justering av vann

har lest at folk med samme vannforsyning som hos meg justerer vannet ved mesking.
Jeg brygger på ekstrakt, vil det være noe å hente på å justere PH i vørteren?
eller justerer jeg isåfall vannet før jeg tilsetter DME?
 
Gjør et forsøk uten å justere noe på vannet, gjærer alt bra og smaken på produktet ok da har det ikke noe særlig for seg å korrigere
 
Wolv skrev:
Gjør et forsøk uten å justere noe på vannet, gjærer alt bra og smaken på produktet ok da har det ikke noe særlig for seg å korrigere

har gjort 3 forsøk, men OG  har blitt lavere enn beregnet på beercalc. Så jeg lurte egentlig på om det kan ha en sammenheng.
har en tsjekkisk pils som begynte å bli bra sist helg, etter 13 dager lagring. Så tror resultatet blir bra!
 
brygget med DME på søndag, da tok jeg i 5ml 80% melkesyre i det kokende vannet før jeg hadde i DME. kokte de 10 literne og tilsatte vann til totalt 22liter.
ifølge beercalc og leverandrøren av DME skulle jeg da med 22liter vann og 3kg DME ende opp på OG1050.
Det gjorde jeg.

de 3 gangene jeg har brygget før, har jeg endt opp på ca 1044, men med melkesyre i vannet endte jeg på 1050.

Da skulle det tilsi at Ola B hos petit hadde rett da han svarte meg at det var lurt å bruke vannjustering også ved ekstraktbrygging!
Jeg vil ikke ha for sterkt øl, så jeg vil gjerne ha OG1044, så da hadde jeg i vann til 25l og endte opp på 1044. Altså fikk jeg ca. 3 liter øl mer enn jeg har gjort tidligere.
(hadde ikke tatt høyde for det på humlen, men det går nok bra, IBU 23 istedet for 26)
 
ole84 skrev:
de 3 gangene jeg har brygget før, har jeg endt opp på ca 1044, men med melkesyre i vannet endte jeg på 1050.

Økte SG av syretilsetningen? Du har jo åpenbart like mye sukker i vørteren (gitt at du har brukt samme mengde ekstrakt og vann), så det høres veldig rart ut at egenvekten har blitt så mye høyere. Har du brukt spesialmalt i tillegg?

Jeg tipper Petit-Ola mente at vannjustering i ekstraktbrygg kan gi smaksmessige fordeler, det er umulig å hente ut mer ekstrakt fra ekstrakten enn de 100 prosentene du uansett får...
 
LasseO skrev:
Justering av vatnet ved bruk av ekstrakt har ingenting for seg, slik eg har forstått det.

Ikke helt sant. Gips for eksempel vil kunne gi humlen en annen karakter, og kan tilsettes under kok istedetfor mesk.
 
Hannaas skrev:
ole84 skrev:
de 3 gangene jeg har brygget før, har jeg endt opp på ca 1044, men med melkesyre i vannet endte jeg på 1050.

Økte SG av syretilsetningen? Du har jo åpenbart like mye sukker i vørteren (gitt at du har brukt samme mengde ekstrakt og vann), så det høres veldig rart ut at egenvekten har blitt så mye høyere. Har du brukt spesialmalt i tillegg?

Jeg tipper Petit-Ola mente at vannjustering i ekstraktbrygg kan gi smaksmessige fordeler, det er umulig å hente ut mer ekstrakt fra ekstrakten enn de 100 prosentene du uansett får...

etter å ha justert vannet fikk jeg 100% ut av extraktet, det fikk jeg ikke de foregående 3 brygg uten syre.
brygg 1: teori: OG1048, målt: 1042.
brygg 2: teori OG1048, målt 1046
brygg 3: teor OG1048, målt 1042.
Brygg 3, med syre, teori OG1044, målt 1044.

hva/hvorfor skal ikke jeg si.
Det er to ting som ikke er identiske fra de 3 første, til det siste, det er kjelen jeg kokte i, og syra.
 
Dette kan jeg for lite om. Jeg vet ikke hva maltekstraktet inneholder. Jeg antar malten har mesket under relativt optimale forhold mht calsium og PH. Vannet er fordampet og resten, mineraler syrerester og sukkerarter er igjen. Vil da anta at maltekstrakt kan senke PH i vørteren mer enn f.eks bare sukker. Har noen målt PH i vørter basert på ekstrakt? Vet vi kalsiuminnholdet? Ville i alle fall målt PH i ekstraktvørter før jeg begynte å justere denne. Ellers vil kalsiumsulfat (gips) og kalsiumklorid endre opplevd humlebitterhet eller maltfylde. Også i en ekstraktvørter.

Ville vært forsiktig med justering uten å ha beregnet innholdet i vørteren. Blir øllet godt er det ingen grunn til å justere.

mvh

Bårdd
 
ole84 skrev:
Hannaas skrev:
ole84 skrev:
de 3 gangene jeg har brygget før, har jeg endt opp på ca 1044, men med melkesyre i vannet endte jeg på 1050.

Økte SG av syretilsetningen? Du har jo åpenbart like mye sukker i vørteren (gitt at du har brukt samme mengde ekstrakt og vann), så det høres veldig rart ut at egenvekten har blitt så mye høyere. Har du brukt spesialmalt i tillegg?

Jeg tipper Petit-Ola mente at vannjustering i ekstraktbrygg kan gi smaksmessige fordeler, det er umulig å hente ut mer ekstrakt fra ekstrakten enn de 100 prosentene du uansett får...

etter å ha justert vannet fikk jeg 100% ut av extraktet, det fikk jeg ikke de foregående 3 brygg uten syre.
brygg 1: teori: OG1048, målt: 1042.
brygg 2: teori OG1048, målt 1046
brygg 3: teor OG1048, målt 1042.
Brygg 3, med syre, teori OG1044, målt 1044.

hva/hvorfor skal ikke jeg si.
Det er to ting som ikke er identiske fra de 3 første, til det siste, det er kjelen jeg kokte i, og syra.

Melkesyre vil GARANTERT ikke gi bedre utbytte av maltekstrakt. Utbyttet av ekstrakt er alltid 100 %. Det som kan variere er vanninnhold i ekstraktet. Og selvsagt målefeil ang. veiing og volummåling.
 
Runar Stock skrev:
LasseO skrev:
Justering av vatnet ved bruk av ekstrakt har ingenting for seg, slik eg har forstått det.

Ikke helt sant. Gips for eksempel vil kunne gi humlen en annen karakter, og kan tilsettes under kok istedetfor mesk.

For å kvervulere litt ;) Nemte ingenting ang gips og humle smak/karakter.
 
Tilbake
Topp