
Jeg har god erfaring med å brygge direkte på gjærkaka fra forrige brygg når det gjelder lagergjæring. Steppet opp en starter i 2 trinn i en 3 liters kagge første gang, og da ble det 55 liter bayerøl. Hadde tydeligvis for lite gjær, for denne brukte nesten 6 uker før boblingen stoppet. Har heller ikke tilgang på oksygen dessverre. Men neste brygg ble satt rett på gjærkaken fra denne. En tsjekkisk pilsner som ble helt prima.  Ren og fin, og den gjæret ut på 3 uker. Så har jeg tatt ut gjærkaken for å skylle denne slik det er beskrevet en rekke steder, og har nå en tysk pilsner til gjæring på denne.
Det er veldig lettvint å brygge direkte på gjærkake på denne måten, du trenger jo da heller ikke å vaske gjærkaret mellom hver gang. Men det krever at du arbeider meget rent og flittig med starsan'en.
For ordens skyld kan jeg nevne at bayerølet har fått kred fra folk som vanligvis ikke liker mørkt øl, men som likevel likte denne, så det ble ikke helt elendig selv om den åpenbart tok for lang tid å gjære ut. Det tydeligste er atden har et skum som legger seg litt for fort. Mulig at restsødmen i denne skjuler andre ting som ikke ble optimale også. Men de neste bryggene har vært hovedfokuset mitt, og tsjekkeren er jeg altså meeeeget fornøyd med, og tuborg og annen kjøpelager blir stående til tsjekkeren er tom, og det er kona enig i også, for å si det slik.
Største ulempen med dette er at du må holde ut med en type lagergjær til flere brygg, men med litt planlegging og langsiktig tankegang går dette bra.
 
olab skrev:
Jeg har god erfaring med å brygge direkte på gjærkaka fra forrige brygg når det gjelder lagergjæring. Steppet opp en starter i 2 trinn i en 3 liters kagge første gang, og da ble det 55 liter bayerøl. Hadde tydeligvis for lite gjær, for denne brukte nesten 6 uker før boblingen stoppet. Har heller ikke tilgang på oksygen dessverre. Men neste brygg ble satt rett på gjærkaken fra denne. En tsjekkisk pilsner som ble helt prima.  Ren og fin, og den gjæret ut på 3 uker. Så har jeg tatt ut gjærkaken for å skylle denne slik det er beskrevet en rekke steder, og har nå en tysk pilsner til gjæring på denne.
Det er veldig lettvint å brygge direkte på gjærkake på denne måten, du trenger jo da heller ikke å vaske gjærkaret mellom hver gang. Men det krever at du arbeider meget rent og flittig med starsan'en.
For ordens skyld kan jeg nevne at bayerølet har fått kred fra folk som vanligvis ikke liker mørkt øl, men som likevel likte denne, så det ble ikke helt elendig selv om den åpenbart tok for lang tid å gjære ut. Det tydeligste er atden har et skum som legger seg litt for fort. Mulig at restsødmen i denne skjuler andre ting som ikke ble optimale også. Men de neste bryggene har vært hovedfokuset mitt, og tsjekkeren er jeg altså meeeeget fornøyd med, og tuborg og annen kjøpelager blir stående til tsjekkeren er tom, og det er kona enig i også, for å si det slik.
Største ulempen med dette er at du må holde ut med en type lagergjær til flere brygg, men med litt planlegging og langsiktig tankegang går dette bra.

Takker for tipset!
 
Hvis du er i markedet for kolbe så  er morebeer sin 5 liters kolbe til $40 suveren, den tar over 6,5 liter og kan anbefales på det sterkeste om du først skal kjøpe andre ting derfra.

I Norge selges ofte kolber av typen simax, tjekkia, de tar 5,5 liter og har mindre tut som gjør det lettere å grise, og de skummer lettere over ved stegvis oppbygging med foamcontrol. I tillegg blir de fort dyrere om du skal handle litt forskjellig :)
 
Tilbake
Topp