Andrimne Bryggeri

Da har jeg omsider noen bilder av 7 Fjell-utstyret å vise også. Det blir i alle fall en solid oppgradering fra hjemmebryggeiet. Brygghus og de første gjæringstankene ble ferdige i dag. Flere (og større) gjæringstanker kommer om noen uker.
 

Vedlegg

  • IMG_1110.JPG
    IMG_1110.JPG
    1,7 MB · Sett: 1.035
  • IMG_1115.JPG
    IMG_1115.JPG
    1,6 MB · Sett: 1.027
  • IMG_1114.JPG
    IMG_1114.JPG
    1,9 MB · Sett: 1.029
Martin E skrev:
Lekkert! Hva er den lille tanken øverst til venstre, og hvem produserer bryggeriet?

Det er en kondensatordings som gjør at vi ikke trenger utlufting gjennom veggen av damp fra vørterkjelen. Sparer naboene for lukt.

Produsenten er AN Technologies:

http://www.an-brewtech.com
 
Her er noen bilder til.

zu3ube2y.jpg


egutumu5.jpg


unedu7yp.jpg
 
For oss som ikke er så kjent med større bryggerier: kan du si to ord hva de ulike delene er? Hvor skjer mesking? Hvor er skyllevann? Koking?

Gratulerer forresten med mye flott stål!
 
+1 :skitbra:

Hva er forskjellene på bruken av et "stort" 3-kjelebryggeri og et 10-15 gallons 3-kjelebryggeri til hjemmebruk?
 
Tollefsen skrev:
+1 :skitbra:

Hva er forskjellene på bruken av et "stort" 3-kjelebryggeri og et 10-15 gallons 3-kjelebryggeri til hjemmebruk?

Om du er inni eller utenfor kjelene når du vasker dem ;D
 
Ørnegård skrev:
For oss som ikke er så kjent med større bryggerier: kan du si to ord hva de ulike delene er? Hvor skjer mesking? Hvor er skyllevann? Koking?

Gratulerer forresten med mye flott stål!

Hvis du ser på det første bildet noen poster lenger oppe:

Helt til høyre er meskekaret med grist case for ferdig kvernet malt. Det midterste karet er silkaret og helt til venstre er kokekar med innebygd whirlpool. Den smale "tanken" montert på røret som kommer opp av kokekaret er en kondenspotte for dampen fra kokingen.

På bildet av platekjøleren ser man også en 100-liters konisk tank for oppbevaring av høstet gjær samt en mindre, fastmontert tank for in-line pitching av gjær. Denne gjør det enklere å pitche rett mengde gjær enn når man bare tilsetter gjær cone to cone.
 
Meskekar og silkar, hva betyr det? Er det ikke bygd opp slik jeg kjenner det fra mitt bryggeri med HLT, MLT og BK?

Overføres mesken til silkar før skylling eller noe???

Hva mener du den estimerte meskeeffektiviteten på i et slikt bryggeri med 2000L OG 1.060?


Det ser i alle fall heidundrende morro ut å handtere slikt utstyr!
 
Ganske standard med separat meske- og silkar i kommersielle bryggerier. Enklere å stegmeske da, og man kan potensielt sette igang en ny mesk mens den første mesken siles. HLT er ikke avbildet.

Meskeeffektiviteten kan man til en viss grad styre selv med å skylle mer og så koke inn. Det er vanlig å variere volumet snarere enn maltmengden i kommersielle bryggerier. Hvor stort utbytte vi maksimalt vil ha med et full load malt (550 kg) og fullt kokekar gjenstår å se, men jeg vil anta et sted rundt 75 %.
 
Tilbake
Topp