Mer synligjøring av retningslinjer

Jærbrygg skrev:
GustavF skrev:
Og når vi først er inne på det: Kan vi være så snill å begrense bruken av +1?
Endelige ble det sagtfolk kommer med spørsmål og mange hjelper til med gode og mindre gode svar(inklusiv meg selv)men det å fulle forumet med + 1 er jo bare tull :bank2:
+1 er ingen svar på tråd så kutt ut detkan brukes i pratehjørne for dem som har behov for å være enig med andre

Men smileys er bra...
 
julius skrev:

Jeg synes faktisk +1 har en verdi i en del sammenhenger. Det er greit f.eks å vite om et antall er enige om et produkt er dårlig/bra osv....

Der er jeg dypt uenig med deg ihar du behov for å gi samtykke/være enig  er det veldigt enkelt å gi svar til trådstarter samtidig henvise til andre i tråden eller gi utrykk at du er enig med andre.

Det er flere her på forumet som dagligt kun gir svar med å legge inn "+1" og ikke noe mere.
Det hender ofte jeg følger med på en trå av interesse og da er det irriterende å åpne tråden bare for å lese "+1"  :bank2:

Det er også muligheter til å lage avstemning her på forumet om produkter og annet om det er det som er ønskelige....
 
LasseO skrev:
Kanskje forumet treng et 'moralpoliti' uten at eg vil forklare nærmare ;) Eventuelt et underforum for norbrygg-adelen som har opparbeida seg kunnskap og lærdom, å gått lei av og svare nybegynnera. Ellers so kan eg anbefale søkefunksjonen som alle andre her   :)
Har sett lite adel her de årene jeg har vært medlem. Det jeg derimot har sett, er folk med mye erfaring som gang på gang besvarer de samme spørsmålene på samme tålmodige måte. At man en gang i blant viser til andre tråder der spørsmålet er besvart, eller viser til søkefunksjonen, er ofte bedre enn å gi et svar for hvert enkelt spørsmål. Blir man vist til en tråd der saken er belyst mer i helhet, får man bedre hjelp.
 
Gahr skrev:
Er ikke hvorvidt man skal bruke +1 eller si "jeg er enig" en ganske uviktig diskusjon? Poenget med denne tråden var vel å belyse behovet for flere stickies og en mer synlig søkefunksjon?

Jeg synes "+1" er et tegn på at man ikke tar andres tid seriøst og et tegn på en forumkultur der man ikke behøver å ta seg tid til å bidra med noe for å poste. Da er det kanskje ikke så overraskende at andre starter tråder i hytt og pine heller.

Min erfaring (både fra dette forumet og andre) er at en sticky tråd ikke leses noe mer enn andre tråder. Det kan være til litt hjelp, men bare minimalt. Søk er det vanskelig å gjøre noe med, før vi får gjort ei oppdatering av programvaren, som (i likhet med mye annet) henger på at IT-kompetanse er veldig vanskelig å få tak i, men at dagens søkefunksjon er begredelig er jeg helt enig i.

Forumet kunne kanskje også hatt godt av en skikkelig gjennomgang av strukturen, så det hadde vært lettere å se hvor et tema hører hjemme. Personlig hadde jeg foretrukket færre underforum, med tydeligere temainndeling, men vet det er flere som er uenig med meg i det.
 
Jørn Pedersen skrev:
Har sett lite adel her de årene jeg har vært medlem. Det jeg derimot har sett, er folk med mye erfaring som gang på gang besvarer de samme spørsmålene på samme tålmodige måte. At man en gang i blant viser til andre tråder der spørsmålet er besvart, eller viser til søkefunksjonen, er ofte bedre enn å gi et svar for hvert enkelt spørsmål. Blir man vist til en tråd der saken er belyst mer i helhet, får man bedre hjelp.

Jeg synes nesten bestandig det er bedre å henvise til en tidligere diskusjon enn å starte en ny. Det bidrar til å holde informasjon samlet og vil over tid bidra til et ryddigere forum. Eksempelet fra Gahr med fjerning av etiketter er litt typisk: Det er bedre å få samlet alle tipsene i en tråd enn å ha mange tråder med et eller to tips i hver.
 
Istedet for stickies kunne man kanskje hatt en stickey tråd som linker til viktige diskusjoner, noe liknende project locator på Homebrewtalks?
http://www.homebrewtalk.com/f51/project-locator-69953/

Og hvis folk kun skal poste om ting som ikke er diskutert før blir vel forumet helt dødt? Stort sett alt er jo allerede diskutert her...

GustavF skrev:
Og når vi først er inne på det: Kan vi være så snill å begrense bruken av +1?

-1    (Kunne ikke dy meg  ;) )
 
Vet ikke om en som knapt er nybegynner har noe i denne tråden å gjøre, men noen tanker har man likevel. Som skrevet tidligere så er ikke søkefunksjonen spesiellt god. Når man havner i starten av en lang tråd og denne er bare en av mange andre så kan det ta tid før man finner det man søkte etter. Eksempelet Gahr viste til vet jeg ikke om er det beste. Husker jeg ikke feil så ble det skrevet et godt stykke ut i tråden at det var de som ga opp disse etikettene/flaskene. Var det så så har ikke de fått løst dette problemet.

Husk at endel av oss nye har null peiling og etter å ha lest en måneds tid (8 timers dag/7 pr uke) så er man kanskje like forviret som da man begynte å lese. Man vet mer men ser også hvor mye mye mer man ikke vet.
Ser heller ikke at "adelstendenser" er utbredt. Synes mange som har peiling er flinke å svare oss.

Mange nybegynnere bruker tørrgjær til å begynne med.
En tråd limt inn i øverst i " generellt og ..." over hvilken tørrgjær man kan bruke istedenfor våtgjær hadde jeg satt stor pris på.
 
Forvirret skrev:
Husk at endel av oss nye har null peiling og etter å ha lest en Huse. Man vet mer men ser også hvor mye mye mer man ikke vet.

En god innføringsbok tar deg gjennom alle leddene på en oversiktlig og lettfattelig måte, uten forvirring.
 
1. Nybegynnere får finne seg i å svi av noen kroner på bok, alternativt gratis how-to brew av Palmer
2. Stickies er en enkel måte å informere på, men de må både lages, opprettholdes og reklameres for. Introduksjonssidene fra norbrygg er veldig surrete og en bommer på å være en introduksjon
3. +1 har kommet det siste året og er en uting. Omtrent som å avslutte enhver setning med ikkesant
4. Folk her inne er helt suverene, kunnskapsfontener :)
 
Det er jo først og fremst eit forum der kven som helst kan spørje og få svar. Det kan soleklart lønne seg å søke først, men søkemotoren er vel kansje ikkje den beste. Google er eit alternativ, men ikkje alle er "avanserte brukarar".

Når det gjeld "+1" så syns eg at det av og til kan vere med å vekte eit standpunkt, ved at fleire viser at dei sluttar seg til ein annans meining. Kan ikkje sjå kva som er så forferdeleg med det. Det er jo eigentleg berre ein forkortning på lik linje med andre TBF'ar i språket.
Eg syns det er MYKJE meir irriterande med  :bank2: :bank2: >:D >:D :biersmile: :'( :roedme: ::) :eek: :( :mad: ;D ;) i hytt og pine, og at ein nesten må slege på eit  :) for ikkje å bli oppfatta som frekk, arrogant og så vidare.

Det er først og fremst eit flott forum med stor takhøgd, lat det fortsette slik. -Og, ein god del tips og svar finns i medlemseksjonen, og i litteraturen. Det er bra å henvise til.
 
Jeg starter nok nye tråder fordi jeg ikke finner fram. Men samtidig leser jeg de jeg finner og får svar (kanskje generelle svar), men kanskje ikke akkurat et svar for mitt (alltid) brennaktuelle spørsmål som jeg tenker at dette lurer jo alle på. Så det er ikke enkelt.

Samtidig tenker jeg at: Søkemotor vil løse masse. Og at "Ærlig med snill stemme" er et like godt nyttårsforsett i år som i fjor.
 
Gahr skrev:
Merk dere da at samtlige som har svart med +1 i denne tråden også har kommet med vettuge innspill i tillegg til +1 som svar... Og jeg synes forøvrig godt du kan forklare nærmere hva du mener med "moralpoliti", LasseO.
Oi og HOI. Her kan en ikkje vere borte fra forumet lenge skjønna eg. Blunkefjes anno 2013 har ikkje samme betydning i 2014 skjønna eg. Kanskje dette symbolet har mista si betydning sammen med (+1) (what he said) osv. Men For og roe ned så var mitt innlegg ikkje nåke alvorlig ment i det heile. Og tru meg hadde eg ment nåke seriøst og "alvorlig" med det eg skreiv so hadde eg droppa både smilys og blunkefjes...punktum
 
Stikies med ganske basis steg for steg (i det meste) tror jeg nok ville redusert at det blir hundrevis av tråder om samme tema. Alle har vel vært nybegynner å har tusenvis av spørsmål, og da er det jo gull å kunne bruke et forum som sikkert har millionvis av brygg på baken kontra det å lese en bok.

Som nevnt her mange ganger er søkemotoren ikke helt oppdatert, og jeg finner faktisk det jeg vil vite lettere med et google søk, så der er det et stort forbedringspotensial.

Skulle gjerne lagt på en smylie eller en pluss her, men lar være i denne tråden. Uansett et kjempeforum med rask respons, har vel nesten bodd innpå her etter jeg fant dette forumet!
 
Jeg liler "tommelopp" "smileys" "likerknapp" og andre små tegn og digitale gester. Det er en fin måte å gi respons.
 
Når man blir utestengt, hva skal man gjøre for å få moderator blid igjen.

P.S spør for en jeg kjenner, Lars'ern


Forum
>
1. Kontoen din venter på bekreftelse. Bekreftelsen ble sendt på e-post til xxx@xxx.com
2. Send bekreftelses-eposten på nytt

Norbrygg forum - Feilmelding
Du er blitt utestengt.
 
Tilbake
Topp