Filtrering av vørter før gjæring?

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har på de siste to brygg latt vørteren renne igjnnom en saftsil før den gikk i gjæringskaret for å filtrere vekk mest mulig trub.  Var innom Erlann Eldorsen si hjemmeside hvor jeg så at han gjorde dette.  Ett problem jeg møtte på var at på slutten når trub begynnte å komme så gikk saftsilen rimelig tett slik at det tok noe tid.  Hadde forresten saftsilen liggende i sterkrensopplsning før filtreringen.  Det jeg lurer på er om dette har noe for seg?  Når dere foretar en "whirlpool" hvor lenge rører dere og hvor lang tid lar dere da vørteren stå å bunnfelle før dere tapper den over på gjæringskar?
 
Jeg whirlepooler og tapper den klare vørteren først, deretter hiver jeg hele bunnslammet oppi 2 siler oppå hverandre, den grove øverst og den fine silen under. Da får jeg gjerne fra 1/2-1 liter ekstra vørter i gjæringsdunken. Pleier ikke å presse på humlen, men kan røre litt i den øverste silen med en skje. Pleier å funke gull for meg dette. Noen hiver hele sulamiten oppi gjæringsdunken, men det gjør ikke jeg.
 
Brygger med Speidel og kjøler med platekjøler.

Rører i gryta og lar alt roe seg noen minutter før jeg starter kjølingen uten pumpe ned i gjæringsbøtta via platekjøleren. Bruker alltid Irish Moss siste 15 av koken, så det som kommer ut fra kjelen er rimelig ren vørter. Ved å helle på kjelen veldig forsiktig får jeg med meg det meste uten trubb. Ikke mye som går til spille. Gidder ikke og tar ikke sjansen på ytterligere prosessering av det resterende pga infeksjonfaren. Det går Ivarsen direkte
 
Tilbake
Topp