Bruk av refraktometer og måling av SG

glennrlie skrev:
Det finnes en justeringsskrue du kan benytte til å nullstille når du måler med med f.eks destillert vann


Sent from my iPhone using Tapatalk

OK, takk

Blir den greit kalibrert med batterivannet de selger på biltema?
 
Bjarte H skrev:
Du kalibrerer den med vanlig springvann. Gjerne hver bryggedag. Det går veldig raskt.

Ok.

Det står lenger oppe i tråden at den ikke er så nøyaktig på FG, er den egentlig ikke egnet til det? Må man fremdeles bruke oechslevekten  til det ?
 
janvad skrev:
Bjarte H skrev:
Du kalibrerer den med vanlig springvann. Gjerne hver bryggedag. Det går veldig raskt.

Ok.

Det står lenger oppe i tråden at den ikke er så nøyaktig på FG, er den egentlig ikke egnet til det? Må man fremdeles bruke oechslevekten  til det ?

Du kan bruke refraktometer til måling av FG ved å bruke omregning i et regneark, en nettkalkulator eller en app. Eventuelt bare bruke økslevekten.
 
Bjarte H skrev:
janvad skrev:
Bjarte H skrev:
Du kalibrerer den med vanlig springvann. Gjerne hver bryggedag. Det går veldig raskt.

Ok.

Det står lenger oppe i tråden at den ikke er så nøyaktig på FG, er den egentlig ikke egnet til det? Må man fremdeles bruke oechslevekten  til det ?

Du kan bruke refraktometer til måling av FG ved å bruke omregning i et regneark, en nettkalkulator eller en app. Eventuelt bare bruke økslevekten.

Link evt navn på app?
 
Jeg bruker stort sert økslevekt, men jeg har brukt omrengningsverktøyet i Beersmith og en app (iphone) som heter brix calc
 
Omregningen blir vel ikke helt korrekte. Man bommer som regel med ett poeng eller to?

Det man også kan bruke det til uten å regne om er å finne ut når man har nådd FG, for så å bruke hydrometer til å finne ut hva FG er.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Et gratis alternativ er å laste ned Excel regneark fra MoreBeer. Jeg bruker det, for da har jeg dokumentasjon om jeg skulle måle underveis.
 
Fikk refraktometer i posten fra kina i forgårs for den nette sum av 120 kroner. Veldig kjekk sak, men min samboer som er veterinær så rart på meg og lurte på om jeg hadde tenkt å begynne å ta urinprøver  ::)
 

Vedlegg

  • 2014-03-11 16.56.47.jpg
    2014-03-11 16.56.47.jpg
    111,3 KB · Sett: 145
Ikke for å ta fra (oss) som har kjøpt refractometer på Ebay gleden av denne, men en liten historie fra min brygging av Black Beer sist helg.
Min vørter skulle ha en OG på 1.050.
Etter kok og kjøling viste refractometeret 1.042.
Ok. Jeg har bommet grundig men for å få tilnærmet det riktige 1.050 tilsatte jeg det jeg hadde av DME, Dvs ca 500 Gr.
Etter måling viste nå det berømmelige fantastiske refractometer nettopp 1.050  :ilike:
Klar for gjæringskaret tar jeg for moro skyld å henter oechlevekta som fylles opp.
Guess what? 1.056 
Bare så det er sagt: Jada oechlevekta var kalibrert på 20Gr  :(
 
Kan være (er) en fordel å sjekke at SG skalaen faktisk stemmer overens med brix-skalaen. Jeg kjøpte et billigere kinarefraktometer og der stemte ikke SG-skalaen over .50 eller noe sånt.
 
Et tips til de som bruker økslevekt - kjøl ned prøvene i en stålmugge i vannbad i vasken. Tar ca. 1 minutt å kjøle ned 80 ml fra 100C til 20C.
 
Miguel skrev:
Kan være (er) en fordel å sjekke at SG skalaen faktisk stemmer overens med brix-skalaen. Jeg kjøpte et billigere kinarefraktometer og der stemte ikke SG-skalaen over .50 eller noe sånt.

Hvordan stemmer den ikke?
 
Ved 10 brix viser den 1.039, greit nok. Men ved 20 brix viser den 1.077, skal være 83. Ved 25 viser den 1.097, skal være 1.105
 
Nope. Så det gjelder å sjekke, som regel er det bilde av skalaen.

Kjøpte et til også fra Ebay, og det var mye bedre, skalaen er riktig og det er spot on med øksevekta på forskjellige verdier.
 
Formelen som både MoreBeer regnearket og Beersmith bruker er °Bx = (((182.4601*S -775.6821)*S +1262.7794)*S -669.5622). Denne formelen er for OG.

Det gir desse resultatene for OG:

SG             °Brix
1.120 28.08
1.110 25.94
1.100 23.77
1.090 21.57
1.080 19.33
1.070 17.05
1.060 14.74
1.050 12.39
1.040 9.99
1.030 7.56
1.020 5.08
1.010 2.56

Alle refraktometer eg har sjekka på ebay og det som er linket til over angir forskjellig konvertering mellom Brix og SG.

Min erfaring med mitt refraktometer er at Brix avlesning konvertert med formelen over gir ca. samme resultat som hydrometeret mitt
 
Tilbake
Topp