Temperaturkontroll på gjæring

Hei, jeg trenger å få bedre kontroll på temperatur under gjæringsprosessen, og ser det selges forskjellige slag av temperaturkontrollere. Kan dere anbefale noe? Jeg har et kjøleskap som jeg tenker å bruke til gjæringskar.
 
Jeg har også kommet over UT-200, men slik jeg har skjønt det, så må en ha to stk? En til kjøling, og en til varming? Virker litt knotete, og blir jo en del dyrere enn en stc-1000.

Jeg har kikket på en stc-1000, og det er den det heller mest mot. Er ikke så fristet å kjøpe over ebay derimot, ettersom jeg har erfart at ventetiden er laaaaang. Fant ut at bryggeland.no selger den, men dem har ikke på lager for øyeblikket. Googlet etter andre nettbutikker, men ikke funnet noen andre i norge som fører.

.
 
Joffe skrev:
Jeg har også kommet over UT-200, men slik jeg har skjønt det, så må en ha to stk? En til kjøling, og en til varming? Virker litt knotete, og blir jo en del dyrere enn en stc-1000.

Jeg har kikket på en stc-1000, og det er den det heller mest mot. Er ikke så fristet å kjøpe over ebay derimot, ettersom jeg har erfart at ventetiden er laaaaang. Fant ut at bryggeland.no selger den, men dem har ikke på lager for øyeblikket. Googlet etter andre nettbutikker, men ikke funnet noen andre i Norge som fører.

Mener jeg så en på Bryggeland i Drammen på fredag. Det er vel ikke derfra de sender, men de burde vel kunne returnere den til hovedlageret?
Jeg fikk min etter 14 dager når jeg bestilte på ebay..
 
Joffe skrev:
Jeg har også kommet over UT-200, men slik jeg har skjønt det, så må en ha to stk? En til kjøling, og en til varming? Virker litt knotete, og blir jo en del dyrere enn en stc-1000.

Jeg har kikket på en stc-1000, og det er den det heller mest mot. Er ikke så fristet å kjøpe over ebay derimot, ettersom jeg har erfart at ventetiden er laaaaang. Fant ut at bryggeland.no selger den, men dem har ikke på lager for øyeblikket. Googlet etter andre nettbutikker, men ikke funnet noen andre i Norge som fører.
En UT-200 vil nok berre styr en dings ja, så......
Men, har du behov for å ha varme?

Prismessig vil en STC-1000 ferdig koblet slik jeg har gjort det komme på ca 450-500 kr i deler.
Har da ikke brydd meg så mye med å sjekke priser, bare gått og handlet på Clas Ohlson og Jula det eg trengte.

Leveringstid fra Kinaland må du påregne 2-3 uker, jeg fikk min såvidt under 2 uker, så det spørs kor utolmodig du er.
 
Jan-Helge skrev:
.
Men, har du behov for å ha varme?

Ja, da "bryggeriet" mitt befinner seg på garasjeloftet, og når jeg ikke oppholder meg der selv, så skrur jeg ned varmen. Kan da bli noe kaldt på loftet. Billigere å holde en lunk i et kjøleskap, kontra hele garasjeloftet.

Hva er det folket bruker som varmekilde da?
 
Joffe skrev:
Jan-Helge skrev:
.
Men, har du behov for å ha varme?

Ja, da "bryggeriet" mitt befinner seg på garasjeloftet, og når jeg ikke oppholder meg der selv, så skrur jeg ned varmen. Kan da bli noe kaldt på loftet. Billigere å holde en lunk i et kjøleskap, kontra hele garasjeloftet.

Hva er det folket bruker som varmekilde da?

En varmematte for reptiler..
 
Jeg bruker stc-1000 og ei varmeplate fra Petit. Jeg vet ikke om de fortsatt selger den, men trur den er på 25 watt og funker helt ok.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hva slags temperaturer har du forsøkt den varmematten på 25 w? Grunnen til at jeg spør er at mitt 100 w element sleit med å holde 20 grader i kjøleskapet når temperaturen krøp ned mot 10 (og kanskje litt under) i en kuldeperiode tidligere i vinter.

Behovet for antall watt er selvsagt avhengig av hvor kaldt det er der hvor du oppbevarer skapet :)
 
Vær litt obs med den kabelen, jeg la den i en krøll i bunnen av kjøleskapet og da begynte den å smelte. Selvfølgelig dumt av meg. Jeg tipper den funker bedre hvis en ruller den godt ut, evt rundt gjæringskaret. Jeg syns egentlig kabelen ble i overkant varm også, blei et smeltemerke i kjøleskapet også.

Jeg bruker nå kun ei varmeplate fra Petit i kjøleskapet, og føler det er hakket tryggere.
 
Kablene kommer i ulik lengde. Den jeg kjøpte er 20 meter og 200 watt. Skulle bli 10 watt pr meter. Har ikke prøvd den ennå men trodde ikke det skulle gi nok varme til å smelte noe som helst. Hva slags lengde og watt brukte du?
 
Tilbake
Topp