Single Vessel (speidel) vs Multi vessel (RIMS, HERMS)

Har selv brygget på ein Speidel 50L i 2år, ønsker nå å utvide å bygge mitt eget bryggesystem.

For meg så ser det ut til å være mer komplisert og meir å vaske ved å ha flere kar, men det må da være en grunn til at erfarene bryggere bygger på denne måten..
Har søkt rundt men har enda ikkje funnet det, kan noen forklare det enkelt for en "nybegynner" som meg? :)
 
Hei!
Det er vel flere årsaker til dette. Hvordan har du tenkt å få kanskje 20-25 kilo mesk ut av karet? I en pose eller et stort rør som må løftes ut? Det er rett og slett upraktisk. I et system med separate kjeler kan du kjøre flere prosesser samtidig, med varming av skyllevann og oppstart med varming av vørter før skyllingen er ferdig.
 
Jeg brygger på en Speidel 50 liter + Blichmann 20 gallon +march pumpe og autosparge.
I blichmann kjelen får jeg fint plass til 25 kg malt. Der jeg før dobbel og trippelmesket kan jeg nå kjøre alt i en omgang.
Mindre søl og lettere å jobbe med. Hatet malt-løsningen til speidel for 50 literen.

Det er et kar til, men jeg har dedikert plass så hvorfor ikke.
 
Svein Erik skrev:
Hei!
Det er vel flere årsaker til dette. Hvordan har du tenkt å få kanskje 20-25 kilo mesk ut av karet? I en pose eller et stort rør som må løftes ut? Det er rett og slett upraktisk. I et system med separate kjeler kan du kjøre flere prosesser samtidig, med varming av skyllevann og oppstart med varming av vørter før skyllingen er ferdig.

Åja, så det er pga malten en har flere tanker.

Hvordan skyller man mesken når en har flere tanker? Tømmer en bare mesketanken og deretter tilfører vann i toppen av mesken?
 
Drechsler skrev:
Jeg brygger på en Speidel 50 liter + Blichmann 20 gallon +march pumpe og autosparge.
I blichmann kjelen får jeg fint plass til 25 kg malt. Der jeg før dobbel og trippelmesket kan jeg nå kjøre alt i en omgang.
Mindre søl og lettere å jobbe med. Hatet malt-løsningen til speidel for 50 literen.

Det er et kar til, men jeg har dedikert plass så hvorfor ikke.

Ingen dum idè, kjenner at en speidelen blir raskt tungvind vist en skal ha høy OG vørter. Bruker du bare speidelen til koking da?
 
Skylling gjøres ved å sprinkle skyllevannet fra vanntanken over mesken, samtidig som du i bunnen tapper ut i samme tempo gjennom en manifold eller silbunn. Dette skal skje i et sakte tempo slik at du får godt utbytte.
 
Er ett kar mer å vaske enn en speidel.

Man har hlt mlt og kokekar. I hlt er det bare vann, så den er alltid ren. Meskekaret og kokekaret må man vaske. Selv tipper jeg bare meskekaret for å tømme det og så tar jeg det med ut og spyler det, her er hurtigkoblinger fint. Kokekaret fyller jeg med vann og tapper ut truben og går over med klut etterpå. Så fyller jeg med vaskemiddel og resirkulerer slik at alle slanger og pumper blir rene.

3 kjeleoppsett er også halvparten av hobbyen synes jeg. Man kan skreddersy med akkurat slik man vil ha det, og så får man oppgradert lett siden det bare er å bytte ut enkle komponenter. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
frodehf skrev:
Drechsler skrev:
Jeg brygger på en Speidel 50 liter + Blichmann 20 gallon +march pumpe og autosparge.
I blichmann kjelen får jeg fint plass til 25 kg malt. Der jeg før dobbel og trippelmesket kan jeg nå kjøre alt i en omgang.
Mindre søl og lettere å jobbe med. Hatet malt-løsningen til speidel for 50 literen.

Det er et kar til, men jeg har dedikert plass så hvorfor ikke.

Ingen dum idè, kjenner at en speidelen blir raskt tungvind vist en skal ha høy OG vørter. Bruker du bare speidelen til koking da?

Bruker speidelen til hlt (med flere mesketrinn) og til kok som vanlig.
 
du sirkulerer oppvarmet meskevann fra speidel over til Blichmann vha pumpe og autosparge, og så tilbake til speidel på et vis?
 
tass_en skrev:
du sirkulerer oppvarmet meskevann fra speidel over til Blichmann vha pumpe og autosparge, og så tilbake til speidel på et vis?

Speidel->march pumpe->autosparge i blichmann->gjennom malten->slange over til speiden (gravitasjon). Full sirkel :D
 
Spennende, kansje å utvide speidelen istede for å bygge nytt er veien å gå :) Har jo alle delene klar allerede, manler bare et heate element.

Noen som vet hvor en kan handle 2kw eller 3kw heate element? Går ut ifra at en bør bruke heateelement med "low watt density". :)
 
Tilbake
Topp