Diacetyl - us-05 - i behov av råd

Jeg har benyttet us-05 ved tre av mine 8 brygg. En pale ale, en cream ale og nå sist en IPA. I alle 3 opplever jeg en usmak som jeg ikke har kjent i mine tidligere brygg. En ølglad bekjent av meg som også brygger mente det var smørsmak og derfor kan det derfor være diacetyl som er synderen.

I pale alen var gjæringstempen på 18-20 gjennom hele prosessen. (kjellerstue)

I cream alen var den på 20-21(Gjæringsskap)

På IPA'en var den på 18. (Gjæringsskap)

Hva gjør jeg muligens feil. Denne smørsmaken er ikke noe å trakte etter...
 
Og jeg brygger 25 liter om gangen, benyttet en pakke us-05 på hver av brygga. Lufter vørter med splasking ned i dunken, samt benytter Mørtelblander og pisker vørteren i 3-4 minutter
 
Jeg har brukt US-05 på mine to første brygg, uten å få en "smørsmak". Jeg er langt i fra noen ekspert, og her kan sikkert andre svare mye bedre, men kan det være at du har brukt for lite gjær?

Ser på mr. malty at til 25 liter, og en OG på 1,050 trenger du 1,2 pakker. Ved en OG på 1,065 trengs 1,5 pakker gjær. Dersom du ikke har rehydrert så tror jeg også noen av gjærcellene dør om man kjørerer gjæren rett i vørteren.

Men som sagt, her kan sikkert andre bidra mer :)

EDIT: Velger du "Hybrid", som jeg fikk anbefalt når jeg skulle beregne tørrgjær, så øker det til henholdsvis 1,6 og 2 pakker ved nevnte OG.
 
Tenker også at det kan være gjæren. God dato på den? Rehydrert den? Oppbevart den riktig? Hatt i nok gjær?
 
Marius K. skrev:
Jeg har brukt US-05 på mine to første brygg, uten å få en "smørsmak". Jeg er langt i fra noen ekspert, og her kan sikkert andre svare mye bedre, men kan det være at du har brukt for lite gjær?

Ser på mr. malty at til 25 liter, og en OG på 1,050 trenger du 1,2 pakker. Ved en OG på 1,065 trengs 1,5 pakker gjær. Dersom du ikke har rehydrert så tror jeg også noen av gjærcellene dør om man kjørerer gjæren rett i vørteren.

Men som sagt, her kan sikkert andre bidra mer :)

EDIT: Velger du "Hybrid", som jeg fikk anbefalt når jeg skulle beregne tørrgjær, så øker det til henholdsvis 1,6 og 2 pakker ved nevnte OG.

Jeg rehydrerte den før pitching... Men dannes der mer diacetyl når det er for få gjærceller? Som følge av de må jobbe mye mer og blir slitne stakkere?
 
Palmer skriver også følgende i How to brew som "triks" til å redusere Diacetyl:

- Use a higher pitching rate to limit the amount of total cell growth
- Don't pitch warmer than fermentation temperature
- Don't overoxygenate, and minimize oxygen exposure after fermentation starts
 
uThaug skrev:
Marius K. skrev:
Jeg har brukt US-05 på mine to første brygg, uten å få en "smørsmak". Jeg er langt i fra noen ekspert, og her kan sikkert andre svare mye bedre, men kan det være at du har brukt for lite gjær?

Ser på mr. malty at til 25 liter, og en OG på 1,050 trenger du 1,2 pakker. Ved en OG på 1,065 trengs 1,5 pakker gjær. Dersom du ikke har rehydrert så tror jeg også noen av gjærcellene dør om man kjørerer gjæren rett i vørteren.

Men som sagt, her kan sikkert andre bidra mer :)

EDIT: Velger du "Hybrid", som jeg fikk anbefalt når jeg skulle beregne tørrgjær, så øker det til henholdsvis 1,6 og 2 pakker ved nevnte OG.

Jeg rehydrerte den før pitching... Men dannes der mer diacetyl når det er for få gjærceller? Som følge av de må jobbe mye mer og blir slitne stakkere?

Ser ut til at det kan være problemet, ja... Har forstått det slik at det er betraktelig bedre å pitche litt for mye gjær, enn litt for lite. Når jeg gjæret 18 liter sist pitchet jeg nesten halvannen pakke tørrgjær. Mulig det var litt i overkant, men fikk ingen usmak på øllet.
 
Marius K. skrev:
Palmer skriver også følgende i How to brew som "triks" til å redusere Diacetyl:

- Use a higher pitching rate to limit the amount of total cell growth
- Don't pitch warmer than fermentation temperature
- Don't overoxygenate, and minimize oxygen exposure after fermentation starts

1. Her har jeg muligens gått i baret da jeg ikke sjekket mr. Malty og trodde en pakke var nok.
2. Jeg har nok pitchet på 20-25 en plass, og rehydrert gjæren på 27
3. Her har jeg ikke gjort noen "feil"
 
uThaug skrev:
Marius K. skrev:
Palmer skriver også følgende i How to brew som "triks" til å redusere Diacetyl:

- Use a higher pitching rate to limit the amount of total cell growth
- Don't pitch warmer than fermentation temperature
- Don't overoxygenate, and minimize oxygen exposure after fermentation starts

1. Her har jeg muligens gått i baret da jeg ikke sjekket mr. Malty og trodde en pakke var nok.
2. Jeg har nok pitchet på 20-25 en plass, og rehydrert gjæren på 27
3. Her har jeg ikke gjort noen "feil"

Da har du nok svaret på de to første punktene..

Har lest at man bør kjøle ned vørteren noen grader under gjæringstemp. Så bør gjæren holde samme, eller lavere, temperatur enn vørteren. Da vil den jobbe seg raskt opp til gjæringstemperatur, og den vil ikke lage noen uønskede bismaker i prosessen, som den kan gjøre om man pitcher på for høy temperatur.
 
Kan være en bakteriell infeksjon. Enkelte bakterietyper gir skyhøye verdier av diacetyl.
I utgangspunktet er jeg skeptisk til mørtelblandermetoden, men så lenge du ellers har gode vaske og desinfeksjonsrutiner ville du vært maksimalt uheldig med 3 infiserte batcher..
 
Erlendso skrev:
Kan være en bakteriell infeksjon. Enkelte bakterietyper gir skyhøye verdier av diacetyl.
I utgangspunktet er jeg skeptisk til mørtelblandermetoden, men så lenge du ellers har gode vaske og desinfeksjonsrutiner ville du vært maksimalt uheldig med 3 infiserte batcher..

Jeg personlig har liten tro på infiserte batcher. Er nøye med hygiene og har benyttet Mørtelblander på de andre batchene også.
 
uThaug skrev:
Erlendso skrev:
Kan være en bakteriell infeksjon. Enkelte bakterietyper gir skyhøye verdier av diacetyl.
I utgangspunktet er jeg skeptisk til mørtelblandermetoden, men så lenge du ellers har gode vaske og desinfeksjonsrutiner ville du vært maksimalt uheldig med 3 infiserte batcher..

Jeg personlig har liten tro på infiserte batcher. Er nøye med hygiene og har benyttet Mørtelblander på de andre batchene også.

Det sier alle hjemmebryggere :) Infeksjoner skjer likevel, i større eller mindre grad. Og kildene er ikke alltid lett å oppdage. Påstår ikke bastant at dette er en infeksjon, men er det virkelig kraftig diacetyl det er snakk om bør man ikke utelukke infeksjon. 
I mitt siste infeksjons-tilfelle for ca. 6 måneder siden mistenker jeg gammelt oppripet plastkar som faktisk var vasket med kaustisk soda og deretter desinfisert med StarSan. Men tror problemet var at gjæringskaret ikke var 100% rengjort før jeg stuet det vekk forrige gang og mikrobiologien fikk tak inne i sprekker/riper i plasten.

Ellers, uten å anbefale gjæringskar av tre, synes jeg denne artikkelen var interessant mtp mikrobiologisk aktivitet i plast.. http://www.an.no/nyheter/article7211763.ece
 
Har svært god erfaring med us-05 gjæren. Soleklar favoritt/allround gjær. Også med en pakke på 25 liter batch(OG opp til 1.052). Rehydrerer og rister inn luft i vørteren.
Tipper det er noe i systemet ditt som lager krøll. Kokekar, sleiver, oppvaskbørste, gjæringsbøtte, etc.
Måler du gjæringstemp på selve bøtta eller i rommet? Bommet selv stygt på julealen min: 20 grader i rommet og over 25 når jeg festet sensoren på bøtta.
 
Erlendso skrev:
uThaug skrev:
Erlendso skrev:
Kan være en bakteriell infeksjon. Enkelte bakterietyper gir skyhøye verdier av diacetyl.
I utgangspunktet er jeg skeptisk til mørtelblandermetoden, men så lenge du ellers har gode vaske og desinfeksjonsrutiner ville du vært maksimalt uheldig med 3 infiserte batcher..

Jeg personlig har liten tro på infiserte batcher. Er nøye med hygiene og har benyttet Mørtelblander på de andre batchene også.

Det sier alle hjemmebryggere :) Infeksjoner skjer likevel, i større eller mindre grad. Og kildene er ikke alltid lett å oppdage. Påstår ikke bastant at dette er en infeksjon, men er det virkelig kraftig diacetyl det er snakk om bør man ikke utelukke infeksjon. 
I mitt siste infeksjons-tilfelle for ca. 6 måneder siden mistenker jeg gammelt oppripet plastkar som faktisk var vasket med kaustisk soda og deretter desinfisert med StarSan. Men tror problemet var at gjæringskaret ikke var 100% rengjort før jeg stuet det vekk forrige gang og mikrobiologien fikk tak inne i sprekker/riper i plasten.

Ellers, uten å anbefale gjæringskar av tre, synes jeg denne artikkelen var interessant mtp mikrobiologisk aktivitet i plast.. http://www.an.no/nyheter/article7211763.ece

Jeg kan nok som alle andre få infiserte batcher, men det er rart det tilfeldigvis skulle være brygg nr 5, 7 og 8 med us-05 og ingen av dem andre som ble infisert...
 
Jan F. skrev:
Har svært god erfaring med us-05 gjæren. Soleklar favoritt/allround gjær. Også med en pakke på 25 liter batch(OG opp til 1.052). Rehydrerer og rister inn luft i vørteren.
Tipper det er noe i systemet ditt som lager krøll. Kokekar, sleiver, oppvaskbørste, gjæringsbøtte, etc.
Måler du gjæringstemp på selve bøtta eller i rommet? Bommet selv stygt på julealen min: 20 grader i rommet og over 25 når jeg festet sensoren på bøtta.

Jeg måler med Probe isolert fast på utsiden av karet. Gjæringsbøtte, kar, sleiv etc benyttes på alle batcher og har ikke gitt usmak på noen av dem.
 
Normalt produserer California-gjær (WY1056/WLP001/US-05) lite diacetyl. Er du sikker på at det faktisk ER diacetyl som er synderen?
 
Tilbake
Topp