Gir hvete skitten vørter, uansett hvis det er lite?

Det jeg vet, og har lest meg frem til er at hvete gir "cloudy" vørter. Men jeg har ikke funnet ut om det gjelder små mengder.

Brygget for første gang med hvete her om dagen og ble overrasket over at vørteren var så dirty, jeg håper det er hveten sin skyld. Brukte HERMS så det ble jo resirkulert godt.

Det var ikke mer enn 8.5% hvete i oppskriften, resten var pilsner og munich I. Er dette grunnen til den dirty vørteren, eller burde jeg se gjennom rutinene?
 
Gahr skrev:
Så lite hvete blr ikke ha noe å si.

Merkelig, for det ble skikkelig grumsete. Nå skal det sies at jeg rørte i mesken kanskje 45 minutter før jeg kuttet herms-sløyfa.

Men før da jeg brukte overrislingsmanifold og resirkulerte i 20 min med veldig få liter pr minutt så ble det krystallklart.

Aner ikke hva jeg har gjort feil.

Edit: rørte to ganger i mesken, en da hele kaka stappa seg etter kanskje fem-ti minutter, og den andre gangen etter ca 45 min før slutt.
 
Dersom du rørte to ganger i mesken uten å resirkulere etterpå er vel det et greit forbedringspotensial.

Alltid ønskelig med resirk etter røring være seg pga stuck mash eller batch sparing.
 
Dahlberg skrev:
Dersom du rørte to ganger i mesken uten å resirkulere etterpå er vel det et greit forbedringspotensial.

Alltid ønskelig med resirk etter røring være seg pga stuck mash eller batch sparing.

Resirkulerte hele veien til skylling, før og etter at jeg rørte.
 
Tilbake
Topp