Frydenlund Pale Ale

Ikke et fantastisk øl, men så langt absolutt det beste produktet fra Frydenlund. Men jeg synes Aass har vert mer heldige med sin.
 
Gikk i vasken her i huset. Fikk en rosin/sukat-smak. Synes den var fæl. Kona synes bare den var ikke noe særlig. Lukta dog greit. Kudos for å kalle det en pale ale og ikke dra en Hansa, men ølet var fælt imho.
 
Testet denne i går og er desverre ikke imponert. Det var en litt pussig søtsmak på ølet. Samt at den litt udefinerbare "bokssmaken" skinte for tydelig igjennom.
 
Gikk i vasken her også, dette var ikke noe særlig!  :noway:
Synes søtsmaken minner om rabarbrasuppe
 
Huff... Dette var rett og slett en pale ale som ikke når helt opp.

- Mangler totalt humlearoma
- Overdrevet bruk av spesialmalt. Smaken blir merkelig søt og "muddy".
- Min subjektive impresjon er at dette er brygget av en førstegangsbrygger som glemte aromahumle, brukte en eller annen "ølsett-gjær", og på en eller annen måte filtrerte og pasteuriserte ølet...

Denne burde aldri gått igjennom Frydenlunds quality-control, IMHO.
 
Den smakte jo. eller nei den smakte i grunnen ikke.
Godt den blei satt igjen her etter en sammenkomst i helgen for jeg er gla jeg ikke brukte mine penger på denne  :noway:.
 
Den der lett metalliske smaken, jeg synes det på en måte flyter litt over i en av humlene. Synes jeg finner fellestrekk mellom denne humla og humle i lyse lagere jeg har smakt nede i øst-europa. Er det noen som vet hva slags humle dette kan være?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Nettopp testet et par av disse og jeg ble ikke veldig imponert, det skal dog nevnes at forventningene ikke var skyhøye. Jeg vil påstå at Hansa har vært heldigere med sin (I)PA enn Ringnes/Frydenlund med sin PA.
 
Da har jeg surra meg til en burk av denne. Det er absolutt bitterhet tilstede i den, men en fremtredende metallisk og pilsnerisk smak og aroma. Smaken minner mye mer om pils som har blitt tilsatt humleekstrakt enn en pale ale. Har de brukt en eller annen pilsnermalt til dette?

Nå hadde jeg ikke forventet mye av den, men siden Hansa hadde klart å få til en pale ale som er et verdig alternativ til pilsdrekking for en kveld(for meg. Hva dere andre mener får være deres egen sak, hehe.. ), så hadde jeg regnet med at Frydenlund hadde fått det til. Det klarte de altså ikke.
 
Mats Ø. skrev:
Smaken minner mye mer om pils som har blitt tilsatt humleekstrakt enn en pale ale. Har de brukt en eller annen pilsnermalt til dette?

Det kan hende. Det er vel sikkert det de har i maltsiloen.
 
Lucky Jack har også pilsmalt som maltbase, funker knall der. Men de bruker jo masse snadder humle også da.
 
Odland skrev:
Lucky Jack har også pilsmalt som maltbase, funker knall der. Men de bruker jo masse snadder humle også da.

Flinke bryggere balanserer, det er moralen her. Frøddenlønd gjorde ikke det.  :cheeky:
 
Fikk smakt denne fra fat, og må si at det smakte bedre litt sent på kvelden enn en pils fra nabokrana, men det var ingen stor opplevelse.

De skal ha for forsøket, men det ble hverken fugl eller fisk synes nå jeg. Kanskje like greit, da får de mindre, nye bryggeriene litt mer tid på seg til å få en fot inn i markedet med virkelig godt øl.
 
Fossdal skrev:
Høres ut som det er litt variasjon på innholdet. Ingen god start...
Kanskje. Det einaste stabile er ihvertfall at ingen smakar det dobbelblindt, men veit frykteleg godt kven som har brygga.
 
Gleder med til å få smakt dette ølet, etter å ha lest så mye dårlig omtale fra fagfolk :)
Det er nok helt sikkert et godt planlagt øl, og ditto godt brygget øl, til sitt segment i
markedet.
 
Ole Mørkved skrev:
Det er nok helt sikkert et godt planlagt øl, og ditto godt brygget øl, til sitt segment i markedet.

At det ikke faller i smak her på forumet kunne de fleste forutse, men som Fossdal påpeker er det ekstreme (?) forskjeller på hva som faktisk har havnet i butikkene rundt omkring. Jeg er enig i at de sikkert har gjort en god jobb med selve oppskriften (når målet er å tjene mest mulig penger), men det virker som mye har gått galt andre steder i prosessen.
 

Similar threads

Tilbake
Topp