Hjelp ang 12V DC strømfordeling

Jeg skal ha tre sånne 12v kinapumper inn i systemet. Tenkte å bygge adapterne inn i styreskapet.

Men. Jeg aner egentlig ikke hva slags muligheter som finnes. Det jeg vet nå er at jeg må ha tre enkeltuttak inni skapet som jeg plugger adapterne inn i. Tenkte å åpne opp en av strømforsyningene og se om jeg kan slanke de, men likevel.

Dette er jo ganske dustete. Er det en annen enkel måte? De må være på hver sin kurs.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Flere amps altså? Blir ikke spenningen halvert bare ved å koble til en pumpe til? Jeg er ræva på slikt, burde jo egentlig kunne det

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Flere amps altså? Blir ikke spenningen halvert bare ved å koble til en pumpe til? Jeg er ræva på slikt, burde jo egentlig kunne det

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Nei, ikke så lenge du parallellkobler pumpene.
 
Her var jeg for rask. Motstanden blir halvert. Hvis det er det samme for dc som ac.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Nå kom jeg på en ting til. led lampene mine er 230v. Så de må ligge før jeg konverterer ned til 12. Da er jeg fukd ikke sant? Da må jeg kanskje gjøre en  variant av det jeg beskrev øverst.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Du kan gjøre som Bjarte H sier.

Fortell oss hvor stor strømforsyning du har og hvor store pumpene er.

Du må ikke blande inn seriekoblin som det later til at gjør.
 
Oddvar Demmo skrev:
Du kan gjøre som Bjarte H sier.

Fortell oss hvor stor strømforsyning du har og hvor store pumpene er.

Du må ikke blande inn seriekoblin som det later til at gjør.

Nei, jeg mikset U og R. Seriekobling var aldri i tankene.

Men, posten min før din så er det en ny problemstilling..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Nå kom jeg på en ting til. led lampene mine er 230v. Så de må ligge før jeg konverterer ned til 12. Da er jeg fukd ikke sant? Da må jeg kanskje gjøre en  variant av det jeg beskrev øverst.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Er bare å parallellkoble pæra med ledningen som går til omformeren.

Jeg bruker en slik holder til to stk en amp pumper og 2 vifter.
http://m.ebay.de/itm?itemId=290730234129
 
Denne powersupplyen som du linker til - gir 12V og 3 amp

Dvs dersom pumpa di trekker 3 amper så holder den akkurat
Trekker pumpen 1 amper så kan du kjøre 3 stk samtidig
dersom pumpen din er merket med watt isteden for amper så regner du det ut slik
1 Amp *12v = 12 watt
12 watt / 12v = 1 Amp

Kobling:
Ett ledningspar fra powersupplyen til 3 brytere og videre ett par fra hver bryter til hver pumpe...
 
Miguel skrev:
Flere amps altså? Blir ikke spenningen halvert bare ved å koble til en pumpe til? Jeg er ræva på slikt, burde jo egentlig kunne det

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Det er vert normalt ryddigare med ei straumforsyning, men du må passa på at den er stor nok. Den må altså kunna levera nok straum til alle pumpene som skal gå samstundes. Eks. er kvar pumpe på 1A må straumforsyninga kunne levera 3A eller meir.
 
En venn av meg fikset faktisk alt for meg. Byttet brytere til å skru av og på både 12v (pumpene) og 230 (lampene) samtidig. Nå skal jeg bare skaffe en 5A 12v adapter til å drifte pumpene.  De trekker 1.05A hver, men skader ikke å overdimensjonere litt. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg bruker 2 stk av følgende 5A 12V strømforsyning. En til 12V pumpene og en til elektronikken :)

https://www.oscsys.com/store/product/1001762
 
Tilbake
Topp