Bryggertabber

larser skrev:
note to self Wyeast 3068 trenger LITT mer headspace enn ti centimeter.....veldig messy :eek:
og DA kan jeg underskrive på dette og skylde meg selv for dårlig research før bruk av denne. 22L i en 30L-dunk var for lite headspace.
god lukt i leiligheten da i hvertfall
 
Larsebass skrev:
Runar Stock skrev:
Dett var dett!

Nå er det nok.

Se, der ligger meskeboksen i innkjørselen.

Nå blir det ikke brygget en dråpe før jeg får meg noe ordentlig utstyr. Så kan det heller bare være med øldrikking. Kan drikke vin jeg. Tett mesk. Tømme boksen, blåse ut og reposisjonere manifold. Tilbake med mesken. Tett mesk. Da heiv jeg like gjerne alt til h*****e. Forbanna blautbunna plastkasser fra Europris. Ikke fikk jeg fra hverandre boksene heller fordi gummiproppen jeg hadde trykket et kobberrør gjennom selvfølgelig satt DØNN fast. Hadde ikke mesken ligget i kokekjelen tipper jeg den også hadde havna i innkjørselen. Tror jeg skal gå ut å parkere chevroleten oppå meskeboksen.

Økonomien tillater selvfølgelig ikke innkjøp av verken speidel eller blichmann eller noe som helst annet enn en forbanna plastboks fra Europris igjen. Hvordan fungerer bøtte-i-bøtte gjæringskar med 2000 selvborede hull? Tid har jeg nok av.

Liten avstikker fra tråden, men Runar: sjekk ut dette her --->  http://MoreBeer.com/products/b3300-10-gallon-grain-system.html
Da har du mesketønne og skylletønne livet ut, og dette systemet her går det ikke an å bli sinna på :) Tar litt plass, men ikke så mye at du blir nødt til å lagre den i innkjørselen ;)

Blingmann på tur  :roedme:
 
Glemte å skru av kokeplata når jeg startet skyllingen nå på Søndag. Det som var 75 grader ved starten av skyllinga var 82 grader mot slutten. Blir spennende å se hvordan det blir. :p
 
Først glemte jeg å tette igjen utgangen fra MLT, seig og kliss rundt ventil og gulv. Deretter hadde jeg også glemt å stenge krana på kokekjelen, så atter en gang masse kliss utover gulvet og garantert lavere og :-(
 
Dobbel brygging på ettermiddagen i går. De 2 bryggene går greit, ( I allefall så greit jeg forventer 4.de gang) :) vasket alt utstyret bortsett fra BB'en, som jeg tenkte å ta med hjem å bruke hageslangen på. Tok dessverre ikke ut denne i gårkveld. Kjører til jobb i dag, kommer hjem, åpner bagasjerommet på caddyen, hvor noen liter humleguffe ligger jevnt fordelt utover bagasjen. Selvsagt har faenskapet fryst så ble en hyggelig ettermiddagsøkt=/
 
Huff!

Neida. Det verste som skjedde idag var at jeg prøvde kontinuerlig skylling for første gang, med justering av ventiler for hånd. Klarte ikke å holde maltsenga komprimert, så den blåste seg litt opp. Så vørtern ble ikke partikkelfri gjennom hele skyllinga. Hvis dèt er det verste som skjer idag, ja da var blingmannen verdt hver krone!
 
Det var da som svarte f...
Det vil liksom ingen ende ta. Defaomer. En dråpe, en dråpe, halve flaska. Fordi dråpetuten bare er en propp, så spratt hele driten av. Jeg vil anta at en halv flaske antiskum er "litt i overkant".

Forbanna dritt. Aldri mer antiskummiddel på meg.
 
Odland skrev:
Kanskje vi skulle opprette en egen tråd for deg, Runar - "Runar Stocks Bryggetabber"? ;)

Begynner å bli litt komisk dette ja. Men Blingmannen fungerer over all forventning. Får prøve på nytt i morgen! Uten foamcontrol. For den har jeg kasta!
 
Runar Stock skrev:
Odland skrev:
Kanskje vi skulle opprette en egen tråd for deg, Runar - "Runar Stocks Bryggetabber"? ;)

Begynner å bli litt komisk dette ja. Men Blingmannen fungerer over all forventning. Får prøve på nytt i morgen! Uten foamcontrol. For den har jeg kasta!

Kastet defoameren? Jaja. Går glipp av fin hjelp da. Tross alt ikke SÅ vanskelig å dosere... ;)
 
Runar Stock skrev:
Odland skrev:
Kanskje vi skulle opprette en egen tråd for deg, Runar - "Runar Stocks Bryggetabber"? ;)

Begynner å bli litt komisk dette ja. Men Blingmannen fungerer over all forventning. Får prøve på nytt i morgen! Uten foamcontrol. For den har jeg kasta!
Er jeg i nærheten av Alta en dag så setter jeg meg utenfor huset ditt, virker som det gode muligheter for å finne bryggeutstyr utpå gårdsplassen når du brygger  ;D
 
Runar Stock skrev:
Det var da som svarte f...
Det vil liksom ingen ende ta. Defaomer. En dråpe, en dråpe, halve flaska. Fordi dråpetuten bare er en propp, så spratt hele driten av. Jeg vil anta at en halv flaske antiskum er "litt i overkant".
Forbanna dritt. Aldri mer antiskummiddel på meg.

Jeg har frykta at det samme skal skje hos meg, så i stedet for å prøve å få ut akkurat ei dråpe rett oppi kokekaret pleier jeg å i stedet tappe ut en liten slant vørter i et litermål, ha antifoamdråpa oppi der, fylle opp litermålet med vørter fra krana, og helle blandingen oppi kokekaret rett før det koker. Skummer ikke over da, og dersom uhellet skulle være ute og jeg ved et uhell tømmer halve flaska er det ikke mer enn den stakkars halve desiliteren vørter i litermålet som går til spille.

Bare som et tips til morgendagens brygging hvis foamcontrolen ikke er altfor begravd i bananskall og kaffegrut i søpla og kan fiskes opp igjen :)
 
Gahr skrev:
Runar Stock skrev:
Odland skrev:
Kanskje vi skulle opprette en egen tråd for deg, Runar - "Runar Stocks Bryggetabber"? ;)

Begynner å bli litt komisk dette ja. Men Blingmannen fungerer over all forventning. Får prøve på nytt i morgen! Uten foamcontrol. For den har jeg kasta!

Kastet defoameren? Jaja. Går glipp av fin hjelp da. Tross alt ikke SÅ vanskelig å dosere... ;)

Flott måte å korte bryggedagen på i allefall :) Trenger ikke defoamer, klart meg fint uten, og skal vel klare meg enda en stund :p
 
Helte i dag ut 19L "Saison". Grunnet inkompetanse i å forstå oppskrifter, effektivitet og avdamping ble ikke dette ølet så sommerlett som jeg tenkte. 9%, nær 100IBU og 30-40 EBC...
Etter nært et års fatlagring smakte den fortsatt hysterisk av jetfuel.....

Jeezez, den bryggedagen der gjør jeg ikke om igjen! :noway:
 
Her er en tabbe med happy ending:
Har en del 50L dunker stående til gjæring, når jeg mesker tømmer jeg varmtvannsberederen for raskere å nå temperatur for påhelling av malt. Problemet er at mens jeg fyrer 2 stk 16 liters kjeler med vann for skylling på komfyren i bryggerihuset, samtidig som varmtvannsberederen jobber for å varme opp nytt vann, ja da sier sikringen takk og hei, orker ikke :amen:
Men hvis jeg slår av alle varmekilder i bryggerihuset under denne skyllingsperioden så balanserer jeg strømforbruket akuratt slik at sikringen henger med.
Denne kvelden med -6 blå ute glemte jeg å slå på disse varmekildene igjen når jeg låste meg ut..ooops gjæren i 50L dunkene begynte å hakke tenner :yes:
Dette ble heldigvis merket tidlig dagen etter, med en romtemp på 16 grader celsius - fikk fyret opp til 20 igjen..dunkene putret videre..phuu..saved by the bell !
 
Tilbake
Topp