Alternativ til gjærlås?

Kinn bruker åpne kar, sist gang jeg hørte med Espen lothe om dette, sa han at de hadde det husrent rundt disse. Er vel ingen dedikerte rom der?
 
Kim Log skrev:
Er det ikke Kinn som bruker åpne gjæringskar? Ken Grossmann nevner i sin bok at esterproduksjonen synes å være større med åpne gjæringskar. Jeg har aldri prøvd det, men det kunne jo kanskje vært artig. De fleste har sikkert sett denne: http://www.youtube.com/watch?v=X9xT8DHOZFE

I større bryggerier kan åpen gjæring gi økt esterproduksjon fordi trykket blir litt mindre i åpne kar enn i typiske sylindrokoniske tanker. I hjemmebryggskala vil forskjellen være liten.

Kinn bruker åpne kar, og Austmann kjøpte Kinns gamle utstyr da de startet opp, så de har også åpne kar. I England blir f.eks. Brakspears øl gjæret i åpne kar, og Youngs brukte i alle fall åpne kar frem til produksjonen ble flyttet til Charles Wells. Drar man til København kan man se åpen gjæring av både lager og ale på Apollo. Dette er bare noen få eksempler... Hvis man gjør gjæringen i et rom hvor man ikke oppholder seg så mye, eller aller helst i et temperaturkontrollert kjøleskap, er det liten fare for ødeleggende infeksjoner. (Youngs tok ikke spesielle foholdsregler i forhold til rommet  under gjæringen, skummet stod til tider opp i et bjelkelag over karene!) Når stormgjæringen er over bør man dog sette lokk på gjæringskaret. Jeg har brukt åpen gjæring i mange år (selv om jeg ikke nødvendigvis gjør det nå), og det har fungert glimrende. Krav til hygiene, gjærbehandling og temperaturkontroll er forøvrig de samme som ved konvensjonell gjæring.
 
gustavf skrev:
Hvordan klarer du å unngå infeksjoner?

Tidenes tregeste svar  ;D

Gjør gjæringa i et temperaturregulert skap som ble grundig rengjort før bruk. Etter stormgjæringa ble ølet tappet over på et "konvensjonelt" gjæringskar.

Ble inspirert til å prøve etter å ha sett denne episoden på Brewing TV.

http://brewingtv.com/episodes/2010/5/17/brewing-tv-episode-4-open-fermentation.html
Ble ikke noe infeksjon i ølet.. langt derifra... det smaker meget godt  ;D
 
Det er den samme episoden som jeg linket til på You Tube, meget inspirerende! Det virker litt mangefult beskrevet på wyeast og white labs sine sider når det gjelder hvilke gjærtyper som er "true top-cropping".
 
Da jeg begynte å brygge, kjøpte jeg et starter-kit fra Coopers, og fikk med dette gjæringskaret (med litt annen kran):

f6392c68595dd638538037a6d000da7e.png


Funker fint, og er helt lydløst. Vet ikke om noen butikker selger dette løst i Norge, men det kan bestilles fra Coopers i hvert fall (uten å kjøpe hele starter-kit'et).

Ellers har jeg kjøpt meg et kar nummer to fra Bryggselv.no, og denne gjærlåsen er også så godt som lydløs synes jeg. Hvis man ikke tåler den lille lyden når "stempelet beveger seg", er man veldig var for lyd i det store og hele.  :)

371_Gj_ringskar_30L_med_tappekran_og_gj_rl_s_1.jpg
 
Slik

a4y5u2ub.jpg


Perfekt til brygging av IPA
kunne stått å lukta på det i timesvis

Skulle kunne lagt ved lukt-fil,
men så langt har vel ikke forumet kommet?
 
Tilbake
Topp