VVB som meske / kokekar

Har skaffet meg 3 stk VarmtVannsBeredere som eg har strippet og kappet opp.
Men testet med en magnet, og alle kjelene er magnetiske.

Eg trudde VVB var rustfrie, men da skal dem vel ikkje være magnetiske?

Noen som vet om eg kan bruke dem til brygging?

Takk :)
 
Forskjell på rustfritt og syrefast. Rustfritt er svakt magnetisk, syrefast ikke.:)
 
frodehf skrev:
Åja, skjønner :) Går det greit å bruke "rustfritt" som ikkje er syrefast til ølbrygging?



Det går helt fint. Det er litt forskjellige nivåer for korrosjonsbeskyttelse. Men, til vårt bruk holder vvb stålet i massevis.

Men, en ting jeg alltid har lurt på, er at flere "nøytraliserer" stålet med saltsyre der det har vært kappet, slipt eller sveiset.

Antar dette er for å bygge opp et beskyttende lag på stålet, men vet ikke hva ulempene er ved å ikke gjøre det.

Kanskje noen kunne gi en enkel forklaring på årsak og metode for dette?
 
SindreW skrev:
Det går helt fint. Det er litt forskjellige nivåer for korrosjonsbeskyttelse. Men, til vårt bruk holder vvb stålet i massevis.
Men, en ting jeg alltid har lurt på, er at flere "nøytraliserer" stålet med saltsyre der det har vært kappet, slipt eller sveiset.
Antar dette er for å bygge opp et beskyttende lag på stålet, men vet ikke hva ulempene er ved å ikke gjøre det.
Kanskje noen kunne gi en enkel forklaring på årsak og metode for dette?

Saltsyre tærer  på rustfritt stål, så er vel for å vaske vekk partikler/rust slik "grobunnen" for videre korrodering forsvinner, slik jeg har forstått det.
 
Ulempen er vel rust, evt metallsmak. Husker tidligere diskusjoner her på forumet om hvorfor man bør la stålet hvile et par døgn før man introduserer det for ølet. Feks dersom man ønsker å kappe stigerøret i corneliusfatet..
 
Tilbake
Topp