Ujevn gjæringstemperatur.

Hehe, ikke noe å bekymre seg for i allefall. Denne tråden er vel "off the rails" allerede!

Så søt! :D
Jeg leste en del om råforing (da rått kjøtt\ben og våtfor) og tror det er bra for hundenes helse osv, men det forutsetter jo selvfølgelig at hundene tåler det osv :)
Men dersom hundene dine har god helse\pels\poter etc når du forer med hundemat fra labb, da er det ingenting i veien for å fortsette med det! :D
 
Stenumgard skrev:
Ikke for å spore av eller kuppe tråden, men nyeste familiemedlemmet hilser også. Har to til stående i hundegården og de lurte på om våtfor var noe for dem? Til vanlig spiser de god, gammeldags Labb fra felleskjøpet.

Jeg hadde definitivt foret med våtfor i tillegg. Tørrfor er jo egentlig unaturlig mat for hunder. En mix er fint.
 
Med fare for å spore helt av...
Her er husets alska husky, Smilla
PS: fant ut at en nabo har et stort kjøleskap som bare brukes om sommeren, så da er mitt akutte behov når jeg i løpet av de neste ti dagene tapper ca 100 halvlitere og 75 bjørnunger på en gang (Det sår allerede 80 til kjøling...). Får nok bare låne skapet, men får samtidig tid til å vente på at det dukker opp noe på Finn.
 

Vedlegg

  • IMG_0855.JPG
    IMG_0855.JPG
    1,5 MB · Sett: 203
Hehe, viktig med litt avsporinger!

Så greit da, da finner du sikkert noe før du må levere tilbake! Reiste til lageret der jeg har en fryser\kjøleskap i dag for å sjekke hvilket av de jeg vil rive i stykker eller bruke til å lage en større boks. Da jeg kom frem hadde jeg glemt nøkkelen hjemme, shit happens.
Noen som har tips til hva jeg skal bruke som isolering dersom jeg bygger "på" en av delene? Isopor kommer vel ikke i de tykkeste lagene?
 
AlexanderD skrev:
Hehe, viktig med litt avsporinger!

Så greit da, da finner du sikkert noe før du må levere tilbake! Reiste til lageret der jeg har en fryser\kjøleskap i dag for å sjekke hvilket av de jeg vil rive i stykker eller bruke til å lage en større boks. Da jeg kom frem hadde jeg glemt nøkkelen hjemme, shit happens.
Noen som har tips til hva jeg skal bruke som isolering dersom jeg bygger "på" en av delene? Isopor kommer vel ikke i de tykkeste lagene?

Din lokale byggvareforretning burde ha isopor. Iallefall vet jeg at byggmax har 5cm tykkelse

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Er det så lurt å bruke isopor til isolasjon?
Røyken er vel ikke så bra å få i seg om det skulle ta fyr.
Og den brenner godt, det er min erfaring.
Hva med harde glavaplater?
 
Forvirret skrev:
Er det så lurt å bruke isopor til isolasjon?
Røyken er vel ikke så bra å få i seg om det skulle ta fyr.
Og den brenner godt, det er min erfaring.
Hva med harde glavaplater?

Jeg hadde bekymret meg mer for andre ting, som at huset kan brenne ned og at ølen er ødelagt f.eks hvis det først skulle ta fyr. Enkelt og billig er det og gjør jobben iallefall.

Hvis man bruker ordentlige komponenter og ikke lodder ting det går flere kW gjennom så er det jo ikke stort mer å gjøre, tar det fyr da så tar det fyr uansett.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Stenumgard skrev:
Ikke for å spore av eller kuppe tråden, men nyeste familiemedlemmet hilser også. Har to til stående i hundegården og de lurte på om våtfor var noe for dem? Til vanlig spiser de god, gammeldags Labb fra felleskjøpet.

Første hunden våres fikk skikkelig dårlig dritt (unnskyld uttrykket) da han kun gikk på labb. Virket som om han sendte ut igjen samme mengden i løs form som det han spiste.

Byttet til Sportsmans pride (et annet merke som ikke er like dyrt som de dyre greiene og mange hundekjørere forer på det, de er jo "profesjonelle" i denne sammenhengen) og da gikk det fint.

Endt opp med en miks av våtfor, tørrfor og fett og man ser på dritten av det meste blir tatt opp i kroppen av de.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Kan man foreslå at en egen hundetråd flyttes til Pratehjørnet av moderator?
 
Kanskje ikke så dumt det heller nei :)

On topic :

Har bestemt meg for å lage en "kjapp og gæli" løsning, tar kjøleskapet og fjerner døren, putter isopor mot åpningen og utover og limer\teiper dette sammen så det blir tett. Legger en løs isoporplate på toppen som vil fungere som lokk.
Dvs forsøke å få dette tett og stabilt nok uten å lage noen ramme, legger bare plank i gulven så jeg får riktig høyde på isoporen.
Tror dette uansett blir mye mer stabilt enn kjelleren min disse dager.

Forsøker å gjøre det på denne måten da jeg skal flytte i løpet av sommeren, og ser for meg at det da blir mye enklere og medbringe.

Poster noen bilder når det er gjort
 
AlexanderD skrev:
Kanskje ikke så dumt det heller nei :)

On topic :

Har bestemt meg for å lage en "kjapp og gæli" løsning, tar kjøleskapet og fjerner døren, putter isopor mot åpningen og utover og limer\teiper dette sammen så det blir tett. Legger en løs isoporplate på toppen som vil fungere som lokk.
Dvs forsøke å få dette tett og stabilt nok uten å lage noen ramme, legger bare plank i gulven så jeg får riktig høyde på isoporen.
Tror dette uansett blir mye mer stabilt enn kjelleren min disse dager.

Forsøker å gjøre det på denne måten da jeg skal flytte i løpet av sommeren, og ser for meg at det da blir mye enklere og medbringe.

Poster noen bilder når det er gjort
Hvorfor skal du ha isopor i et kjøleskap egentlig?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Isoporen blir en ekstensjon av kjøleskapet. Kjøleskapet jeg har tilgjengelig er for lite til 1 gjæringsspann, ved litt påbygg får jeg plass til to :)
 
AlexanderD skrev:
Hei!

Har bestilt meg 2stk STC-1000 som jeg tenker å benytte til temperaturkontroll på gjæringsspann. Noen form for kjøling utenom kjøleskap som er lett tilgjengelig? Tenker da å bygge en kasse som rommer 2 gjæringsspann. Slik at jeg kan holde de relativt kaldt.
Så får jeg heller benytte meg av en STC på utsiden av denne kassen og holde resten av rommet stabilt varmt.

Noen som har noen gode DIY løsninger på gjæringskasser eller lignende? Uten kjøleskap? Har et lite kjøleskap tilgjengelig, og hvis jeg ikke finner ut noe annet vurderer jeg rett og slett å "bygge" på dette, dvs fjerne døra, lage mer plass ved hjelp av planker og isopor.

Men til jeg får orden på dette så har jeg en lager på gjæring i kjelleren som holder 10-14 grader, noe som jo er ganske ujevnt. Det samme gjelder 2 spann som står på soverommet der tempen varierer fra 20-22 grader.
Hvor mye har dette å si? Jeg er ingen ølkjenner enda, vil jeg merke vesentlig forskjell på en øl som har gjæret på stabil temp og en som har gjæret på ujevn temp?


Om du ikke vil bruke kjøleskap kan du jo bruke et varmebelte eller evt en varmeplate som gjæringsbøtta står på. Så isolerer du temperaturføleren til stc-1000 på gjæringskaret med et godt lag med bobleplast f.eks. Det forutsetter at det er noen grader kaldere i rommet du gjærer i (4-5 grader kaldere kanskje) Da prater jeg om gjæring av overgjæret øl.

Skulle du ville ha gjæret en lager så er det samme prosess, men jeg tviler på at du har et rom med stabil kald temperatur på 6-7-8 grader  ;)

Jeg har til nå bare gjæret på kjøkkenet med de temperaturene det har gitt meg og jeg har fått knall øl til nå, har selv en stc-1000 og ombygget kjøleskap så dette blir brukt ved neste gjæring og fremover  :)

Du kan lage godt øl ved å la ølet gjære i romtemperatur, men det forutsetter at du er litt obs og evt lufter når gjæringen bikker over 21-22 grader. Da pleier jeg å lufte rommet med gløtt på vinduet slik at jeg får ca 20-21 grader i dunken under stormgjæringen.
Det er ikke ideelt, men det fungerer.
 
Jeg snakker om lagere, skulle kanskje forklart det i første innlegget :)

Planen er å benytte kjøleskap\isopor massakeren for å holde temperaturer fra 10 og nedover stabilt. Så får vi se om det blir isolert godt nok til at jeg i samme rom kan kjøre temp kontroll på varme rundt 20 grader for resten av gjæringsdunkene :)

Akkurat nå gjør jeg som deg, prøver å regulere tempen på ett rom godt nok ved bruk av lufting og varmeovn med termostat, her står det 2 stk gjæringskar (Brown Ale og Wit) og har en lager stående i kjelleren, der er det helt opp til naturen å kjøle ned (8-13) grader.
Satser på at disse blir greie, selv om de ikke er perfekt regulert :)

Så krysser jeg fingrene for at ideen min med isopor påklistret kjøleskap gir meg stabil nok temp til de 2 neste lagerne mine :)

Takker for innspill!
 
kintii skrev:
Om du ikke vil bruke kjøleskap kan du jo bruke et varmebelte eller evt en varmeplate som gjæringsbøtta står på. Så isolerer du temperaturføleren til stc-1000 på gjæringskaret med et godt lag med bobleplast f.eks. Det forutsetter at det er noen grader kaldere i rommet du gjærer i (4-5 grader kaldere kanskje) Da prater jeg om gjæring av overgjæret øl.

Skulle du ville ha gjæret en lager så er det samme prosess, men jeg tviler på at du har et rom med stabil kald temperatur på 6-7-8 grader  ;)

Jeg bruker dette (har både varmebelte og varmeplate, bruker som regel kun førstnevnte) på både lagergjæring og alegjæring i kjelleren (som holder rundt 8-9 grader). Gjærer da lagerøl på 9-10 grader og ale på 17-19 grader. Fungerer utmerket, i hvert fall 3 sesonger i året :)
 
Klarer dessverre ikke holde så lav temp i kjelleren :/

Da må jeg nesten flytte karene ut i garasjen, og har ikke så lyst til det. Bor mange ting jeg helst ikke vil ha i nærheten av ølet mitt der :p
Men har vurdert varmebeltene (de man bestiller på ebay fra typ korea?) til oppvarming. Men er det ikke da lettere å regulere varmen i ett helt rom med f.eks en ovn? :)7
Ser jo den at man kan spesifisere mer dersom man kobler en stc til hvert varmebelte, men det får bli en gang ved senere anledning tror jeg.
 
AlexanderD skrev:
Klarer dessverre ikke holde så lav temp i kjelleren :/

Da må jeg nesten flytte karene ut i garasjen, og har ikke så lyst til det. Bor mange ting jeg helst ikke vil ha i nærheten av ølet mitt der :p
Men har vurdert varmebeltene (de man bestiller på ebay fra typ korea?) til oppvarming. Men er det ikke da lettere å regulere varmen i ett helt rom med f.eks en ovn? :)
Ser jo den at man kan spesifisere mer dersom man kobler en stc til hvert varmebelte, men det får bli en gang ved senere anledning tror jeg.
 
Tilbake
Topp