Speidel's Braumeister

Dag skrev:
Helt enig, men det var ikke uklart øl som var spørsmålet, men uklar vørter etter mesking. Noen hevder uklar vørter er en dårlig ting, andre en bra ting. Ingen kan så langt si noe sikkert om det ene eller det andre, og sånn går nu dagan!

I Wolfgang Kunze, Brewing and Malting Technology (kapittel 3 "lautering", så vidt jeg husker) står det at den første vørteren alltid pumpes tilbake til den er klar før den tappes av til kokekjel. Jeg har ikke boken foran meg nå, men det har sikkert noe med proteiner, polyfenoler osv. å gjøre.

Folk må få gjøre slik som de vil med hjemmebryggingen. I den ene enden har vi de som jobber konstant med forbedringer i utstyret, prosessen, råvarene og oppskriftene og trives med det. I andre enden har vi de som mesker uten termometer og gjærer i badekaret, og visst blir det øl av slikt også :)

Og husk, mange detaljer er vanskelige å måle. Hvor stabilt ølet holder over lang tid for eksempel. Eller små nyanser i smak eller aroma som man ikke direkte kan sette ord på, men som påvirker oppfatningen av ølet. Oksidasjon, for eksempel, kommer ikke shabæm, rett i ølet, plutselig, smaker våt papp på dagen, det påvirker ølet lenge før det.

Whatever floats your boat, med andre ord :brygging:
 
Takk for alle innspill, svært nyttig med slike små akkederinger for å renske hodet for mentale virus og innfall! Jeg har nå sett lyset ( i hvert fall lys nok) og styrer unna Speidel i denne omgang. Holder meg til mitt forholdsvis nette bryggeri og sparer sånn sett masse penger. Høy WAF har det også!  :biersmile:
 
Heisan. Jeg fikk min Speidel 20L på Lørdag og brygget mitt første øl allerede dagen etter. Som førstegangsbrygger må jeg si at prosessen gikk veldig greit hvilket også var grunnen til innkjøp av en så vidt dyr maskin. Så nå står det 22,5L Halvor IBA og putrer liflig på loftet (gjæringsskap er under planlegging).

HIBA-settet fra Bryggselv inneholder 6.2 kg malt og jeg valgte derfor å meske med 27 L i kjelen og skylle med 7.5 L. OG endte på 1.068 hvilket jeg er godt fornøyd med. Nå har jeg bestilt ny sending og planlegger å brygge et London Porter øl til helgen. Dette er moro gitt  :beershove:
 
Jonna, du fikk greit plass til 6,2 kg malt i 20 literen?! Ikke dårlig.

(Jeg har, som deg, nettopp brygget mitt første brygg på Speider 20. Men i motsetning til deg våget jeg ikke gå så høyt over "anbefalt" kapasitet og endte på 5,5 kg og 25 liter.)
 
I følge Ola på Petit skulle det gå bra. Dette var et sett fra Bryggselv, så jeg måtte bare la det stå til. I følge oppskriften skulle jeg sitte med 25 L i gjæringskaret, men jeg fikk bare 22,5 L. Nå slo jeg ut i alle fall 2 L sammen med trub og humlerester så om dette skal medregnes var effektiviteten ikke så aller verst. Jeg brygget en London Porter i helgen og da nøyde jeg meg med ca. 5,5 kg.
 
Ang. mengden fra Bryggselv-settene: De er beregnet utifra at du skal sitte igjen med 25 liter vørter i gryta etter koking, ikke i gjæringskaret.
 
En god teknikk for å presse maltrøret på mengde malt er å vente med krystallmalten til etter første eller andre meskesteg og bare la den få være med fra og med 72 eller 78 grader steget. De er stivelsen konvertert og temperaturen gir så høy viskositet at det ikke er noe problem for sirkulasjonen. Effektiviteten på krystallmalten vil ikke endres da denne alt er konvertert. Noen påstår at man også får en rundere smak med denne teknikken, uten at jeg går god for det.

mvh

Bårdd
 
Krystallmalten er ikke helt konvertert, om vi skal tro Jamil. Uansett blir det fort mer plass i maltrøret når mesken først er skikkelig i gang.
 
Kjetil S skrev:
Krystallmalten er ikke helt konvertert, om vi skal tro Jamil. Uansett blir det fort mer plass i maltrøret når mesken først er skikkelig i gang.

Krystallmalt bør vel være helt konvertert, men ikke nødvendigvis karamellmalt? Eller husker jeg feil kanskje?
 
Bjarte H skrev:
Krystallmalt bør vel være helt konvertert, men ikke nødvendigvis karamellmalt? Eller husker jeg feil kanskje?

Jeg tror du husker feil, for det er to navn på samme produkt.

Men konvertering av karamellmalt (uansett navn) bør uansett gå rimelig kjapt, og det høres sannsynlig ut at det kan vente til et stykke uti meskinga.
 
Så vidt jeg vet er caramellmalt brukt på kontinentet mens crystal er brukt i England og USA. Kanskje jeg tar feil.

Uansett tror jeg dette ikke er ett reelt problem. Eventuelt ukonvertert stivelse er så lite at det ikke spiller noen rolle i denne sammenhengen. Trekking av crystallmalt er så etablert og beskrevet at dette kan man trygt gjøre uten å tape nevneverdig med effekt.

mvh

Bårdd
 
gustavf skrev:
Bjarte H skrev:
Krystallmalt bør vel være helt konvertert, men ikke nødvendigvis karamellmalt? Eller husker jeg feil kanskje?

Jeg tror du husker feil, for det er to navn på samme produkt.

Men konvertering av karamellmalt (uansett navn) bør uansett gå rimelig kjapt, og det høres sannsynlig ut at det kan vente til et stykke uti meskinga.

Krystallmalt er karamellmalt men karamellmalt er ikke nødvendigvis krystallmalt. Det er ganske godt beskrevet i novemberutgaven av BYO 2013, som forøvrig var en interessant utgave :)
 
Vurderer å kjøpe speidel 20 etter et bomskudd med en brewster som er svært upålitelig. Ser at maltmengden er begrenset, men at det er mulig å dobbelmeske for å lage øl med høy OG. Er det også mulig å redusere vannmengden under mesking for å få høy OG (Men at man da får en mindre batch)?
 
KimM skrev:
Vurderer å kjøpe speidel 20 etter et bomskudd med en brewster som er svært upålitelig. Ser at maltmengden er begrenset, men at det er mulig å dobbelmeske for å lage øl med høy OG. Er det også mulig å redusere vannmengden under mesking for å få høy OG (Men at man da får en mindre batch)?

Begge deler er mulig. Men det skal også sies at 50-literen ser ut til å ha bedre og mer pålitelig effektivitet enn 20-literen.
 
Erlendso skrev:
KimM skrev:
Vurderer å kjøpe speidel 20 etter et bomskudd med en brewster som er svært upålitelig. Ser at maltmengden er begrenset, men at det er mulig å dobbelmeske for å lage øl med høy OG. Er det også mulig å redusere vannmengden under mesking for å få høy OG (Men at man da får en mindre batch)?

Begge deler er mulig. Men det skal også sies at 50-literen ser ut til å ha bedre og mer pålitelig effektivitet enn 20-literen.

Hver gang jeg løfter ut maltrøret på min 20 liter er jeg glad jeg ikke har 50 literen.
Og jada, noen løser det med krok i taket og talje.
Jeg brygger på kjøkkenet og vil ikke ha en krok i taket der.
 
Har en Speidel 20 L og lagde nettopp en Saison på 9,9. Valgte da å meske med 25 liter vann, skylte kun med vørter og kokte deretter ned til ca 15 liter vørter etter 90 minutter. Ingen problem å lage sterk øl med Speidel 20, man får bare ikke like mye av det.. Til gjengjeld får man gleden av å brygge oftere, noe man ikke skal undervurdere. Ligger for øvrig jevnt på 70 % effektivitet, med noen helt uforklarelige topper inimellom.
 
Tilbake
Topp