Chipotle/Chili i Stout

Trygve skrev:
Nå vet jeg ikke styrken på chipotle (scoville-indexen), men jeg prøvde meg på en chilliporter til Bjorleik for to år siden.  La da 1 stk scottish bonnet, kuttet i fire 4, opp i et 3/4 fullt Corneliusfat.  Tanken var å starte forsiktig og så øke på etterhvert.  Tok en smaksprøve etter en uke, og er rimelig sikker på om jeg hadde åpnet munnen slik at det kom oksygen til, så hadde hele driten tatt fyr.

Sendte den aldri inn.  Rimelig sikker på at de dommerne som evt var uheldige nok til å svelge en dråpe av den, ville vært dårlig kvalifiserte til jobben de neste par dagene.  Prøvde å bruke den som snegleåte, men ikke en eneste sleip jævel kom nærmere enn 4 meter!  Som erstatning for plumbo derimot, var den helt fantastisk...

:fyflate: :fyflate: :fyflate:
 
ØysteinM skrev:
Vi lagde en Shilli porter for en stund siden.
Vi lagde 10-liters batcher. Brukte 3 "vanlige" røde chili som jeg bakte i ovnen i ca 10 minutter.

Det ble en god smak av. Litt snillere enn Texas Ranger, men med en klar smak av Chili.

Morn må ta opp denne tråden litt...når var det du tilsatte disse 3 chiliene og tok du ut frøene?
 
Jeg har en porter som jeg har lakris og chili i. Da bruker jeg lakris stenger fra bryggselv, og hele piripiri "kapsler" som jeg koker ut sammen med lakris. Denne sørpa har jeg i brygget når det er igjen 5 minutter av koketiden. Syns det blir helt nydelig, men ikke kjempemarkant smak av chili.

Sent from my C6903 using Tapatalk
 
Etter å ha blitt inspirert av BYO hadde jeg én liten cayennepepper i noen flasker da jeg flasket en cream ale for 10 dager siden. Smakte på den nå; fin smak av chili etter min gane.
 
Kanskje på tide med en oppdatering fra min kant?
Ølet ble brygget 8. des. 2012. Jeg endte med å ha i 2 chipotles etter stormgjæring på en batch på 10 liter. Jul og nyttår kom i veien for tapping, så de ble liggende i drøye 3 uker. Flaskene gjemte jeg vekk for å la de stå en stund, og jeg har fortsatt de fleste igjen. :) Åpnet en flaske i går og det er fortsatt et behagelig sting av chili og et hint av røyk. Synes dette ølet ble meget vellykket. Ganske morsomt etter hvert som man drikker ølet, for man merker ikke chilien med det første, men så plutselig slår den inn. Har servert den noen ganger uten å si noe, alltid gøy..  :)

Så min erfaring har vært positiv og jeg kommer til å bruke chipotle i øl igjen!
 
Høres veldig spennende ut, fikk lyst til å lage meg en batch av dette.
Har du lyst til å dele oppskriften din Vidarsf?
 
Trygve skrev:
Nå vet jeg ikke styrken på chipotle (scoville-indexen), men jeg prøvde meg på en chilliporter til Bjorleik for to år siden.  La da 1 stk scottish bonnet, kuttet i fire 4, opp i et 3/4 fullt Corneliusfat.  Tanken var å starte forsiktig og så øke på etterhvert.  Tok en smaksprøve etter en uke, og er rimelig sikker på om jeg hadde åpnet munnen slik at det kom oksygen til, så hadde hele driten tatt fyr.

Sendte den aldri inn.  Rimelig sikker på at de dommerne som evt var uheldige nok til å svelge en dråpe av den, ville vært dårlig kvalifiserte til jobben de neste par dagene.  Prøvde å bruke den som snegleåte, men ikke en eneste sleip jævel kom nærmere enn 4 meter!  Som erstatning for plumbo derimot, var den helt fantastisk...

Hahahah....latterkrampe!!!
 
Roger_L skrev:
Høres veldig spennende ut, fikk lyst til å lage meg en batch av dette.
Har du lyst til å dele oppskriften din Vidarsf?

Beklager sent svar, men ja, selvfølgelig deler jeg!

Jeg må informere om at dette var mitt 3. brygg, og at det var egen oppskrift. Jeg søkte rundt og prøvde å danne meg et bilde av hva som gikk igjen av ingredienser i en stout og lagde oppskriften utifra det. Anbefaler nok at oppskriften endres litt basert på egen erfaring, eller så er det sikkert noen andre her som har gode innspill.  :)

Her er oppskriften:

(ingrediensene ble kjøpt på Bryggselv så EBC er hentet fra de)

OG: 1087
FG: 1029
Til gjæring: 10L

Malt:
2000g Pale Malt (5-7 EBC)
700g Munich Malt (15 EBC)
500g Crystal Malt (120 EBC)
400g Chocolate Malt (1200 EBC)
300g Roasted Barley (1500 EBC)
300g Flaked Oats (4 EBC)
100g Flaked Wheat (3 EBC)

Humle:
30g Cascade 60 min.
30g Fuggles 60 min.
20g Fuggles 15 min.
10g Fuggles 1 min.
10g East Kent Goldings 1 min.

1 time kok.

2 hele Chipotle chilis ble lagt i dag 8.
50g demerarasukker lagt i dag 8 (i et forsøk på å senke FG)

Gjær:
Nesten en hel pakke US-05 (i bryggeloggen står det 0,9 pakke, men det ble tatt på gefühlen..)

Fra loggen kan dette muligens være av interesse:
Mesket med 15 liter med BIAB. La til totalt 4 liter for skylling. Begynte kok med ca. 12,5 liter.
FG ble litt høyere enn forventet, men jeg opplever uansett ølet som godt balansert med tanke på sødme.
Som tidligere nevnt sto brygget i overkant av 3 uker, det skal ikke være nødvendig.. :)
 
Takk for oppskriften har lagt inn en handleliste hos Bryggselv så da blir det snart brygging av denne. :)

Når vi først er inne på chipotle i øl, er det noen som har forslag til andre øltyper som gjør seg med chipotle?
 
Laget en saison med fersk jalapenos som ble ganske bra. Så chipotle funker nok bra der og.

Sent from my MI 2 using Tapatalk
 
Brygget nesten denne oppskriften  til Vidarsf (står på side 2 i tråden)
eneste forskjell var at jeg brukte lit andre humletyper.
Men uansett jeg endte på OG 1075
den har i dag stått i 14 dager og målte SG til 1020.

Lurte på om jeg skulle flaske denne i dag, eller om jeg skal la den stå enda litt til. Noen som har en formening om dette?
 
To uker er bra det, men det gjør ingenting om det står litt lenger. Jeg tenker det viktigste er at du er fornøyd med styrken av chipotlen. Det kan sikkert være lurt å ta en smak og se hvor markant den er. Hvis den er for "svak", kan den jo bare stå litt til.
Som nevnt sto min i overkant av 3 uker, men dette var ren sløvhet.. :)
 
Hehe jeg smakte på den og det var så absolutt en bra kraftig smak fra chipotlen. Mye røyk og en heftig chilismak.
Den var veldig god, og gleder meg til å få litt futt i den også.
Planen var å flaske på vanlig 1/2 liters flasker, men denne går på bjørnunger i stedet, kan nok bli for heftig med en 1/2 i glasset av denne.
Så da får jeg gjøre klart flaskene, så tappes denne i ettermiddag.

Så er det jo bare å vente litt til den er ferdig karbonert og lagret. Blir artig å smake denne når den er helt ferdig  :)
 
Da høres det ut som at chipotelen har gjort sitt. :)
Jeg flasket også denne på "bjørnunger". Både pga. liten batch og av samme grunn som du nevner. Dette er ikke noe man heller i seg en halvliter av..

Blir spennende å høre hva dommen blir når den er klar! Gøy (og litt skummelt) at noen brygger etter min oppskrift. :)
 
Da er første "offisielle" flaska åpnet av Chipotle stouten laget etter oppskriften til Vidarsf

Lot den stå å gjære i 2 uker. La oppi 2 store hele chipotle etter 1 uke. Sto 2 uker på kjøkkenet for karbonering.
Den har bare stått 1 uke i kjøleskapet, men hadde ikke tålmodighet til å vente lengre på første smaken.

Blei veldig god. Bra fylde, god røyksmak og nydelig skum :) Foreløbig litt vell kraftig og fremtredende chilismak. Håper denne roer seg bittelitt etterhvert som den for stått å lagret seg.

Kommer garantert til å lage denne flere ganger.

Så hvis du liker chili/røyksmak i en god kraftig stout så anbefaler jeg oppskriften i denne tråden  :ilike:
 
Takk for oppskriften har lagt inn en handleliste hos Bryggselv så da blir det snart brygging av denne. :)

Når vi først er inne på chipotle i øl, er det noen som har forslag til andre øltyper som gjør seg med chipotle?
Funket veldig bra med tsjekkisk dunkel (bohemian dunkel fra BYO), 200g kakaonibs og vodkaekstrakt fra 2 chipotle på 20L. Passe sterk røyk og chilismak. Men det skal sies at noen av frøene ble fjernet.
 
Hvis jeg lar 1 stk. tørka ghost chili bade i litt vodka noen dager og slenger det i gjæringskaret til en stout/porter, har jeg da gjort en megatabbe? Har en hel pose med dette, men ingenting å bruke det på :)
 
Tilbake
Topp