Skum aka Head

Duckboot

Norbrygg-medlem
Jeg har stort sett god kontroll på karboneringen, men skummet er det litt verre med.
Det trekker seg veldig fort tilbake. Høyden er litt lav også.
Er det noen triks som noen kan dele med meg i forhold til å få et «bedre» skum?

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 
Den største killeren er fuselalkoholer. God kontroll på gjæringen, særlig på temperatur i så måte, er viktig. Helt rene glass er også viktig.
 
Gahr skrev:
Den største killeren er fuselalkoholer. God kontroll på gjæringen, særlig på temperatur i så måte, er viktig. Helt rene glass er også viktig.
Aha.
Rene glass har jeg kontroll på.
Kan du utdype litt om fuselalkoholer?

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 
Høy gjøringstemp, særlig i starten av gjæringen gir økt produksjon av fuselalkoholer.

Det skal normalt ikke være nødvendig med noen "triks" for å få bedre skum på ølet. Hvis man har problemer i så måte, er det som oftest et eller annet i prosessen eller et eller annet sted hvor ølet kommer i kontakt med fett eller skit.
 
Har 1 bod der det ligger på 12 grader, 1 bod som ligger på 17.  Og 1 som ligger på 20. Til nå har jeg kun gjæret i den på 20. Kanskje kjøre på med gjæring i den på 17 først, og så flytte over til den på 20 etter 1 uke kanskje?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Hvis det er 20 °C i lufta i boden din, kan det godt være 24-25 °C i ølet mens det verste av aktiviteten står på under stormgjæringen.
 
Akkurat. Da gir det vel seg selv. Boden med 17 grader er stedet for første uken.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Spørst litt på øltype, men jeg hadde tatt dunken med på tur
Første halve døgnet i 17 graderen til stormgjæring akkurat starter. Så 4 døgn i 12 graderen. Så et par i 17 graderen. Videre til 20. God trim å greier.

--
 
Jeg hadde kjøpt en ekstern termostat og en varmekilde (sengeteppe, varmekabel e.l) og gjæret i den kaldeste boden.
 
Synest du det vert for mykje trim kan du gjæra i fryseboks/kjøleskap styrt av ekstern termostat (st-1000). Nyttig å ha dersom du skal brygga lagerøl om sommaren.
 
Tror nok at temperaturene du gir i virkeligheten vil variere mer enn du håper  ;)

Som flere sier, sikt på å holde jevn temperatur på brygget. Noen velger å øke temp på en ale fra 18/19 til 19/20 mot slutten, min erfaring er å la det stå stabilt og heller legge på 5-7 dager gjæring. Ditt valg  ;D
 
Jeg er glad i trim, så jeg tror det blir litt bæring da - 25L (Som er maksbatchen jeg bruker brygge) er jo greit å håndtere.

Forresten - Jeg slo av en server som sto inne i den boden som var 20 grader i - Da la tempen seg ned på et sted i mellom 17 og 18.
 
Tilbake
Topp