Hva er dette? Bilde oppi gjæringskaret

y5ygabev.jpg


Små hvite klumper?

S-05 på 12 grader.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
US-05 på 12 °C? Da er det antakelig bare gjær og skum fra langsom gjæring. California-gjær takler lave temperaturer godt, men på 12 °C tyner du den hardt.
 
No har vel US-05 nedjustert den "anbefalte" tempraturen (tidligare 15) no 12grader og oppover på dei nye posane ser eg. Har sjøl med hell gjæra på +(-) 12 grader et par ganga. Så bruka en riktig mengd og ikkje minst nok oksygen er dette ingen problem.
 
Sierra Nevada bruker gjæren til å lage lagerøl med, så det går absolutt. Men den lave temperaturen er grunnen til at det går sakte.
 
Ok. Fant en gammel tråd her med hvite klumper hvor folk sa det var infeksjon. Men dette skjedde ganske tidlig så tenkte jeg skulle høre.

Tyner den ganske greit ja. Men vørteren ble til overs så tenkte jeg skulle se hva som skjedde.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Kanskje dog en forskjell på å gjære på 12 grader med en god pitch 001 enn å sprinkle US05 på toppen :) Rehydrerte du?
 
Odland skrev:
Kanskje dog en forskjell på å gjære på 12 grader med en god pitch 001 enn å sprinkle US05 på toppen :) Rehydrerte du?


Odland skrev:
Kanskje dog en forskjell på å gjære på 12 grader med en god pitch 001 enn å sprinkle US05 på toppen :) Rehydrerte du?

Rehydrerte og pitchet en pakke. Glemte å oksygenere. Kunne nok vært en halv pakke mer, men hadde ikke lyst til å kaste bort to pakker (orker ikke ta vare på en halv pakke) på et tullebrygg.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

Rehydrerte og pitchet en pakke. Glemte å oksygenere. Kunne nok vært en halv pakke mer, men hadde ikke lyst til å kaste bort to pakker (orker ikke ta vare på en halv pakke) på et tullebrygg.

[/quote]

Har noen halve pakker US-05 i kjøleskapet pakket godt med strikk rundt,er det noe å samle på eller er det bare å gi til dodraugen?
 
Tilbake
Topp