Vis din kegerator / øleskap!

aja5a6u9.jpg


Sånn ble det for nå, må få på plass en med plass til flere fat, dog. Og en stoutkran...sikle.
 
Per Øyvind Arnesen skrev:
Blir litt trangt med 19l-fat, men 12l og mindre funker ypperlig.

Kjempestilig! Jeg stiller med glede opp på prøvesmaking, særlig nå som jeg er kvalifisert for slikt!


Per Christian
 
Audun telefon skrev:
Den så veldig genial ut. Fler bilder?
Er det ikke mulig med 19L fat i den, ei heller 2 stk? Er det evt. mulig med litt modifikasjoner?

Det kan gå an med et 19l-fat hvis man flytter temperaturkontrolleren som sitter øverst litt lenger inn i skapet, det må man enten gjøre med store menger "void warranty" (det er litt tuklete med plast og isolasjonsskum rundt ledningene) eller å forlenge ledningene bakover. Kontroll av temperatur, vifter og slikt sitter i boksen. Det går dessverre ikke med 2 fat i det.

Det ryktes at det kan komme noen flere bilder og litt utførlig byggelogg på Ølportalen om ikke altfor lenge - jeg tok dessverre ikke så mye bilder under borringen (var mest opptatt med å støvsuge opp isolasjonsskum og plastfyk), men litt tegninger og slikt kommer i tillegg.
 
Fikk montert tappetårnet mitt i helga. Fant et passelig kjøleskap til en veldig billig penge, så da var det bare å slå til.

Foreløpig kun en kran, men bedre enn ingen :yes: Får plass til 1x19l og 1x9l (kanskje 12l), uten å gjøre noen modifiseringer. Det holder uansett når jeg kun har en tappekran, tipper jeg kun utvider til to kraner maks, uansett.

Er ikke helt ferdig med å få ting ferdig inni kjøleskapet enda, det er en forhøyning bakerst i kjøleskapet der jeg får inn et 9l fat og 2kg CO2. Samt at jeg må kappe til noe som kan støtte litt på fatet som skal stå på forhøyninga, sånn at det blir stående stødig og fint. Får se om jeg får plassert CO2-manofolden inni skapet også, evt på utsiden en plass.

Det eneste minuset er selve kjøleren, som er vist på et av bildene. Den er en i veien for muligheten til fler fat, men lite å få gjort med den saken. Den er iskald, så jeg tror det er ment som en liten fryseri tilegg til å kjøle ned kjøleskapet. Fungerer også ypperlig til hurtigkjøling av flaske eller boks-øl, som den ble brukt til i helga  :skitbra:
 

Vedlegg

  • bilde 2 (1).JPG
    bilde 2 (1).JPG
    912,3 KB · Sett: 1.237
  • bilde 1 (1).JPG
    bilde 1 (1).JPG
    862,3 KB · Sett: 1.219
  • bilde 2 (2).JPG
    bilde 2 (2).JPG
    560,2 KB · Sett: 1.221
Per Øyvind Arnesen skrev:
Det ryktes at det kan komme noen flere bilder og litt utførlig byggelogg på Ølportalen om ikke altfor lenge - jeg tok dessverre ikke så mye bilder under borringen (var mest opptatt med å støvsuge opp isolasjonsskum og plastfyk), men litt tegninger og slikt kommer i tillegg.

Tegninger ble det ikke, men nå ligger det en liten greie ute på http://olportalen.no/2014/03/11/kegerator-stuebruk/.
 
Ole Bråten skrev:
Noen som har laget en mini kegerator av kjøleboks? Jeg vurderer å bygge meg en portabel kegerator.

Blir ikke en permanent løsning med tanke på å holde det kaldt, men må kjøles ned noen timer før servering.

Kjøleboksen jeg har sett litt på er: http://www.clasohlson.com/no/Igloo-kjøleboks,-47-liter/31-5346
Tanken er å bruke 9-liters fat og evt sodastream flaske til gass, evt borre hull og ha 2kg flaska stående ved siden av. Litt usikker på den biten enda.

Hva tror folket, noen som sitter på erfaringer?

Bare du får plass til fatet så går dette greit,  se side 19 i denne tråden for bilde av min portable kegerator  ( http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,2515.msg144496.html#msg144496 )

Har holdt ølet kaldt i flere dager på hyttetur :)
 
Under bygging, men det går sakte men sikkert framover  :)
 

Vedlegg

  • L1010854.jpg
    L1010854.jpg
    944,4 KB · Sett: 1.737
  • L1010858.jpg
    L1010858.jpg
    1 MB · Sett: 1.720
  • L1010859.jpg
    L1010859.jpg
    1,2 MB · Sett: 1.712
  • L1010860.jpg
    L1010860.jpg
    712,5 KB · Sett: 1.703
Får du plass til 6 fat + CO₂ i det kjøleskapet?

Får inn 2 oppe (shanks/nippel som er i veien) og 4 stk nede av type langt og tynt fat  ;)

Pass på om du har kjøleribbene på veggen bak, at du har litt avstand. Så slipper du å oppleve fryst øl som meg

Takker for tipset. Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Ikke så lett å få til avstand heller da, når jeg plent skal presse inn 4 fat  ;)
 
Tilbake
Topp