Belgisk klosterøl (triple trippel)

Maartens spesifisering er korrekt, glemte å nevne at det jeg skrev var hva Mr. Malty foreslo MED simple starter. Så ja, 4-5 rør uten starter er nok innafor.
 
Eg skal brygge denne i nær framtid. Har handla inn ingredienser, inkl demerarasukker. Lurer litt på kva som er best framgangsmåte på tilsetting av sukkeret, mot slutten av koking, eller å tilsette det etter starta gjæring, og i så fall kortid?
 
Tilset sukkeret på slutten av kokinga så unngår du mulig infeksjon. Eg lagde denne i fjor med 1% røykmalt, men kan ikkje seie eg merkar den.
 
Tenkte å prøve meg på en slik en :

4.5kg pilsnermalt (86.5%)
0.6kg sukker (11.5%)
0.1kg crystal 20 (1.9%)

Meske i 90 min på 64C.
Koke i 90 min.

Det store spørsmålet mitt er egentlig, har teniybå bruke wlp400 til denne. Hvordan går jeg frem for å få en grei smak på denne? Starte på 18, la den gå opptil 22-25 og ligge der?

Takker!
 
Satser på at det ordner seg, var det jeg hadde for hånd, er i allefslm fra riktig land! :) Overpitchet litt og har økt temp sakte, så får jeg krysse fingrene for god utgjæring :)
 
Hei
Brygget meg en batch med trippel 2 januar i år. Ble muligens litt surr med mengde gjær og temperatur. Uansett, ølet er ikke dårlig det, men jeg har en anelse om at det smaker litt "banan" / sødme, og at jeg får litt halsbrann. Ide om hva dette kan være symptomer på?
 
Fikk vel og en anelse banansmak i min trippel for ett år siden, ble så sterkt (11,2%) så det blir neppe brygga igjen.  Halsbrann, vel da har du sannsynligvis spist for mye stekt mat :) slikt kommer ikke av øl...
 
Skal brygge Belgisk trippel fra olbrygging nå, men det står i oppskriften at det skal tilsettes 1,5 kilo sukker. Menes det da vanlig hvitt sukker? Eller spraymalt?
 
Hei

Skal brygge denne nå, men det står i oppskriften at det skal tilsettes 1,5 kilo sukker. Menes det da vanlig hvitt sukker? Eller spraymalt?

Som Miguel sier vanlig sukker. Det er et poeng at det skal være sukker og ikke malt. Malt har en del ugjærbare sukkerarter som vil gi deg alt for høy FG dersom du erstatter sukkermengden med malt. Sukkeret gjør at ølet gjærer bedre ut og du får det belgierne kaller et "digestable" les lettdrikkelig øl. Det er det som gjør belgiske ølsorter så farlige. Lett å drikke + høy alkoholprosent. Men gode det er de.

mvh
Bårdd
 
Tenkte å prøve å brygge en tripel i jula, og har etter å ha lest litt rundt omkring kommet på følgende oppskrift

batchvolum 20 liter
est OG: 1.076
est. ABV: 9,2%
IBU: 30
Color 11.5 ebc

5,5kg pilsnermalt
0,2kg caramunich malt
750g sukker

mesking:
50c 20min
65c 30min
70c 30min
77c 10 min

kok 90 minutter

25g hallertauer mittelfruh(2,80%) 60m
25g premiant(5,69%) 60m
9g hallertauer mittelfruh(2,80%) 30m
9g premiant(5,69%) 30m

0.5 tablett whirlfloc
0.5ts gjærnæring

Gjær: WLP500 Trappist ale

Jeg lurte på om jeg kunne få noen tilbakemeldinger her? Spesielt på meskestegene mine, her har jeg mye å lære =)
 
Hei.

Jeg forsøker meg på å lage/tilpasse en oppskrift på belgisk tripel, kan noen se noen åpenbare feil i valgene her, både med tanke på mengde og råvarer?
Målet er å brygge 25L (ca) i en BB30.

6500g pilsnermalt (4 EBC)
130g aromamalt (150 EBC)
-
1000g demererasukker
-
60g East Kent Goldings (pellets, 6% alfa), i 60 minutter
10g Saaz (pellets, 3.6% alfa), i 10 minutter
-
WLP530 Abbey Ale

Mesking: 90 minutter på 65 grader.
Koking: 90 minutter.

For meg ser dette ut til å kunne se slik ut:
OG = 1.079, 30.5 IBU, 11.9 EBC, og opp mot 9.6% ABV.
 
Jeg ville gått ned på 63-64 grader, om å gjøre å få så høy utgjæring som mulig. Du bør ned på 1,007-08 for å bli lettdrikkelig nok. Husk blow out tube, denne gjæren lager skum:eek:. Start gjæringen på 18-20 grader og stig til rundt 22-24 etter noen dager. Tilsett nok oksygen.
Har ikke brukt den til trippel, men til leffe blond clone:).
 
Jeg syns det er godt med litt hvetemalt og havregryn i, i tillegg til pilsnermalten. BJCP ønsker FG mellom 1.008 og 1.014, så det går veldig ok med litt mer restsødme.
 
Ser ingen åpenbare feil her. Jeg ville kanskje brukt noe lysere enn 150. f.eks Cara blonde. Som sukker til trippel bruker jeg enkelt og greit farin. Som andreas_mb påpeker er det godt med litt hvetemalt i trippel. Jeg har etterhvert lagt meg noe lavere på bitterhet 20-25.(har brukt mye Styrian Golding) Jeg foretrekker meget høy grad av utgjæring. Stegmesker fra 60 til 70 grader på 2timer. Sparer caramalten til siste 30min for skumfasthet. Det er et spørsmål om preferanse. Ser som sagt ingen åpenbare feil med oppskriften din.
 
Jeg ville lagt meg på minst 40 IBU, ala Westmalle. Jeg tilsetter sukkeret 4-5 dager ut i gjæringen. Mesk lavt som @Brede skriver. Bruk like gjerne Farin som Demerasukker.
 
Tilbake
Topp