Kjøling av øl etter 14 dagers gjæring

Jeg har lest litt her og der og jeg er fremdeles litt usikker på hva jeg "bør" og "skal" gjøre for å få mest mulig klar øl.

Jeg har gjort følgende: ølen står i ca 14 dager på ett og samme kar i gjæringsskapet. Etter 14 dager kjører jeg skapet på 0-4 grader og lar karet stå i 2 dager på denne tempen(dette for å få klarere øl). Kan denne praksisen medføre noen uheldige konsekvenser for det ferdige ølet?

Etter 2 dager på 0-4 grader stikker jeg om til kar med sukkerlake i, før jeg da flasker ølen. Ølen settes da på badgulvet i 2 uker før det settes kaldt.
 
Eneste faren med dette, slik jeg har forstått, er at du kan få for lite gjær over i flaskene til at du kan karbonere naturlig.

Jeg har dog aldri hatt problemer med dette, jeg coldcrasher som regel ca 36-48 timer på 5c.

Dersom du får til en fin karbonering er det altså ingenting å bekymre seg over, dersom ikke kan du tilsette litt ekstra gjær i flaskene før korking.
 
Du bør ikke kjøle ned brått for i verste fall kan gjæren utskille estere av tempsjokk som den ellers ville holdt på.

Noen gjærtyper trenger lengre tid enn to dager kaldt, dette gjelder lavflokkulerende gjær.

Selv har jeg begynt å kjøle ned over ca to dager, når ønsket temp er nådd hiver jeg oppi litt gelatin og lar det stå to dager til.



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hei!


Ved bruk av protafloc/wirlfoc siste 15 min av kokingen. blir ølet klarere,før gjæringen og i flaskene.Er iallefall min erfaring. Anbefaler å prøve.
Jeg kjøler ikke ølet før flasking. Bare flasker rett fra rom temp- Lar det karbonere 1-2 uker ved romtemp. Så setter jeg flaskene kaldt.
Da er ølet som regel helt klart.

http://www.bryggselv.no/products/whirlfloc-100g40stk
Kenneth
 
Jeg har hørt (fra en kammerat som har en bok om gjær) at øl som skal lagres flere år (f. Eks belgere og imperial Stout) ikke bør cold crashes. Jeg er ikke sikker på hvorfor, men lurer på om det hadde å gjøre med produktets holdbarhet

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Min siste batch var en American IPA (Gahr) med WLP008. Etter 14 dager var den utgjæret men hadde et solid lokk av gjær jeg nødig ville ha i heverten. Jeg satte bøtta på kjølerommet noen dager, og da datt lokket til bunn. Når jeg da bærer bøtta tilbake til bryggerommet for flasking, virvler det alltid litt opp under flyttingen. Derfor lar jeg den stå litt for å roe seg før jeg stikker om.
 
Tilbake
Topp