Erfaringer om speidel varmetrekk

oddev

 
Sliter litt med dårlig kok.

Noen som har varmetrekket? Koster vel mer enn det smaker, men ser jo fortreffelig ut. Noen pros/cons?
Alternativet er jo selvfølgelig liggerunderlag til under 50-lappen.
 
Har varmetrekket, og det fungerer upåklagelig. Dessuten er jeg litt skeptisk med brannfare/smelting ved bruk av liggeunderlag o.l. Det er jo en engangskostnad så i det lange løp blir det jo ikke så galt.
 
Rune Alm skrev:
Har varmetrekket, og det fungerer upåklagelig. Dessuten er jeg litt skeptisk med brannfare/smelting ved bruk av liggeunderlag o.l. Det er jo en engangskostnad så i det lange løp blir det jo ikke så galt.

Høres bra ut.
Er det slik at den kles på med borrelås?
 
Rune Alm skrev:
Dessuten er jeg litt skeptisk med brannfare/smelting ved bruk av liggeunderlag o.l.

Liggeunderlag fungerer aldeles utmerket  :)

Edit: Om du ser bort i fra bling faktoren da....
 
har varmetrekk og er veldig fornøyd med det. Passer perfekt, ser ok ut og gjør jobben.
 
Har selv varmetrekket og har aldri prøvd å brygge uten. Er det noen som har prøvd både med og uten som kan si noe om effekten?
:jaha: ::)
 
Stor forskjell ved brygging i en kald kjeller ihvertfall, men nå bruker jeg et 2 cm tykt liggeunderlag fra Jula da.....
 
Jeg bruker et tykt ullpledd som jeg fester rundt Speidelen med en klesklype. Har aldri opplevd at det har blitt vått eller tilgriset ;)
 
Merka rimelig stor forskjell med mitt varmetrekk, men det beste er nok at det er perfekt tilpassa, lett å rengjøre, og sitt veldig godt på plass med den breie borrelåsen  :skitbra:
 
Hvis du brygger innendørs, med god temp i rommet er det sikkert helt OK. Dvs. tidsbesparende i tempøkningene, kok osv.
Ute(vinterstid)  i en kald garasje er det ubrukelig. Alt for mye varmetap gjennom den tynne skum frakken. Jeg må kle på kjelen ytterligere ullpledd, avdanka boblejakker eller hva jeg har for hånden.
Hvis du vil ha en flott designerfrakk er den sikkert fin og moteriktig, men i polarkulde duger den ikke i det hele tatt.
 
Biltema.... Ser ut til at det funker bra. Litt klipping og ett strammebånd... Effektivt, lite bling

unamydyq.jpg
 
Audun F skrev:
Hvis du brygger innendørs, med god temp i rommet er det sikkert helt OK. Dvs. tidsbesparende i tempøkningene, kok osv.
Ute(vinterstid)  i en kald garasje er det ubrukelig. Alt for mye varmetap gjennom den tynne skum frakken. Jeg må kle på kjelen ytterligere ullpledd, avdanka boblejakker eller hva jeg har for hånden.
Hvis du vil ha en flott designerfrakk er den sikkert fin og moteriktig, men i polarkulde duger den ikke i det hele tatt.

Min erfaring er noenlunde tilsvarende med dette. Vi brygger i en garasje, i tilnærmet utetemperatur. Nå har jeg ikke direkte målt tiden, men inntrykket er at varmekappen gav begrenset effekt.
 
kompisen bruker speidel trekket. jeg gidder ikke. effekten var visst begrenset. det er bare 3-4 mm tykt.
det er også litt vanskelig å få på fordi det har høy kondomfaktor :)

Det må da være mye mer effekt av et 10-15mm liggeunderlag med strikk.

PS: Ser ut for meg som det koker mye bedre med hette på speidelen, det blir omtrent som et lokk på ei gryte? /selv om dampen går ut for all del/
 
ToreAmundsen skrev:
kompisen bruker speidel trekket. jeg gidder ikke. effekten var visst begrenset. det er bare 3-4 mm tykt.
det er også litt vanskelig å få på fordi det har høy kondomfaktor :)

Det må da være mye mer effekt av et 10-15mm liggeunderlag med strikk.

PS: Ser ut for meg som det koker mye bedre med hette på speidelen, det blir omtrent som et lokk på ei gryte? /selv om dampen går ut for all del/

Jeg endte nå med å kjøpe et, så får vi se.. Har ikke rukket å prøve det enda, men jeg kan jo gjøre en test med vann for ordens skyld, fra kaldt til kok med og uten trekk, så kan jeg legge ut resultatet..
 
Bruker low-e  isolasjon. Dette er sånn som de isolerer/etterisolerer hus med, og varme/kjøing/ventilasjon. Ifølge enkelte brukes det i romferja.
Ser ut som liggeunderlag skum med aluminiumbelegg. 7mm av dette tilsvarer r verdi på hus på 10 cm. Glava brukt før kledning. Har etterisolert huset med det, og fordelen er at du slipper å fore ut dører og vinduer. Jeg har thermofotografert speidelen(og huset før/etter med dette)
2 runder på og isolasjonen er ufattelig bra. Blir alubelegg i 2 lag med "liggeunderlag" i mellom. Under kok kan du ikke kjenne varmen i det hele tatt annet enn varmen fra hånda når du tar på det.
Ser blank ut og mer "good looking" enn liggeunderlag uten det hadde betydd noe.

Men rent isolasjonsmessig går det nok utenpå det meste...og så ser det faktisk bra ut ;)
 
Thange skrev:
Har du fått testet varmetrekket Oddev?  :)

Det har jeg, men har ingen konkrete tall enda.

Det jeg kan melde om, er at trekket blir godt og varmt på utsiden, som tyder på at det egentlig har ganske dårlig isolasjonsevne.
Dog ser det jævlig bra ut. Planen min er å bruke denne som en mal og kutte til et i liggeunderlag eller liknende, og ha dette på utsiden, for at den skal se deilig ut.
Kjøpte hatten også, og den hjalp veldig for å klare å holde en god kok.
 
Bruker et vanlig billigst liggerunderlag circa 10mm tykkelse på 50l speidel, tror det kostet rundt kr. 99. Fungerer absolutt perfekt. Ingen grunn å kjøpe "vakre thingies" :)
 
Tilbake
Topp