Mitt neste brygg......hva velger jeg?

Sitter her og kikker på hjemmesiden til vin og bar og hadde tenkt til å bestille meg et par øl-sett. Fra før har jeg prøvd meg på santas winter warmer, coopers european lager og et par til jeg ikke husker navnet på.
Jeg vil gjerne sette et brygg med en lager-pils lik til den man får kjøpt i butikkene..... Lurte litt på Muntons premium lager eller Cerveza. Noen som har noen erfaringer med disse? Hvor lenge er holdbarheten på denne type øl når den står kaldt? Er allerede nesten tom for juleøl (har mange tørste venner) og tenkte at det samme ikke skulle skje med påske og sommerølet..... Må derfor være tidlig ute.

Som brygg nr 2 kunne jeg tenke meg en Ale med litt mer fylde og krutt i, 6-7%. Valget står mellom Smugglers special premium ale og Old conkerwood black ale. Noen komentarer om forskjellen på disse to settene hadde også vært flott!

Takker for alle svar!
Mvh Tor Johnny, forøvrig medlem nr 1000 :skitbra:
 
 
Hei Tor;)

Jeg vil absolutt anbefale at du kjøper u-humlet ekstrakt, fra Petit agentur eller brygging.no feks. Ølsett er gjerne dårligere kvalitet enn ren ekstrakt(etter hva jeg har hørt).
Kjøp feks. Mountens Medium Ekstrakt og Bitter, smaks/aroma humle, og et eller annet engelsk ale gjær. Dette gir nok bedre resultat:) Se her for inspirasjon av humlebruk osv.http://norbrygg.no/forum/index.php/board,22.0.html
 
Velkommen og gratulerer :ilike:

Har ikke så mye erfaring med de forskjellige ølsettene, så kan nokk ikke gi noen anbefalinger der.
Men jeg vil tipse deg om kanskje å prøve deg på ekstraktbrygging.
Til det trenger du egentlig ikke noe mer utstyr utenom malt/humleposer som fås kjøpt hos bl.a. Vin og bar.

Du benytter deg bare av lys/ekstra lys maltekstrakt for hovedbestanden av ølet, så trekker du litt spesialmalt på ca.70C før du tar den ut, tilsetter maltekstrakten å koker opp.
Under kok tilsetter du humle som koker med i varierende mengde og tid etter hva du brygger.
Etter kok tar du bare ut humlen å behandler det på vanlig måte.
Dette vil kunne forbedre resultatet betraktelig å du får mye mer mulighet til å påvirke resultatet.

Her finner du en god innføring i ølbrygging.
Ellers er boken Moderne hjemmebrygging å anbefale, den har en meget enkel og forståelig innføring i ekstrakt og allgrain brygging.

Bare spørr flittig, så skal vi nokk lære deg godt :ilike:

Edit: ThomasRS kom før meg
 
Du kan godt brygge en fin pilsner med ølsett, men du trenger litt ekstra humle og ordentlig pilsner/undergjær. Dessuten må brygget stå kaldt for gjæring (rundt 4-14 ºC avhengig av gjæra). Du bør enten lage en forkultur, evt starte gjæringen varmere og så sette brygget kjølig når gjæringen er kommet i gang. Gjæring av pilsner/lagerøl kan ta flere uker. Lagringen (på fat eller flaske) kan ta mange uker.

Grunnen til at resultatet ofte blir bedre med uhumlet ekstrakt er at humlekarakteren i ølsettet forringes proporsjonalt med stigende alder. Og helt det samme som ferskhumlet ekstrakt blir det neppe.

Med uhumlet ekstrakt MÅ du uansett humle vørteren selv, med ølsett er ekstraktet ferdig humlet.

Det jeg pleier å gjøre når jeg brygger pilsner fra ølsett, er at jeg har i ekstra aromahumle (Saaz, Tettnang, Hallertauer el.l) etter kokingen, som så får trekke en 5-15 minutter før avkjøling. Har også tørrhumlet ølsett med godt resultat.

Jeg bruker WY 2206 Bavarian Lager når jeg brygger påskeøl, men det finnes mange andre bra lagergjærer.

Min erfaring er at ølsettene fra Coopers og Muntons er de beste. Har også laget bra øl med Ironmaster, men vet ikke om dette fortsatt finnes.

Er du nøye med rensligheten, så vil dette gå fint.

Lykke til!
 
Takk for svar! Hmmm........ Det blir nok et par brygg til fra ekstrakt eller ølsett til på meg. Etter må jeg nok si jeg har lyst til å prøve meg på å brygge fra malt. Må bare rive i litt skikkelig utstyr først, og det blir ikke på denne siden av jul er jeg redd.
Har forøvrig lest boken Modærne hjemmebrygging og der er jo de forskjellige metodene forklart på en måte som til og med jeg skjønner :D
De skryter jo ikke ølsettene opp i skyene der heller akkurat, så jeg skal se om jeg ikke kan finne meg noe ekstrakt, gjær og humle...... så blir det sikkert saker av det. Tror jeg har fått utnyttet relativt mye av potensialet på de ølsettene jeg har brygget tidligere. Ikke det at det er noe terningkast 6 øl, men godt drikkenes!
Får fintenke litt på hva jeg skal velge resten av helga!
Og med det sagt, GOD LØRDAGSKVELD!

Skål :yes:
 
Hei Tor Johnny. Fint med en medbrygger til ikke så langt unna meg.
Et tips til. <brygging.no> (Leif Stana i Tyssedal) selger på et hvis sett han og. Men de settene er av Weyermann og etter min mening bedre enn de settene man kjøper ferdig humlet.

Weyermann er uhumlet ekstrakt som er godt tilpasset det ølet du ønsker å brygge. For eksempel pilsner eller maibok eller wienna red...

Jeg mener å ha mere rom for tilsetning av spesialmalt av forskjellig type.
Jaja. Då får tenke på det. Håper du får sove godt i natt da. :hadet:
 
Morten Kielland skrev:
evt starte gjæringen varmere og så sette brygget kjølig når gjæringen er kommet i gang.
Er uenig med denne.
Det er under hovedgjæringen gjæren kan produsere masse av de uønskede smakene i ølet, å når gjæringen starter er det ikke altids like lett å få ned temperaturen før det er for sent, spesielt siden gjæren produserer varme under gjæringen.
Det er bedre å starte gjæringen på lavere temperatur for så å la den øke til gjæringstemp.
Det er ikke altids best att gjæringen starter så fort som mulig.
Pitche nokk og frisk gjær er nokk det viktigste.
 
Steinarja skrev:
Er uenig med denne.
Det er under hovedgjæringen gjæren kan produsere masse av de uønskede smakene i ølet, å når gjæringen starter er det ikke altids like lett å få ned temperaturen før det er for sent, spesielt siden gjæren produserer varme under gjæringen.
Det er bedre å starte gjæringen på lavere temperatur for så å la den øke til gjæringstemp.
Det er ikke altids best att gjæringen starter så fort som mulig.
Pitche nokk og frisk gjær er nokk det viktigste.

Det er ikke ALLTID at disse smakene er UØNSKET :police:
 
Hvist målet ditt er å oppnå smaken du får ved å gjære på f.eks. 10C er det bedre å starte på 10C eller mindre siden det vil påvirke smaken minimalt.
Starter du derimot på ett par grader over er det ikke sikkert du får ølet ned i 10C før hovedgjæringen er godt i gang, dermed dermed kan du ende opp med ett fruktigere øl en planlagt, ikke nødvendigvis dårlig/usmak, men uønsket i forhold til målet. :biersmile:

Ikke altids like lett å ordlegge seg kl.0335 en lørdags kveld :klovn:
 
Dette er dog avhengig av øltypene du brygger. Dersom du brygger pils så kan det være greit å følge regelen om å begynne gjæringen lavere enn den egentlige gjæringstemperaturen for å unngå estere. Brygger du en belgisk wit så kan det være greit å starte på gjæringstemperatur eller over, da estere ikke spiller den store rollen. Synes et kan være greit å opplyse om at dette er bagateller i ølbryggingsverdenen. Fravær eller for mye estere i ølet er ikke et stort problem for en som tar et stort skritt ved å prøve å bli hjemmebrygger. Det er mange og langt alvorligere feller å gå i enn gjæringstemperaturer.

Edit.. Ikke heilt enkel når klokka kryper mot 4 heller ;D
 
Torga skrev:
Det er mange og langt alvorligere feller å gå i enn gjæringstemperaturer.
Enig med dette, men når dette blir tatt opp ønsker jeg i allefall å dele min mening og erfaring med saken.
Kontroll av gjæringstemperatur var i allefall en av mine første aha opplevelser innen hvordan bryggeteknikk påvirker smaken, noe jeg lærte etter første gang jeg deltok i konkuranse.
http://norbrygg.no/images/stories/JO2007/atti-sj002.jpg http://norbrygg.no/images/stories/JO2007/geir-sj002.jpg

Men nå er det natta, vi får kværulere litt mer i morgen :baeh: :sove:
 
Regner med at du brygget en julale  :)? kan du si noe om hvike temperaturer du hadde på denne? :yes:

Ferdig kverulert for denne gang  :forelsket: :forelsket: :horror:
 
Det var en øl jeg kalte Julenøtter som var brygget med ristede hasselnøtter.
Var stue temp, så tipper rundt 22C.
Har ikke noen logg på hvilken gjær jeg brukte, men siden det var andre all grain brygg var det nokk en tørrgjær av ette ellerannet slag fra Vin og Bar.

Men NÅ er det kveld :sovne:
 
Steinarja skrev:
Det var en øl jeg kalte Julenøtter som var brygget med ristede hasselnøtter.
Var stue temp, så tipper rundt 22C.
Har ikke noen logg på hvilken gjær jeg brukte, men siden det var andre all grain brygg var det nokk en tørrgjær av ette ellerannet slag fra Vin og Bar.

Men NÅ er det kveld :sovne:

Sov søtt Steinarja :sove:
 
Hei Tor Johnny!

Jeg er i likhet med deg fersk i gamet, men vil allikevel driste meg til en sterk oppfordring:

Drit i ølsett og hopp på uhumlet ekstrakt.

Jeg har brygget to brygg med ekstrakt fra Per Inge (vinterøl og en egenmodifisert juleøl), og et Weyermann ekstrakt fra brygging.no (pilsner). Kvaliteten på disse har blitt mye høyere enn de tre settene jeg har brukt (Muntons premuim gold sett). Jeg har kun hatt en 20 liters gryte tilgjengelig og har derfor ikke kunne kokt hele vørtertvolmet, men har spedd ut med avkjølt kokt vann i etterkant (4-5 liter alt ettersom).

Nå skal jeg ikke påstå at jeg gjør alt riktig, men har ved alle Muntons ølsettene fått den samme bismaken. Denne er ikke veldig tydelig, men er tilstede. Har også kjørt blindtester på lite ølinteresserte kompiser, og også disse har bemerket bismaken fra ølsett. Samtidig har de uttrykt beundring over kvaliteten på ekstraktbryggene!!!

Nok propaganda, lykke til uansett!  :biersmile:
 
Se her manglet det ikke på engasjement ihvertfall! Og helt til klokka 4 på natta.....!
Det er et hardt liv å være hjemmebrygger skjønner jeg!  :laugh:

Jeg har laget mye vin oppigjennom, men har kun laget øl 4 ganger. 2 av de på ekstrakt kjøpt av Per Inge Haavik, vist ikke jeg husker feil.
Skal ta meg en uhøytidlig smaksprøve av alle 4 litt senere i kveld og komme tilbake med resultatet...... Hmmm..... føler at noe av det lyse ølet mitt har gjæret ved for høy temperatur etter hva jeg hører her, men har fulgt bruksanvisning. Så forøvrig ei gryte på Europris på 21 liter til 350 spenn her om dagen....... Tror jeg må tilbake å sikre meg den!
 
Tilbake
Topp