Smøring av pakninger

Har eit spørsmål angåande smøring av pakninger på cornelius fata. Kan ein smøre pakningane/O-ringane med vaselin(gul boks i matbutikker) eller må det være kvit syrefast vaselin? kan ein eventuelt bruke olivenolje, rapsolje etc?  :)
 
Jeg fikk beskjed om å bruke matolje. Har ikke ettersmurt selv ennå, men det virker fornuftig.

/Pål
 
Jeg brukte vanlig (gul) vaselin tidligere uten problemer.
Nå bruker jeg smøremiddel for o-ringer og pakninger som selges i brygge-butikker.

Kan matolje muligens avgi smak?
Kanskje ikke i så små volumer som brukes på en pakning, men hvis jeg skulle brukt mat-olje, hadde jeg for sikkerhets skyld valgt en som ikke avgir sterk smak, f.eks. solsikkeolje, olivenolje avgir endel smak....
 
Takker for svar :)

Har hatt planer om å kjøpe smøresmiddel som er beregna på fat :p men det har gått i gløymeboka dei gangane ej har bestilt div. Hadde planer om å tappe over på fat idag,men tenkte selfølgelig ikkje på smøremiddel :p Men tappa over på fatet alikavell for pakningane virka fleksible nokk, og det virka iallefall tett ut etter ej satte trykk på fatet:)
 
Noen sier det ene og noen sier det andre.. Vil jo ikke smøre med noe som ødelegger skummet til øllet, setter smak eller ødelegger gummipakningene. Har ikke funnet noe klart svar enda. Noen som vet?
 
http://shop.lundteknik.dk/product_info.php?cPath=716&products_id=12934
050_052.jpg
 
Jeg er nybegynner på fat, og har foreløpig ikke fylt fatet som står og venter på at neste batch skal bli ferdiggjæret, men jeg kan ikke se at noen av pakningene egentlig har noen kontaktflate mot ølet - av betydning?
Gummi skal smøres med Silikon, har jeg lært, men holder det seg mykt med matolje så ville jeg brukt det. om pakningen blir tørr, så kjøper jeg ny.
 
Tilbake
Topp