brygge inne avtrekk

hei :) tenkte jeg skulle begynne og brygge inne, (har til nå brygget i garasjen som er unødvendig kald). men da tenger jeg en form for avtrekk under koking: har tenkt og kjøpe en kjøkken vifte og sett over, muligens fore den ned litt fra taket for og få bedere effekt. er det noen som har erfaringer med en sånn løsing? eventult noen andre gode forsalg?
brygging ville foregå i en kjeller så lukt vil ikke være noe særlig problem, er helst damp jeg er mest ute etter å bli kvitt mest mulig av, da 2-3 liter vann i taket en gang i uka neppe kan være bra får et gammelt trehus..
 
Eg er i gang med det same sjølv.
Etter at eg las ein tråd på forumet her kom eg fram til at eg droppar vifte og i staden berre køyrer avtrekksrøyret ned i vasken og har på rennande vatn der til kjøling. Slik vil dampen kondensere og renne ut i vasken. Da slepp du vifte. Har ikkje kome så langt at eg har fått testa det enno. Søk etter den tråden på forumet her.
 
En i lauget bruker en slik løsning til hans bryggeri. Virker bra det! Har tenkt til å gjøre samme greie hjemme selv. Henge den opp med kjetting, slik at den kan demonteres lett.
 
aabye00 skrev:
hei :) tenkte jeg skulle begynne og brygge inne, (har til nå brygget i garasjen som er unødvendig kald). men da tenger jeg en form for avtrekk under koking: har tenkt og kjøpe en kjøkken vifte og sett over, muligens fore den ned litt fra taket for og få bedere effekt. er det noen som har erfaringer med en sånn løsing? eventult noen andre gode forsalg?
brygging ville foregå i en kjeller så lukt vil ikke være noe særlig problem, er helst damp jeg er mest ute etter å bli kvitt mest mulig av, da 2-3 liter vann i taket en gang i uka neppe kan være bra får et gammelt trehus..
Brukte den løsningen du skisserer her et års tid, masse kondens som drypper, overledning osv. Skifta den ut med en boks laget av rustfritt stål kombinert med en kanalvifte Ø125mm mindre støy og veldig mye bedre avtrekk. Kassa kan jo bygges av hva som helst bare det tåler litt fukt.
 

Vedlegg

  • avtrekk.jpg
    avtrekk.jpg
    40 KB · Sett: 572
Vi har rett og slett brukt en liten industristøvsuger som står ute når vi koker i kjelleren. Slangen gjennom vinduet og montert i et hjemmelaget lokk. Fungerer bra. Damp takler sugeren bra. Kan bli vel mye fordamping, så man må enten øke volum før koking eller sugekapasitet (alternativt korrigere med kokt vann etter koking). OBS: hele nabolaget hører at du brygger noe som kan være veldig sosialt  !
 
Koker i et kjellerrom på ca 10 kvm. 20-25 liters batcher. Avtrekk er en Ikea vifte jeg kjøpte på Finn for 300 kr. Knusktørt i rommet. Lukter godt i bakgården :)
Eneste problem er drypp fra vifta, men det kan jeg leve med. Uten vifte var rommet tåkelagt etter 10 min kok og det rant av veggene.
 
Bruker kjøkkenvifte selv. Ventilerer gjennom ventilasjonsrør ut av vinduet.

En x-faktor jeg oppdaget i det nye huset er at med en gang jeg åpner vinduet så går all luft inn gjennom det, i motsetning til ut som i det forrige huset. Så har nå hengt opp vifta ca 15 cm over karet i ståltråd slik at den greit kan flyttes til side når det trengs.

Så sjekk hvilken vei lufta går gjennom vinduet før du monterer vifta for å finne ut hvor høyt du bør ha den.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Er i den heldige situasjon at det naturlige rommet er et våtrom (vaskerom m opplegg for dusj og sikkert tilhørende membraner og slikt) med avtrekksvifte oppe på veggen rett over der Brattbergbøtta putrer, rett ut i guds frie natur. Har ikke vært plaget av fukt i rommet de første 7 batchene...
 
Miguel skrev:
Bruker kjøkkenvifte selv. Ventilerer gjennom ventilasjonsrør ut av vinduet.

En x-faktor jeg oppdaget i det nye huset er at med en gang jeg åpner vinduet så går all luft inn gjennom det, i motsetning til ut som i det forrige huset. Så har nå hengt opp vifta ca 15 cm over karet i ståltråd slik at den greit kan flyttes til side når det trengs.

Så sjekk hvilken vei lufta går gjennom vinduet før du monterer vifta for å finne ut hvor høyt du bør ha den.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Er det mulig å få se noen bilder? Har tenkt å anskaffe meg en ikea kjøkkenvifte med flexirør ut vinduet. Vifta har jeg planer om å henge opp, slik at jeg kan heve og senke den. En mulighet for kondensutfordring i røret kan være å koble på en boks/plastrør med luke/ventil slik at man kan tappe røret for kondens...
 
Tilbake
Topp