C02-flasker og brannslukningsapparat

Jens

 
Det snakkes om at brannslukningsapparat er et godt alternativ til å kjøpe eller leie CO2-flasker. Er det noen som kan fortelle meg PRESIS hva slags apparat man da må få fatt og hvordan det må ombygges. Hva er erfaringene med å få fylt på slike ombyggede apparater ved brannstasjoner? Dette kan gjerne relateres til bestemte brannstasjoner i Oslo.
 
Det finns ulike størrelsar på CO2 slokkerane 2kg, 5kg og 10kg. Størrelsen velger du etter eige behov. Har sjølv anskaffa meg ei på 5kg. Det som må gjerast med flaska før du kan bruke den, er å fjerne stigerøret i flaska, trykkteste den, og deretter få fyllt den. For min del gjorde dei denne jobben der eg kjøpte flaska (Safe Brannverm i Bergen). I tillegg satt dei på ein skruventil i staden for den trykkeventilen som sit der orginalt.
Du må også anskaffe deg ein trykkregulator som senker trykket på flaska til ønska arbeidstrykk. Kjøpte min regulator frå TESS. Kosta 750kr eks moms. Sikkert ikkje den billegaste på markedet, men dog god kvalitet.

For ei 5kg flaske klar til bruk betalte eg 600kr ink. fylling. Trur det kosta omkring 250kr for fylling. Dette er dog i bergen, men reknar med nokon i oslo også tilbyr dette. Dette er det sikkert fleire på forumet som veit.

For dei som bur i bergensområdet, kan eg informere om at Safe Brannvern har liggande fleire 5kg flasker som er ferdig modifisert.

Her er eit bilete av flaska mi:

CIMG1212.jpg
 
Hei,
i Oslo så er det Aktiv Brannvern som hjelper til med slikt.

En hyggelig danske bygger om 5 kg som over med ratt og kutter stigerøret, det hele betaler man som regel 800 kroner for ferdig fyllt.

www.aktivbrannvern.no

Regulator selger humlegården for 500 svenske eller Petit agentur for litt mer..
 
Mange takk for dette!

Har vært i kontakt med den hyggelige dansken i Aktiv Brannvern, Oslo, og kan bare bekrefte at de er behjelpelige med å levere ferdig ombygde Co2-flasker.

Prisen er nå imidlertid 900 kroner for en 5kg's, ferdig fyllt.
 
I Bergen kan Tyco Termal være behjelpelig (for de som måtte ha nytte av det)

Kjøpte selv flaske hos Humlegården, og fikk det fylt hos Tyco.
De var ikke fremmed for å selge ombygde CO2 tanker, men det måtte planlegges litt.
 
Hei, og velkommen til forumet keneil01! Hør gjerne med forretningene som står oppført her. Husk at du må be dem åpne flasken og kutte av stigerøret, slik at den kan brukes til øltapning. Ellers så selger også Petit Agentur slike flasker, som da evt kan fylles på ny hos nevnte forretningene.
 
Hei

Jeg har også gode erfaringer med Aktiv Brannvern.

Etter å ha skaffet meg ett gammelt CO2 brannslukningsapparat, gratis fra en leverandør av slikt, bygde Aktiv brannvern den om for en billig penge.
Stigerøret ble kuttet, og krana ble byttet ut med ei skrukran. Trykktestet og deretter fylt opp.

Regulatorer og annet småtteri ble handlet inn fra Petit.

Og da ender du opp med en slik en:
 
Eduard skrev:
Hei, og velkommen til forumet keneil01! Hør gjerne med forretningene som står oppført her. Husk at du må be dem åpne flasken og kutte av stigerøret, slik at den kan brukes til øltapning. Ellers så selger også Petit Agentur slike flasker, som da evt kan fylles på ny hos nevnte forretningene.
Takk for tipset. Det ordnet seg med Co2 flaske (gratis!!).
 
Det ordet han for meg ja. behøver ikke å sage det av, men skru det ut. Nå skal det sies at jeg kjenner denne karen, så han skal få seg noen smaks prøver  ;)
 
Har skaffa meg Flaske fra Aktiv brannvern, men regulatoren passer ikke på flaska. Kjøpte en overgang på Claes Ohlson, men den passer tydligvis ikke den heller.. Noen som vet hvor man får tak i ukurante overganger?
 
Trykkregulator viste seg å være ganske vanskelig å få tak i, var både på TESS, Aga, og en annen gass-plass her i bergen. Enten var det dimensjonert for grovt, ellers var det for dyrt, eller begge deler. (Noen regulatorer kostet opp mot 4000)

Jeg kjøpte fra Petit til rundt 750.- og angrer ikke på det. Er veldig fornøyd, de er beregnet for næringsmidler, og de passer supert på "brannslukkeren".  :skaal2:
 
Akkurat.. så vet vi at biltema regulatoren ikke passer på brannslukningsapparat. Passer den på noe annet da? F.eks på en Yara flaske?

(Off topic: Greier du å brygge to brygg om dagen?? Flittig må jeg si..) :)
 
Riis'en skrev:
Akkurat.. så vet vi at Biltema regulatoren ikke passer på brannslukningsapparat. Passer den på noe annet da? F.eks på en Yara flaske?

(Off topic: Greier du å brygge to brygg om dagen?? Flittig må jeg si..) :)

Slik jeg har forstått det, skal alle regulatorer beregnet for CO2 passe alle ventiler beregnet for CO2. De regulatorene fra Biltema er vel beregnet til kompressorer hvis ikke jeg tar feil. Ellers kreves det relativt beskjedent trykk for å drive et cornelius-fat, så mange av de grovkalibrede regulatorene fra AGA og TESS blir litt "overkill" til vårt bruk. De fungerer nok helt fint, men de koster ganske mye, og krever "silkehånd" når man justerer!

Her er enda et råd for å spare noen hundre: Gas-in og Beverage-out koblinger er det best å kjøpe hos MoreBeer.com eller tilsvarende nettbutikk i USA. Prisen på over 400.- pr stykk hos de norske leverandørene er sjokkerende!  :eek:

Off topic: 2 brygg om dagen går helt fint, så lenge det er høy WAF (Wife acceptance factor) og glødende enthusiasme!  :skaal:
 
:lmao:
Utstyr ligger på postkontoret i Linden i skrivende stund :)
Så du garanterer at regulatoren til Petitt passer på AK-flaska? Jeg har et gavekort "3.plass i NM" som jeg må få brukt opp.. så det passer egentlig fint.
Jeg bor i et kollektiv (Også sammen med dama) hvor alle er glade i øl... De har ikke så mye de skulle sagt når det gjelder bryggedagen min ;)
Liker entusiasmen!
 
Riis'en skrev:
:lmao:
Utstyr ligger på postkontoret i Linden i skrivende stund :)
Så du garanterer at regulatoren til Petitt passer på AK-flaska? Jeg har et gavekort "3.plass i NM" som jeg må få brukt opp.. så det passer egentlig fint.
Jeg bor i et kollektiv (Også sammen med dama) hvor alle er glade i øl... De har ikke så mye de skulle sagt når det gjelder bryggedagen min ;)
Liker entusiasmen!

Farlig å gi garantier for at noe passer, men tipper at gutta på Aktivt Brannvern har laget slike CO2-flasker før, og vet nøyaktig hva kunden er ute etter. Hvis den ikke skulle passe har du vel retur-rett og kjøpsloven osv.?

En annen ting; CO2-fordelere (hvis man vil ha mer enn 1 Cornelius-fat) kan man kjøpe i USA, så lenge det er "barbed" inngang og utgang på de.
 
Tilbake
Topp