Hjelp til en svart pilsner

Jeg tenke å skape en pilsner som er svart som frakken til Herr Flick of the Gestapo fra Allo Allo. Vil gjerne at det skal være en clean tysk pilsner men at den er svart som tusj uten noen roasted smaker og gjerne den crispe/semi-metalliske smaken fra en eller annen humle som ofte brukes på kontinentet. Hvordan går jeg frem, og hva trenger jeg for å få den svarte fargen uten å få smaksstoffer? Trenger jeg de-husked?
 
De-husked (Carafa Special), tilsatt sent under meskingen, eller sukkerkulør.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
Blir det forskjell annet enn mengden jeg må bruke med carafa sp 1-2-3? Ser for meg at hvis jeg bruker carafa 3 så slipper jeg unna med mindre og dermed mindre smak som blir med i det ferdige brygget?
 
Schwarzbier (Black Beer)

3,60 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 1 55,2 %
2,30 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 2 35,2 %
0,25 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 3 3,8 %
0,20 kg Caramel/Crystal Malt - 30L (59,1 EBC) Grain 4 3,1 %
0,12 kg Carafa I (663,9 EBC) Grain 5 1,8 %
0,06 kg Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 6 0,9 %
45,00 g Hallertauer [4,80 %] - Boil 60,0 min Hop 7 20,7 IBUs
35,00 g Hallertauer [4,80 %] - Boil 20,0 min Hop 8 9,7 IBUs
0,59 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins) Fining 9 -
20,00 g Hallertauer [4,80 %] - Boil 1,0 min Hop 10 0,4 IBUs
1,0 pkg California Ale V (White Labs #WLP051) [35,49 ml]
 
agedahl skrev:
Schwarzbier (Black Beer)

3,60 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 1 55,2 %
2,30 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 2 35,2 %
0,25 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 3 3,8 %
0,20 kg Caramel/Crystal Malt - 30L (59,1 EBC) Grain 4 3,1 %
0,12 kg Carafa I (663,9 EBC) Grain 5 1,8 %
0,06 kg Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 6 0,9 %
45,00 g Hallertauer [4,80 %] - Boil 60,0 min Hop 7 20,7 IBUs
35,00 g Hallertauer [4,80 %] - Boil 20,0 min Hop 8 9,7 IBUs
0,59 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins) Fining 9 -
20,00 g Hallertauer [4,80 %] - Boil 1,0 min Hop 10 0,4 IBUs
1,0 pkg California Ale V (White Labs #WLP051) [35,49 ml]

Det der virket ikke helt som det jeg er ute etter. Vil ikke ha sjokolade eller noe hint av roasted i den. Skal være en clean pils.
 
Hvis du vil ha farge men ingen smak bør du antakelig bruke sukkerkulør, men selv da vil du få litt smak. Bruker du Sinamar (ekstrakt av Weyermann Carafa) vil du også få smak, det samme vil du få fra Carafa og Carafa Special-typer, men Carafa Special gir mindre syrlighet og bitterhet enn vanlig Carafa. Vil du ha en svart pils som ikke smaker eller lukter noe av fargestoffet du bruker må du antakelig drikke vanlig pils fra svarte kopper med solbriller.

Schwarzbier (som det egentlig høres ut som du skal brygge) har et nedtonet ristet preg, men det er selvsagt tilstede.
 
Gahr skrev:
Hvis du vil ha farge men ingen smak bør du antakelig bruke sukkerkulør, men selv da vil du få litt smak. Bruker du Sinamar (ekstrakt av Weyermann Carafa) vil du også få smak, det samme vil du få fra Carafa og Carafa Special-typer, men Carafa Special gir mindre syrlighet og bitterhet enn vanlig Carafa. Vil du ha en svart pils som ikke smaker eller lukter noe av fargestoffet du bruker må du antakelig drikke vanlig pils fra svarte kopper med solbriller.

Schwarzbier (som det egentlig høres ut som du skal brygge) har et nedtonet ristet preg, men det er selvsagt tilstede.

Ok, så jeg bør gå for Carafa special 3, er vel den jeg får mest farge og minst smak ut av?

av det jeg har lest av schwarzbier så virker det som om det er typeriktig at noen har litt sjokoladesmak, andre litt brent smak, jeg vil jo helst ha ingenting av dette.
 
Carafa Special 3 er den som gir mest "bang for the buck" når det gjelder farge. Men den er naturlig nok den som har mest intens smak av Carafa Special-variantene, siden det er den mørkeste. Det blir en avveining. Bruker du ristet malt vil du få smak av det uansett. Skal du ha en pils som er svart uten å smake noe av fargestoffet, må du som sagt finne en måte å farge ølet på som ikke setter smak. Brygger du pils med Carafa Special får du Schwarzbier, ikke farget pils.
 
Tilbake
Topp