Gjærstarter - magnetrører

Ola D

Norbrygg-medlem
Hei

Har fått laga en magnetrører av av ei pc-vifte og en 12V strømforsyning. Jeg er av den mer nervøse sorten når det kommer til DIY-elektro og er litt skeptisk til å la denne gå hele dagen når jeg ikke er i nærheten av den.
Er klar over at det bare er 12V det er snakk om her, og veldig liten effekt,  men har lest om andre der vifta har gått varm og at det har lukta svidd.

Planlegger å lage gjærstarteren på tidspunkt der jeg er stort sett hjemme, men vil det være noe stort problem om en slår av magnetrøreren innimellom? Bør i så fall tiden en bruker på starteren økes med tanke på at det blir mindre tilførsel av oksygen og mindre fjerning av CO2?

/Ola
 
Hvis du vil være sikker, så legger du alt en metall kasse på betonggulv, slik at hvis det skulle ta fyr, så antenner det ikke noe annet ;)

Du kan også sette inn en sikring i kretsen.

mange muligheter....
 
Jeg har en kjørende nå med pc strømforsyning og regulering :p
Ikke redd for å gå fra den...
Vifter som ryker er vel typisk lageret så vidt mine erfaringer strekker til, fra pc bruk vel å merke...
 
ohenrikh skrev:
Skal lage en magnetrører og lurer på hvordan regulering jeg trenger.
kikket på dx.com og de har mange  forskjellige Ohm styrker.

http://dx.com/s/potentiometer

Noen forslag til hva jeg bør velge?
Evnt om det finnes andre plasser å kjøpe de?

Det kommer litt an på hvilken vifte og magnet du velger å bruke. Brukte selv komponenter fra en gammel dimmer til en stålampe. Den regulerbare motstanden var 500k max og det ble for høyt. Loddet på en 100 ohms motstand i paralell og det holdt til at jeg fikk en liten malstrøm i starteren. Viften var en CPU vifte(12V)

Hvis du kjøper en som går fra 50-1000 ohm og et trimpotmeter i samme størrelse som du kan montere i paralell hvis nødvendig. Er jo ikke mange kronene for de. Effektene vi snakker om med slike vifter er vel 1 watt eller 2.
 
Hva slags magnet bruker folk?
Jeg har nå prøvd med en enkel magnet fra en gammel harddisk på en PC-vifte. Denne går fort nok, men magneten i glasset går ikke særlig rundt.
Spørsmålet da er om magneten på vifta er for svak? Eller kan vifta gå for fort? Eller kan det være noe annet? Forstår det sånn at andre har brukt samme opplegg uten problemer, så hvor feiler jeg?
Har ikke satt noen regulator på, og den går på maks når jeg prøver.
 
Eirik_A skrev:
Hva slags magnet bruker folk?
Jeg har nå prøvd med en enkel magnet fra en gammel harddisk på en PC-vifte. Denne går fort nok, men magneten i glasset går ikke særlig rundt.
Spørsmålet da er om magneten på vifta er for svak? Eller kan vifta gå for fort? Eller kan det være noe annet? Forstår det sånn at andre har brukt samme opplegg uten problemer, så hvor feiler jeg?
Har ikke satt noen regulator på, og den går på maks når jeg prøver.
Tror det går litt fort. En vanlig harddisk går jo på 5400 eller 7200 rpm - Du kan jo prøve å sette et potmeter imellom, for å regulere spenningen?
Eventuellt finne en strømforsyning som leverer litt lavere spenning?
 
Duckboot skrev:
Eirik_A skrev:
Hva slags magnet bruker folk?
Jeg har nå prøvd med en enkel magnet fra en gammel harddisk på en PC-vifte. Denne går fort nok, men magneten i glasset går ikke særlig rundt.
Spørsmålet da er om magneten på vifta er for svak? Eller kan vifta gå for fort? Eller kan det være noe annet? Forstår det sånn at andre har brukt samme opplegg uten problemer, så hvor feiler jeg?
Har ikke satt noen regulator på, og den går på maks når jeg prøver.
Tror det går litt fort. En vanlig harddisk går jo på 5400 eller 7200 rpm - Du kan jo prøve å sette et potmeter imellom, for å regulere spenningen?
Eventuellt finne en strømforsyning som leverer litt lavere spenning?
Det er PC-vifta som er primus motor. Magneten kommer fra harddisken. Men vifta går forholdsvis fort den også..
Men lavere spenning skal jeg prøve. Nå går den på 12V, men bør finne  noe på 5V. Har ikke potmeter tilgjengelig, og må jo testes så fort som mulig. Vet du hvor jeg evt. får tak i et potmeter billig og raskt?
 
Clasern har trinnvis strømforsyning (3v-12v). Koster ikke mye. Jeg bruker det.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 
Duckboot skrev:
Clasern har trinnvis strømforsyning (3v-12v). Koster ikke mye. Jeg bruker det.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Har lett meg grønn på nett, men finner det ikke.. Har du en link hadde det vært supert!
 
hos meg gikk det alt for fort med en 12V strømforsyning med 1,5 Liter starter. Kjørte direkte på med en 5V strømforsyning. Funker kjempebra.
Bruker 12V strømforsyninga når jeg har startere på mer enn 2 liter.
 
Hmm. Problemet mitt er at magneten i glasset ikke går fort nok rundt. Hastigheten på vifta hadde ikke stort å si. Jeg bruker en stk harddiskmagnet på vifta. Skjønner at dette har vært vellykket hos andre. Kan vifta "stjele" en del av magnetismen fra magneten? Er det stor forskjell på harddiskmagneter? Noen tips?
 
et tips er kanskje å øke avstanden mellom harddiskmagnet og flaska. Du ser jo om vifta går fort rundt uten flaska på toppen, og da skal den ikke bremses når du putter den andre magneten oppi.
 
Nei, den bremser ikke i det hele tatt, vifta går for fullt selv når jeg holder flaska 1mm over. Men røremagneten fra Bryggeland går ikke særlig fort rundt, prøver kun med et par desiliter vann i flaska. Spiller det noe rolle om jeg har røremagneten i en glass- eller plastflaske?
 
Magnetene har 2 poler, så pinnen med to poler henger på to forskjellige poler på de to magnetene jeg har på viften....
Usikker på hvordan det funker når du bare har en magnet på viften....

Ellers så spiller det ikke noen rolle hvilket matriale som ligger mellom sålenge det er flatt og ikke magnetisk.

Viftehastigheten må ikke være for høy til å begynne med, for da får en ikke bygd opp noen virvel før magneten faller ut.
 
Du bør ha to magneter, en med pluss pekende opp og den andre med minus pekende opp, slik at begge ender av magnetpinnen har hver sin manet å feste seg til. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
En harddiskmagnet har nord og sør på hver sin ende pekende samme vei, altså opp og ned.
Men det viste seg at min var for liten for røremagneten. De bør ha samme størrelse, eller magneten på vifta kan være litt større.
Men en regulator til å regulere hastigheten på vifta, går dette nå som smurt. Men for stor hastighet, og røremagneten kastes av.
Problemet nå er at vifta piper når den får for lite strøm.. Det er ikke noe særlig. Men mer strøm, større hastighet og magneten flyr av..
Hvorfor bråker vifta når den får lavere volt gjennom en regulator, men ikke når den får lavere volt gjennom en adapter som feks mobillader?
 
Tilbake
Topp