Humlesus

Prøvde en humlesus fra fat igår og det er den første ale på 4.5 pst som var god.

Jeg tenkte skulle lage en slik med 5.5 pst. Er noen som kunne tipsa meg på en oppskrift
 
Syns også Humlesus er digg!  Kan oppskriften til Epic Pale Ale være et utgangspunkt?  Hacket av Jamil og can you brew it.  Er hvertfall ikke gjerrig på humla her.  Hørte podcasten til Jamil da han snakket med bryggermesteren og drakk ølet - høres veldig godt ut!  (IBU er mye høyere enn formene regner ut tar ikke høyde for det som kommer etter flameout)

OG 1052
FG 1011-1012
IBUs 23.2
SRM 8.3

4.3kg Golden Promise 80%
550g Baird's Caramalt 10%
180g Carapils 3.3%
360g Fawcett Pale Crystal 6.6%

90 minute boil

7g Cascade 7.5%AA at 75m
14g Cascade at 30m
34g Cascade at 10m
42.5g Cascade at 0m
Wait ten minutes
42.5g Cascade - hot whirlpool for 10 more minutes
57g Cascade dry hop dose 1 at ferment temps for 5 days
57g Cascade dry hop dose 2 at cold crash temps for 5 days

Wyeast 1272 American Ale II

Mash at 148F

Cool to 18C and pitch, raise to 21C after 24 hours.
 
AFAIK er både Fyr og Flamme (Voor En Vlam), samt Humlesus brygget utelukkende med Citra. Haand har 007 som husgjær for disse øltypene, hvis jeg ikke husker helt feil fra omvisningen. Lys malt ala Pilsner eller Maris Otter, humle til omtrentlig 50 IBU, tenker jeg. Rikelig med tørrhumle. Er jo ikke verre enn å prøve seg litt frem, godt øl blir det nok uansett!  :biersmile:
 
Jeg liker Humlesus godt og ville lage noe lignende som sommerale.
Jeg forsøkte meg med en 50/50 blanding av Cascade og Citra til ca 40 IBU. Mest humle på slutten av koketida og tørrhumlet med 25g Citra + 25g Cascade. Brukte Pale malt som base og ca 9% caramalt. Gjæren ble Safale US-05.
Den er akkurat ferdig karbonert og ble veldig fin. Lys og lettdrikkelig, om enn noe sterkere enn tiltenkt (rett under 6%) fordi FG ble 1.007. Humlearomaen ble veldig behagelig selv om jeg nok fint kunne hatt i mer tørrhumle, og også tatt IBU'en opp noe. Tenker at 45 er ideelt. Den fikk et veldig annet humlepreg enn nesten identisk oppskrift med bare Cascade. Resultatet ble veldig likt Humlesus på smak, bortsett fra det svake hveteølpreget (gjæren?) som jeg syns jeg kjenner i Humlesus, men ikke i min. Det passer meg bra siden jeg ikke er spesielt glad i det hveteølpreget ;)
 
Første gang jeg smakte humlesus, for noen måneder siden, så skjønte jeg at jeg måtte prøve å lage noe lignende.

Jeg er ikke en oppskriftfyr, mer som en bestemor, bare har oppi ting ut ifra hva jeg tror jeg vet.

Men satte nettopp en med Cascade og Citra som smaks og aromahumle (skal tørrhumle om to dager). Men brukte Columbus til bitterhumle. Tror denne ølen kan bli vel bitter, BS sa 120IBU, men jeg elsker bitter øl. Ifølge BS så ble det første brygget mitt 109 IBU, og jeg synes det smakte diggerigg. Prøver fortsatt å få alt til å stemme i BS, så det er vel noen tall som er ute å kjøre enda. Tanken var iallefall å få inn Citra i oppskriften, så tar man det derfra.
 
Hei.

Er det noen som har en oppdatert oppskrift (om jeg kan kalle det det) på Humlesus?
Ønsker å lage noe lignende, men vil gjerne høre deres erfaringer med oppskriftene nevnt ovenfor.

På forhånd takk :)
 
Hei,
Jeg satte sammen en "sommer-IPA" sist vår, og jeg synes denne ligner svært på Humlesus-alen. Basert på tre amerikanske "C-humler": Centennial, Cascade og Citra.

for 20 L:
5 kg Maris Otter Pale malt
0,75 kg Münchner malt 20L
0,75 kg hvetemalt
0,25 kg Carared

Mesket ved 67 °C i 60 min, utmesk v 75 °C
15 g Cascade og 15 g Centennial ved 60 min
20 g Cascade og 10 g Centennial ved 30 min
20 g av hver Cascade, Centennial og Citra ved 5 min
20 g av hver humle får ligge 10 min etter koking

61 IBU

SafAle US-05, OG 1,060, FG 1,013, ABV 6,2%

Tørrhumles med 30 g Citra 6 dager

Ga en ordentlig frisk og velduftende IPA, supert sommerøl. 8)
 
Jeg har en pale ale med rett under 300g cascade på sekundærdunk nå 25 liter.  Den er det mye sus over!
 
Jeg kontaktet Haandbryggeriet, og sa at jeg var en ivrig hobbybrygger , og ba pent om de kunne dele oppskriften på Humlesus.

Jeg fikk raskt svar at de ikke hadde som praksis å dele bryggeoppskrifter...

Så da så...
 
dagwayne skrev:
Jeg kontaktet Haandbryggeriet, og sa at jeg var en ivrig hobbybrygger , og ba pent om de kunne dele oppskriften på Humlesus.

Jeg fikk raskt svar at de ikke hadde som praksis å dele bryggeoppskrifter...

Så da så...

Hva hvis du spurte om de kunne dele ingrediensene bare?
 
Miguel skrev:
dagwayne skrev:
Jeg kontaktet Haandbryggeriet, og sa at jeg var en ivrig hobbybrygger , og ba pent om de kunne dele oppskriften på Humlesus.

Jeg fikk raskt svar at de ikke hadde som praksis å dele bryggeoppskrifter...

Så da så...

Hva hvis du spurte om de kunne dele ingrediensene bare?

Vel fikk svar at det er citra, og IBU 35..
 
Brygget denne og jeg synes den var noe lik og utrolig god.

Humlekos:

IBU 30
26 liter
OG 1.051

5,55 kg Pilsner
0,40 kg Caramel/Crystal Malt - 40L
0,17 kg Munich Malt - 10L

15 g Citra  Boil 60,0 min
25 g Citra Boil 10,0 min
30 g Citra Boil 1,0 min
40 g Citra Dry Hop 10,0 Days

1,0 pkg US-05
 
Noen som har forsket mer på denne herlig leskende versjonen av øl?

Den virker jo tilsynelatende "enkel". Men er det noen som vet hvilken gjær som er brukt?

Og Waltz, merket du hvordan munich'en spilte inn i oppskriften din? Ved første tanke så ville jeg ikke tenk på å bruke denne pga fargen og den malt/søt-smaken den gir. Synes Humlesus virker ganske straight forward pale-malt med litt crystal evt og så la citra'en gjøre resten.

Noen har har en tanke om FG? 1.011-1.012?
 
Jeg synes den ble nam nam. Og av de tre typene jeg hadde brygget til 40 årslaget mitt var denne en absolutt vinner. Ble litt søt kanskje ja.

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk
 
Jeg prøver meg på en citra i dag.

IBU: 50

25 liter

OG: 1.047

15g citra 60 min
38g citra 10 min
60g          2 min
40g          0-flameout

Usikker på tørrhumle mengden enda, men skal tørrhumle godt.

Skal bruke US-05 uvasket slurry.

Hva tror folket, blir dette bra?
 
Hei.
Jeg er ganske fersk og har brygget en APA med kun cascade humle, denne var jeg meget fornøyd med.
Nå tenkte jeg å prøve en med Citra istedenfor.
Ser ovenfor her at noen bruker pilsner malt, hvilke forskjell får du på denne kontra pale malt?
Jeg har tilgjengelig både pale og pils malt, kan jeg blande disse?
 
Med pale så blir det et litt mer brød/kjeks-preg. Går fint ann å blande. Husk lengre koketid med pilsner i oppskriften.
 
Da tar jeg det jeg har liggende:
Pale malt 80 %
Pils malt 15%
Hvete 5%
Evt hive inn litt crystallmalt om jeg finner.

Humle
Citra 15g 60 min
25g 10 min
25g 1 min
Usikker på tørrhumlemengden, men tenkte ca 1,5g/l med citra.

Volum 22 liter, OG 1055, IBU 34.

Så er det bare å håpe på det beste
 
Tilbake
Topp