Mexican Style

TSH

 
Hei.
Lurte på å sette Brewmart Mexican Style eller lignende. Googlet litt rundt og fant ett forum hvor de nevnte å tilsette litt sitron etter gjæringen.
Har noen prøvd dette? Ser det selges tørket sitronskall som "krydder". Hvis noen av dere har prøvd, hadde det vært utrolig kjekt å få noen innspill.  :help:
Tenkte da spesielt på mengde, tørket skall, konsentrat eller ??  :jaha:

Mvh
Thomas.
 
Har og en "Si-si Hombre" som har gjæret en uke nå.  Jeg spekulerte også på et stunt med sitron, men usikker og vil helst ikke ødelegge den.

--
 
Det er akkurat det jeg "sliter" med jeg også. Redd for å ødelegge en batch med øl, men så er det den nyskjerrigheten da. ;D
Tok en kopi av ett innlegg fra ett annet forum. Han var veldig fornøyd med resultatet. Innlegget kommer under her.

Hi.
I made a Coopers Mexican Cerveza using
-Coopers Mexican Cerveza Can
-1kg bag of brew booster (i think its like half dextrose half LDM, very lightly coloured)
-Saflager yeast
-yeast nutrient
-juice of two to three good sized lemons
mixed all in fermenter, topped up to 21L.
It made a really nice lemon flavoured beer. Very refreshing instead of being a beer with lemon in its lemon flavoured cerveza.

Thomas
 
TSH skrev:
Det er akkurat det jeg "sliter" med jeg også. Redd for å ødelegge en batch med øl, men så er det den nyskjerrigheten da. ;D
Tok en kopi av ett innlegg fra ett annet forum. Han var veldig fornøyd med resultatet. Innlegget kommer under her.
Del opp batchen. Eksperimenter med den ene delen og la den andre gå som normalt.
 
Spurte på Bryggeland om dette. De har tørket sitronskall. Svaret er som følger.

"Det er fullt mulig å tilsette sitronskall, og da gjøres det som regel ved at du har i ca. 30-40 gram tørket i gjæringsdunken den tiden gjæringen pågår. Legg sitronskallet i en humlepose, evt. en vaskepose med fint nett, skold med kokende vann , kjøl ned og legg i gjærekaret. Du får da masse aroma av sitron."

Blir å prøve dette. ;D

Thomas.
 
TSH skrev:
Spurte på Bryggeland om dette. De har tørket sitronskall. Svaret er som følger.

"Det er fullt mulig å tilsette sitronskall, og da gjøres det som regel ved at du har i ca. 30-40 gram tørket i gjæringsdunken den tiden gjæringen pågår. Legg sitronskallet i en humlepose, evt. en vaskepose med fint nett, skold med kokende vann , kjøl ned og legg i gjærekaret. Du får da masse aroma av sitron."

Blir å prøve dette. ;D

Thomas.

Hvordan blir dette i forhold til infeksjonsfare? Kokes først og så tørkes på hvilken måte?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
TSH skrev:
Spurte på Bryggeland om dette. De har tørket sitronskall. Svaret er som følger.

"Det er fullt mulig å tilsette sitronskall, og da gjøres det som regel ved at du har i ca. 30-40 gram tørket i gjæringsdunken den tiden gjæringen pågår. Legg sitronskallet i en humlepose, evt. en vaskepose med fint nett, skold med kokende vann , kjøl ned og legg i gjærekaret. Du får da masse aroma av sitron."

Blir å prøve dette. ;D

Thomas.

Well, det gjøres vel som regel IKKE slik... Skall tilsettes stort sett i slutten av koketiden.
 
Det skal ikke tørkes etter koking. De selger tørket sitronskall. Dette skal skoldes/kokes i pose, deretter kjøles ned og henges i gjæringskaret. Regner med at det ikke tar lang tid å luftkjøle 30-40 gram.
Hvis jeg har forstått det riktig.

Thomas

Edit.
Jeg spurte om bruk ved setting av ekstraktsett.
 
Jeg vil råde deg til å bruke ferskt skall i stedet for tørket. Skrell av kun det ytterste laget (det gule). Det hvite i skallet er bittert.
 
Gahr skrev:
Jeg vil råde deg til å bruke ferskt skall i stedet for tørket. Skrell av kun det ytterste laget (det gule). Det hvite i skallet er bittert.

Det kan jeg jo godt gjøre. Regner med at jeg da må øke vekten på det som skal brukes. 30-40 gram med tørket skall, hva tilsvarer det i ferskt da? 50 - 60 gram?

Thomas.
 
Usikker om en får samme friske smak som sitronskive i ølet. Det er jo bare skallet som vil avgi smak/aroma her, ikke fruktkjøttet. Men spennende å høre hvordan det går. Jeg står over med min batch.

--
 
Skal til å handle inn til Coopers Mexican Cerveza eller lignende. Etter det jeg har lest på forumet, så er ikke brukerveiledningen til de lyse ølsettene mye verdt. Spesielt det med gjæringstemperaturer og tider.
Dette blir mitt tredje sett, så jeg er veldig åpen for innspill.
Er det noen som har ei grei liste på hva jeg skal kjøpe inn i tillegg til ølsettet. Bytte ut gjærpakken i settet med annen type? Har ikke brukt sukker i de andre settene, men Saga bedre brygg. Er det noe annet jeg skulle brukt isteden? :help:

Så mange spørsmål jeg skulle hatt svar på, på en lørdagskveld.

Thomas.
 
TSH skrev:
Skal til å handle inn til Coopers Mexican Cerveza eller lignende. Etter det jeg har lest på forumet, så er ikke brukerveiledningen til de lyse ølsettene mye verdt. Spesielt det med gjæringstemperaturer og tider.
Dette blir mitt tredje sett, så jeg er veldig åpen for innspill.
Er det noen som har ei grei liste på hva jeg skal kjøpe inn i tillegg til ølsettet. Bytte ut gjærpakken i settet med annen type? Har ikke brukt sukker i de andre settene, men Saga bedre brygg. Er det noe annet jeg skulle brukt isteden? :help:

Så mange spørsmål jeg skulle hatt svar på, på en lørdagskveld.

Thomas.

det beste er vel å drte i tilsetting av sukker ec, evt kjøpe 2 sett.(uten at jeg har prøvd slik tilsetting) Kjøp ordentlig gjær, og gjær på riktig temp for lagerøl (8-10c i ca. 30dager). Bruk nok gjær/starter(se mrmalty.com).
Min første tilnærming til brygging var et slikt sett, mexican cerveza, jeg fulgte oppskriften som fulgte med, det ble ikke drikkbart.
 
Tilbake
Topp