koniske gjæringstanker

Finnes mye forskjellig om koniske på forumet, men det er spredd i mange forskjellige tråder...

Fordeler slik jeg ser det er:

-Rustfritt stål (hvis de er laget av det, da...) varer gjerne livet ut. Med litt forsiktig behandling unngår man riper. Derfor er de greie å holde rene.

-Enkelt å fjerne trub og dumpe gammel gjær.

-Enkelt å høste gjær.

-Helt tette, både for lys og luft.

-Enkelt å fylle fat og flasker rett fra tanken.

Ulemper:

-Først og fremst pris.

-Man må være påpasselig med renhold av kraner (men dette er i grunnen meget enkelt).

Koniske gjæringstanker vil neppe alene gi deg bedre øl, men et par ting blir enklere når du bruker dem.
 
Nokre av tankane toler såpass trykk at du kan gjære under trykk, eller berre karbonere på tanken. Dei fleste toler såpass trykk at du kan overføre ølet vha co2. Altså så kan du ha tanken ståande på golvet, og fata rett ved sidan av, og bruke co2-trykk for å overføre. Då treng du ikkje fallhøgde, og ølet blir ikkje eksponert for omgivelsane.
 
Gahr skrev:
-Enkelt å fylle fat og flasker rett fra tanken.

Tell me more :)

Altså, idag overfører jeg først ferdig gjæret øl over til en 60L Speideldunk som jeg har merket med litermål slik at jeg vet hvor my sukker som skal tilsettes hele batchen. Rører forsiktig ut sukkerlake og så tapper jeg. Dette er både tungt å løfte til fall/tappehøyde og det er et helt steg med desinfisering, flytt og tid som må til.

Ha tenkt tanken om å tilsette sukkeret rett i en konisk rutof-tank som jeg låner av BDKnutsen, men har ikke gjort det av 2 grunner; En antagelse om at det sikkert er rusk eller endel gjær igjen i tanken og at dette havner i flasken under tapping og antagelig er uønsket. Pluss at med tapping direkte fra konen så er det vanskelig å se hvor mye sukker som skal tilsettes batchen for naturlig karbonering.

Hvordan gjør du det Gahr ? :)
 
Takk Gahr for svar,trur du kan ha spart meg for mye rot da jeg hadde tenkt og lage den selv,blir nok ikke enkelt med rengjøring med tanke på sveiseporer og hjemme mekk.
 
Under fordeler vil jeg legge til en egenskap jeg setter pris på - enkelt å ta prøver under veis hvis konen har "sample valve".
 
Leif RBE skrev:
Gahr skrev:
-Enkelt å fylle fat og flasker rett fra tanken.

Tell me more :)

Altså, idag overfører jeg først ferdig gjæret øl over til en 60L Speideldunk som jeg har merket med litermål slik at jeg vet hvor my sukker som skal tilsettes hele batchen. Rører forsiktig ut sukkerlake og så tapper jeg. Dette er både tungt å løfte til fall/tappehøyde og det er et helt steg med desinfisering, flytt og tid som må til.

Ha tenkt tanken om å tilsette sukkeret rett i en konisk rutof-tank som jeg låner av BDKnutsen, men har ikke gjort det av 2 grunner; En antagelse om at det sikkert er rusk eller endel gjær igjen i tanken og at dette havner i flasken under tapping og antagelig er uønsket. Pluss at med tapping direkte fra konen så er det vanskelig å se hvor mye sukker som skal tilsettes batchen for naturlig karbonering.

Hvordan gjør du det Gahr ? :)

Helt ærlig så har jeg ikke fylt flasker direkte, men det kan enkelt gjøres gjennom utgangen som brukes til fatfylling. Jeg ville da dosert sukker i hver enkelt flaske og fylt ved hjelp av en liten slangebit festet på krana. Jeg har koniske tanker fra Blichmann, og disse kommer med en bevegelig pickup-tube, slik at man veldig enklet unngår bunnfallet ved tapping.
 
Trond.A skrev:
Det finnes koniske gjærtanker i plast på markedet, er det noen som har testet de?

Jeg har god erfaring med konisk gjæringstank i plast. Reinholdet er kanskje noe mer utfordrende enn på en rustfri tank, men ikke mer enn en annen gjæringstank i plast.
Det er imidlertid lett å lage en "reodorløsning" for å kontrollere gjæringstemperaturen fra 10-12 grader og oppover på disse tankene.
Jeg har surret en plastslange tett rundt tanken som en slags "kjølekappe" på utsiden, og isolert det hele med et liggeunderlag. Slangen er koblet til kaldtvannet som styres av en magnetventil. Magnetventilen styres igjen et PT100-element i tanken via en PID. PID'en fungerer kun som en termostat / releutgang og er satt opp med 0,3 grader dødbånd. (hysterese?) Gir stålkontroll på gjæringa, men det kreves jo at kaldtvannet ikke blir for varmt, og gjæring av en lager er ikke særlig gunstig på sommeren. 
 

Vedlegg

  • 2014-03-03 08.42.30.jpg
    2014-03-03 08.42.30.jpg
    1,2 MB · Sett: 410
Stein skrev:
Trond.A skrev:
Det finnes koniske gjærtanker i plast på markedet, er det noen som har testet de?

Jeg har god erfaring med konisk gjæringstank i plast. Reinholdet er kanskje noe mer utfordrende enn på en rustfri tank, men ikke mer enn en annen gjæringstank i plast.
Det er imidlertid lett å lage en "reodorløsning" for å kontrollere gjæringstemperaturen fra 10-12 grader og oppover på disse tankene.
Jeg har surret en plastslange tett rundt tanken som en slags "kjølekappe" på utsiden, og isolert det hele med et liggeunderlag. Slangen er koblet til kaldtvannet som styres av en magnetventil. Magnetventilen styres igjen et PT100-element i tanken via en PID. PID'en fungerer kun som en termostat / releutgang og er satt opp med 0,3 grader dødbånd. (hysterese?) Gir stålkontroll på gjæringa, men det kreves jo at kaldtvannet ikke blir for varmt, og gjæring av en lager er ikke særlig gunstig på sommeren. 

GENIALT akkurat noe sånt jeg har vært på utkikk etter. Hvor kjøpte du magnetventilen? Går det med mye vann? jeg har ikke vannmåler så det har ikke så mye å si uansett :) Jeg har en mørk trapp bak huset med sluk og kran. Skal jammen med måle tempen i sommer - kan ikke være langt ifra at jeg kan gjære lager der hele sommeren. Du har ingen form for oppvarming? Skulle  vært laget en egen tråd på denne.
 
[/quote]

GENIALT akkurat noe sånt jeg har vært på utkikk etter. Hvor kjøpte du magnetventilen? Går det med mye vann? jeg har ikke vannmåler så det har ikke så mye å si uansett :) Jeg har en mørk trapp bak huset med sluk og kran. Skal jammen med måle tempen i sommer - kan ikke være langt ifra at jeg kan gjære lager der hele sommeren. Du har ingen form for oppvarming? Skulle  vært laget en egen tråd på denne.
[/quote]

Jeg husker ikke hvor jeg kjøpte ventilen, men jeg fant den å nettet hos en eller annen norsk leverandør av rørleggerutstyr. Søk på magnetventiler. Finnes sikkert på eBay også, eller du kan bruke en magnetventil fra en gammel oppvaskmaskin eller vaskemaskin. (Gjenbruksstasjonene kan jo være en gullgruve)
Jeg har heller ikke vannmåler, men det går ikke så veldig mye vann når det er så kaldt vann som nå på vinteren. Du kan jo strupe ned alik at du ikke bruker unødvendig mye vann. 
I og med at jeg har bryggeriet og gjæringstanken i baderommet så er det godt og varmt der hele tiden. I alle fall over 22 grader. Trenger altså ikke tilførsel av varme på noe vis.
 
Trond.A skrev:
Stein, hvor kjøpte du gjærtanken?

Da det er en stund siden jeg kjøpte gjæringstanken kan jeg ikke huske hvilke leverandør det var, men jeg fant den sikkert på nettet. Et havari på PC i mellomtiden gjør at det heller ikke er lett å finne tilbake til til aktuell korrespondanse. Men den er kjøpt i USA, og jeg fikk den levert via JetCarrier. Ser at de er flere å velge mellom på eBay. Regner med at dette søket kan være til hjelp.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trk...nkw=fermenter+conical&_sacat=14308&_from=R40
 
Tilbake
Topp