Cider, gæringsprosess?

Som ein avveksling har eg satt ein cider basert på standard eplejuice. OG 1.050
Brukte Saflager S-23 sidan eg hadde endel til overs, og gjærer no på 12 grader i skapet.


Alt eg har lest om ciderbrygging tilseier at eg bør stoppe gjæringa når den "smaker passe" (1.005 - 1.010 ish)fordi den ellers vil bli svært tørr.. (under 1.. )

MEN, eg har jo lært at gjæren vanligvis skal "rydde opp" etter seg, og derfor pleier eg å la ein lagergjæra øl stå i minst 3 veker før tapping, kanskje 4.

Dersom eg stopper gjæren, så er det vel ingen vits å la den stå lenger?
 
De ciderene jeg har satt tidligere har vært etter anbefalinger fra britiske og irske cidermakere på 2-3 måneder i primærgjæring, 3-6 måneder i sekundærgjæring og så lenge du orker å vente på flasker.

Hvis du bruker vanlig juice kan du i prinsippet drikke varene etter 2-4 uker, men jeg anbefaler deg å se på ciderlaging som vin og ikke øl; tålmodighet med andre ord. Du vil så absplutt ikke bli skuffet!
 
Du lar cideren gå helt ned.
Den er god som den er men du kan tilsette kunstig sukker ala sukrose for å få litt sødme.
Prøv deg også frem med litt tøtthumling.
25-30 gram citra på 19l fat blir knallgodt.
 
Pleier du å karbonere etter fasking?I så fall med hvor mye tilsatt sukker? På kontinentet drikker man cidre eller epplevin, som er svært tørr men inneholder alltid litt kullsyre.Er den for tørr,så blander man den med en liten skvett søt sitronbrus når man har den i glasset...
 
tobkal skrev:
Pleier du å karbonere etter fasking?I så fall med hvor mye tilsatt sukker? På kontinentet drikker man cidre eller epplevin, som er svært tørr men inneholder alltid litt kullsyre.Er den for tørr,så blander man den med en liten skvett søt sitronbrus når man har den i glasset...

Smaken er som baken.
Men spør du meg er cideren mye bedre med kullsyre.
Jeg tvangskarbonerer på korneliusfat.
Der jeg normalt kjører på med 0.7 bar på øl må jeg opp på ca 1.2 bar for å få cideren passe
 
Jeg pleier å stoppe på ca 1020. Tilsetter da gjærstopp (fra europris) samtidig som jeg tapper til fat. Karbonerer kunstig. Klarner i løpet av 1-4 uker.
Frua synes 1020 blir akkurat passe sødme.
Tilsetter ved start ca 1-2 kg ekstra sukker (på en 20 liters batch med billigste eplejuice). Tilsett gjerne frukt etter smak. Ca 2-3kg frukt i en meskepose pleier å bli bra.
 
Tilbake
Topp