sukkerlake og flaskerens

Heisann! I morgen skal jeg flaske mitt første brygg, skal flaskes på 0, 33 flasker, det jeg lurer på er hvor mye vann jeg skal bruke for å lage sukkerlake til ca 18liter brygg? 6gram sukker pr liter blir det, har tenkt å bruke bryggesukker/glukose :)

Også lurte jeg litt på flaskerensingen, bruker vanlig flaskerenser, den typen mann presser flasken ned på så det spruter inn osv, men hvor lenge etter rens med star san må jeg vente før jeg kan begynne å tappe på dem?


Siden det blir 0, 33 flasker stikker jeg om til en annen ren gjærdunk for enkelhets skyld. :)
 
Hei og god jul
Vi renser flaskene mens ca.5 dl vann + sukker koker i 15 min ( til 23L øl) tapper om ølet til gjæringskaret  med sukkerlake og påmontert kran for tapping i 0,33 flasker. Starter tapping med en gang dette er gjort.

Lykke til
 
Det varierer litt har jeg inntrykk av. alt fra 1-5 dl.

Jo mer vann du bruker jo lettere burde det være å få sukkelaken rørt inn. Selv bruker jeg ca 2-3 dl alt etter mengde øl som skal omstikkes. Heller sukkerlaken i omstikkingskaret først og lar slangen fra heverten ligge langs kanten i bunnen av karet slik
at det blir litt sirkulasjon i gjæringskaret. Jeg rører også iblandt med en desinfisert bryggesleiv (rører, ikke pisker)
 
Jeg bruker 2-3 dl,,heller i halvparten først, Stikker om 50% ,,rører baljen litt så det blandes,,smeller i resten,,og tapper videre. Rullerer bøtta litt så det blandes. Jeg gir omstikkings bøtta en dæsj med co2,,så omstikk skjer oksygen fritt.
 
Jærbrygg skrev:
Hei og god jul
Vi renser flaskene mens ca.5 dl vann + sukker koker i 15 min ( til 23L øl) tapper om ølet til gjæringskaret  med sukkerlake og påmontert kran for tapping i 0,33 flasker. Starter tapping med en gang dette er gjort.

Lykke til

Hva er grunnen til at det kokes i 15 minutter? 
 
kokkenrolv skrev:
Jærbrygg skrev:
Hei og god jul
Vi renser flaskene mens ca.5 dl vann + sukker koker i 15 min ( til 23L øl) tapper om ølet til gjæringskaret  med sukkerlake og påmontert kran for tapping i 0,33 flasker. Starter tapping med en gang dette er gjort.

Lykke til

Hva er grunnen til at det kokes i 15 minutter?  
Det er det de lærde her på Norbrygg har annbefalt

Kan også legge til at det sikkert er nok med 10 minutter får å få det desinfisert,da er det nok kokt ned til ca. 3-4 deseliter
 
kokkenrolv skrev:
Hva er grunnen til at det kokes i 15 minutter? 

Det er vel av samme grunn til at vi koker dyppkjøleren de siste 15 min av koketiden: forhindre infeksjon. Nå har jeg riktignok lest at alle basseluskene som måtte befinne seg i sukkeret drepes i løpet av tiden det tar å koke opp laken, og at det i så måte er unødvendig å koke det utover selve oppkoket, men jeg gjør det likevel. Det tar ikke lang tid, og det er en god sikkerhet.
 
Jørn Hammerud skrev:
kokkenrolv skrev:
Hva er grunnen til at det kokes i 15 minutter? 

Det er vel av samme grunn til at vi koker dyppkjøleren de siste 15 min av koketiden: forhindre infeksjon. Nå har jeg riktignok lest at alle basseluskene som måtte befinne seg i sukkeret drepes i løpet av tiden det tar å koke opp laken, og at det i så måte er unødvendig å koke det utover selve oppkoket, men jeg gjør det likevel. Det tar ikke lang tid, og det er en god sikkerhet.
Har alltid praktisert oppkokmetoden, -problemfritt.
 
Jeg koker detog maks ett minutt eller 2,,med litt omr;ring saadeterskikkelig godt blandet ut.

aldri hatt problemer,,saa om du vil spare 13minutter paa selve bryggingen,,er de tilgjengelige her :)
 
Det går sikkert som oftest bra, men hvorfor risikere alt arbeidet du har utført for skarve 13 minutter? Har du det så travelt er det øl å få kjøpt i butikken...

Buster skrev:
Jeg koker detog maks ett minutt eller 2,,med litt omr;ring saadeterskikkelig godt blandet ut.

aldri hatt problemer,,saa om du vil spare 13minutter paa selve bryggingen,,er de tilgjengelige her :)
 
Drechsler skrev:
Det går sikkert som oftest bra, men hvorfor risikere alt arbeidet du har utført for skarve 13 minutter? Har du det så travelt er det øl å få kjøpt i butikken...

Buster skrev:
Jeg koker detog maks ett minutt eller 2,,med litt omr;ring saadeterskikkelig godt blandet ut.

aldri hatt problemer,,saa om du vil spare 13minutter paa selve bryggingen,,er de tilgjengelige her :)

;)  , jeg har faktisk ikke kjøpt øl i butikk siden mitt første brygg ;)

Jeg hiver sukker i en liten kjele,,heller kokende vann fra vannkokeren over,,og gir det hele et oppkok på 2-3 minutter,

Er det virkelig noen fare igjen med forurensing da?
 
Tror nok det burde gå greit. Det er laaaangt verre om du bare hiver sukkerbiter i flaskene. Vet det forekommer i det ganske land enda  :jaha:
 
Drechsler skrev:
Tror nok det burde gå greit. Det er laaaangt verre om du bare hiver sukkerbiter i flaskene. Vet det forekommer i det ganske land enda  :jaha:

Har brukt sukkerbiter på over 40 batcher av 50 liter, ikke hatt en eneste infisert flaske enda.
 
Tilbake
Topp