Eikechips

Vi har laget en mørk, humlerik øl og vurderer å bruke eikechips. Vi har en pose med American Medium Toasted" eikechips.

I mangel av innlegg på forumet her, etterlyses erfaringer og tips blant forumets tilhørere :)


Hvor mange gram pr. liter trenger man for å lage en middels eiket rund øl, og hvor mange dager bør det ligge på eikechips?


Vi har nå X antall liter ferdiggjæret øl, noe skal på eikechips, det resterende skal på flasker...

Noen indikasjoner/erfaringer hadde vært fint, men regner med å smake en del på ølet underveis.
 
Torstein skrev:
Hvor mange gram pr. liter trenger man for å lage en middels eiket rund øl, og hvor mange dager bør det ligge på eikechips?

Tror du må regne med flere månader fordi øl på eikefat lagres også lenge, noen typer årevis.
 
På Brouwland sitt hjemmeside står 'noen dager opp til tre månader' . 5-30 gramm per 10 liter vin eller øl.


Eikenhouten chips van AMERIKAANSE EIK

Laat uw wijn of bier rijpen "op eik" zonder een eiken vat! Het kan, dankzij eikenhouten chips met gecontroleerde en gegarandeerde kwaliteit en toasting. Véél voordeliger dan eikenhouten vaten!

Naast de bekende Franse eik chips, die eerder kruidige smaaktoetsen aan uw wijn geven, bieden wij nu ook de Amerikaanse eik chips aan, voor subtiele vanille-aroma's. Medium getoaste chips kunnen amandel- en karamelaroma's aan uw wijn geven en worden vooral gebruikt bij lichtere wijnen. Heavy getoaste chips geven meer noten- en roost-aroma's en worden bij voorkeur aan vollere en zwaardere wijnen toegevoegd.

 

Dosis: 5-30 g / 10 l wijn. Contacttijd: enkele dagen tot 3 maanden.

Kan zowel aan de most als aan wijn of bier toegevoegd worden.
 
Hvis du bruker chips (altså fliser) er det ikke vanlig å bruke så lang kontakttid. Chips gir fra seg smak og aroma langt raskere enn terninger eller fat.
 
Vi har hatt chips liggende i dunken siden onsdag, vi tapper på lørdag. God aroma og eikesmak som ikke er ALTFOR fremtredende.

Vi brukte amerikanske, medium toast.

Tror dette blir bra
 
Nå kom jeg plutselig på noe  ;D

Det er eik som lages fat av. Bøk for eksempel er ikke brukbart men hvis vi skal tilsette flis (chips) da kommer disse muligheter fram å bruke andere tresorter  :idea:
 
Det hørtes veldig spennende ut å bruke chips til ølbrygging, og det er par ting som jeg lurer på angående eikechips :

Er det mulig å gjennbruke chips ? Eller er de brukt opp etter én gang ?
Hvis det er mulig å gjennbruke de, mister de mye av egenskapene sine etter hvert bruk (smitter smaken fra ølet over til chipsen) ?
 
Blåser liv i denne tråden:
Betyr det at man tilsetter eikechips akkurat som tørrhumle, d.v.s. rett i gjæringskaret etter at stormgjæringen er over? Og vil 50 gram på 40 liter gi en grei smak i en forholdsvis mørk og røstet imperial oat stout meal?
 
Jeg skal brygge en imp. Stout som jeg skal ha terninger i corny fatet. Ligge rundt 4-5 mnd.
 
Terninger har langt mindre overflate enn chips og trenger derfor mer tid på å avgi smak, det var derfor jeg lurte på om det var nok å ha 50g chips i f.eks. 7-10 dager i gjæringskaret.
 
Larzan skrev:
Terninger har langt mindre overflate enn chips og trenger derfor mer tid på å avgi smak, det var derfor jeg lurte på om det var nok å ha 50g chips i f.eks. 7-10 dager i gjæringskaret.

Leste for noen dager om det. Trur 50 gr. Rundt 7-10 dager er ok. Smak under veis.
 
Tilbake
Topp