Enkle metoder for dosering av små mengder starsanblandinger.

VBentestuen

Norbrygg-medlem
Flere som sliter med å finne metoder å doserer små mengder starsanblandinger ( til flaskeskyller og sprayflaske etc) blir som oftest litt slumping eller at jeg tar fra en 5-10 liters batch med ferdigblandet starsan. Har forsøkt med en petit (heter det det? Den man legger dråper av. Vørter på refratormeteret med) har forsøkt å måle hvor mange dråper utgjør 5 oz og delt det på en liter, men får ikke samme resultat hver gang.
Blander alltid for mye i flaskeskylleren når jeg forsøker å slumpe...
Noen som har noen mer eksakte fremgangsmåten som fungerer for doseringer av små mengder?
 
Måleskje på 1ml? Kjøpte et sånt sett på TGR for 15 kr eller noe.
evt. sånn dobbel "måleshot" man bruker i bar, 2 ml på den ene siden og 4 ml på den andre.

Har begge deler og føler det fungerer bedre enn øyemål.
 
Sliter med samme selv, skjønner ikke at den kan være så konsentrert
Blir vel til at den blir litt for sterk, men håper ikke det gjør no?
 
På apoteket får man sprøyter med ml mål på. funker fett.
Bruker en stor slik som øltyv også. koster 10 kr for en stor sprøyte.
 
He he, hadde noen sånne liggende den gangen jeg var ivrig saltvannsakvarist. Ikke like artig å kjøpe disse på det lokale apoteket. Skal se om jeg fortsatt har noe liggende. Gidder ikke å bli uglesett på apoteket mer :) var lettere å følge brukere på apoteket i sin tid :)
 
Hva er egentlig blandingsforholdet? Jeg skiløper alltid oppi en støyt når jeg blander i flaskeskylleren og kork-bøtta. Og set er _garantert_ for mye.
 
Brastad skrev:
Måleskje på 1ml? Kjøpte et sånt sett på TGR for 15 kr eller noe.
evt. sånn dobbel "måleshot" man bruker i bar, 2 ml på den ene siden og 4 ml på den andre.

Har begge deler og føler det fungerer bedre enn øyemål.

En "Jigger" som de bruker i bar er på 2cl(20ml) og 4 cl(40ml), altså blir dette nok for henholdsvis 13 og 26 L utblandet starsan. Så da er måleenhetene på flaska godt nok.
 
5ml sprøyter funker for meg. Har i tillegg et urinprøveglass som jeg har stoffet i og trekker opp fra.
 
fthing skrev:
Hva er egentlig blandingsforholdet? Jeg skiløper alltid oppi en støyt når jeg blander i flaskeskylleren og kork-bøtta. Og set er _garantert_ for mye.
Blir det bra med en skiløper i blandinga?
 
Tilbake
Topp